2024-09-09, 13:59
Medlem
Fick mejl av Lexbase där dom säger att dom vägrar och hänvisar till offentlighetsprincipen. Är det nu man ska göra en anmälan? Har någon lyckats få bort sig från Lexbase?
Citera
2024-09-09, 14:28
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BongoBongoKongo
Fick mejl av Lexbase där dom säger att dom vägrar och hänvisar till offentlighetsprincipen. Är det nu man ska göra en anmälan? Har någon lyckats få bort sig från Lexbase?
Jag sitter i samma sits... Jag ska kika lite närmare och återkommer.
Citera
2024-09-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brennwin
Dom hänvisar till gamla paragrafer medvetet. Dom vet att det är kört, säkert försöker ägarna/ägaren förskingra eller skicka iväg så mkt pengar som möjligt då dom kommer få enormt med böter som sätter dom i konkurs. Senaste avgörandet är klart och tydligt:

Citat:
En nyhetsbyrå har begärt att Förvaltningsrätten i Stockholm ska lämna ut en större mängd handlingar som innehåller uppgifter om hälsa och lagöverträdelser som innefattar brott. Det journalistiska ändamål som handlingarna skulle användas för är bland annat en publicering av personuppgifterna i en sökbar databas. Förvaltningsrätten beslutade att handlingarna skulle lämnas ut, men med förbehållet att personuppgifter om hälsa och brott inte fick användas i databasen.

Kammarrätten håller med förvaltningsrätten att GDPR ska tillämpas vid bedömningen av om nyhetsbyrån har rätt att ta del av de begärda handlingarna. Grundlagsskyddet för yttrandefrihet i form av publicering av personuppgifter om hälsa i vissa sökbara uppgiftssamlingar får begränsas genom GDPR.

- När det gäller publicering av personuppgifter om lagöverträdelser anser kammarrätten att det inte är förenligt med principen om unionsrättens företräde att grundlagsskyddet för en nyhetsbyrå alltid ska ha företräde framför GDPR. Detta eftersom någon proportionalitetsbedömning då inte görs mellan rätten till skydd för personuppgifter och rätten till skydd för yttrande- och informationsfrihet. Genom förbehållet blir det en rimlig avvägning mellan de olika intressena samtidigt som risken för en behandling i strid med GDPR undanröjs säger kammarrättsrådet Cecilia Bohlin, som är referent i målet.

https://www.domstol.se/en/nyheter/2024/07/handlingar-lamnas-ut-till-nyhetsbyra-med-forbehall/

I mejl från lexbase hävdar dom att GDPR inte gäller i deras fall. Dom försöker bara att förhala detta , tycker alla ska göra anmälan till imy

Lexbase bör ha koll på lagen och hålla sig uppdaterade. Enligt denna lagtext så bör dom nu göra sig skyldiga till förtal? Är det bara att börja stämma dom?
Senast redigerad av BongoBongoKongo 2024-09-09 kl. 15:50.
Citera
2024-09-09, 17:06
Medlem
pOXEs avatar
Hur lång tid tog det för er att bli helt borttagna från mrkoll?

Fyllde i formulären och mailade för flera dagar sen.

Använde mallen från första inlägget.

Fortfarande kvar på mrkoll.
Citera
2024-09-09, 17:23
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE

Samma här. Inget svar alls.
Citera
2024-09-09, 17:28
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December

MrKoll kanske har lite att göra med alla raderingar nu? Så ge det lite tid, nu vet många att dom kan radera sig från sidan, när första tråden kom var ju det liksom bara ett fåtal som skickade in till MrKoll.
Citera
2024-09-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December

Jag fick inte heller något svar från MrKoll men gick in där efter en tid och jag är helt borta.
Jag kämpar med Krimfup och Lexbase just nu.
Citera
2024-09-09, 18:10
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brennwin

vi får väl gå ihop ett gäng o stämma skiten ur dem?
Citera
2024-09-09, 19:20
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det ironiska är att när man fått Förvaltningsrättens beslut att personuppgifterna skall tas bort från den aktuella sajten hamnar man istället på Lexbase.

Haha. Som när jag tjafsade med en läkare om att jag ville ha bort en helt ovidkommande, men potentiellt problematisk, sak ur en journalanteckning (pga att jag skulle visa hela journalen för utländskt försäkringsbolag), och han sa till slut okej. Sen skrev han en 10 gånger längre journalanteckning om att jag begärt att han tar bort X pga en försäkring och att han nu valt att ta bort X. Fick panik och var på väg att ringa fanskapet igen, men insåg att det bara kommer generera ännu fler anteckningar om X 🤣🤣🤣
Citera
2024-09-09, 19:21
Medlem
Citat:

När skrev du till Mrkoll? Antar efter detta inlägg du gjorde?
Citat:
Använde du TS mall och spammade deras mail?

Inlägget gjordes i fredags på kvällen och nu är det måndag. Låt dom ha helg och ha lite is i magen..
Citera
2024-09-09, 19:27
Medlem
funfs avatar
Gdpr samt Eu-lag har hanterat detta länge. Svensk lag är inte relevant eftersom vi är förbudna till detta. Enda som får ha brottsregister är polisen enligt Eu. Vem ska ha råd med de anspråk skadestånd som kommer komma? Gäller HR-bolag dessa sidor med mera.

Dessa register är olagliga sen länge. Gdpr kom väl 2016 andra lagar långt innan.

Ska den svenska staten ta detta tillslut? Rör sig om enorma belopp.
Senast redigerad av funf 2024-09-09 kl. 19:37.
Citera
2024-09-09, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Så varje enskild individ behöver stämma dom för att få det borttaget? Är de via polis eller förvaltningsrätten man går då? Tänker förtal så är det väl polis som utreder, medans om dom ger avslag på förfrågan så är det väl förvaltningsrätten? Fast förvaltningsrätten är kanske mer statliga avslag. Eller en enkel stämningsansökan hos tingsrätten, vilket för den enskilde kan bli dyrt.

Om jag har allt rätt för mig så går förtal via enskilt åtal. Det är i så fall tingsrätten man ska skriva till.
Det blir ett åtal då det är ett brott i brottsbalken.
Japp, det kan bli dyrt och att gå till tingsrätten är ett lotteri. Jag har inget som helst förtroende för våra svenska domstolar. Det är nog billigast att vänta till EU-domstolen säger sitt och det pågående målet avgörs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in