Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
Föreningen kommer förmodligen ändå hålla en ”normal” avgift för att sätta av medel till kommande underhåll enligt underhållsplan så frågan är om det inte blir en ganska dålig affär för de som går in från början.
Varför skulle de ha en ”normal” avgift, om du med det menar motsvarande BRF avgift, när
samfälligheten inte har några lån? I nya bostadsrättsföreningar är räntor en stor del av avgiften.
Om det är ett nytt hus har man 50 år på sig att bygga upp en reparationsfond, behövs inga höga avgifter för det. Och i länder som Italien och Spanien behöver man inte ha någon fond alls, avgiften täcker bara löpande utgifter och har huset ingen hiss kan den vara mycket låg.