2024-09-09, 11:47
Medlem
sugmag-ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Fast alla som känner Flashback väl är fullt medvetna om att det inte är ett totalt yttrandefrihetsforum utan ett forum där ett fyrsiffrigt (källa admin) antal inlägg raderas varje dag för att inrätta sig efter den lagstiftning som staten stipulerar samt ytterligare ett antal yttrandefrihetsbegränsningar som de själva har hittat på.
Jag tror att det fyrsiffriga antal inläggen snarare är trams och skit. Att Flashback tillåter dina högeråsikter är väl uppenbart med tanke på att du fortfarande är här och att merparten av dina inlägg fortfarande är kvar. Det är det jag inte förstår med såna som gör påståenden som ditt. Ni sitter ju hela dagen och skriver era åsikter, som alltid stannar kvar om sålänge det inte bryter mot en regel. Om åsikten var otillåten så hade alla inlägg tagits bort och du hade blivit avstängd.

Den riktiga frågan är, varför viker sig Flashbacks ägare direkt när han får mothugg? En person i hans position borde slåss för yttrandefriheten på forumet.
Senast redigerad av sugmag-se 2024-09-09 kl. 12:12.
Citera
2024-09-09, 12:31
Medlem
Flashback hade blivit en mycket behagligare plats om den grova rasistiska tonen försvann. Tycker JA borde ta åt sig och informera sina moderatorer att man kan få fram sina åsikter utan att ha en extrem rasistisk underton.
Citera
2024-09-09, 12:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ska å ska.

I praktiken tänker jag mig att (det finns) åklagare (som) resonerar som Ulf Lundell: En inställd spelning är också en spelning, ett förlorat mål är också ett mål.
Nej, det finns det inte. Men däremot tar åklagare ibland upp gränsfall som medvetna "pilotmål", för att man vill få rättsfall och klarhet var gränsen går.
Citera
2024-09-09, 14:31
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Jag tror att det fyrsiffriga antal inläggen snarare är trams och skit. Att Flashback tillåter dina högeråsikter är väl uppenbart med tanke på att du fortfarande är här och att merparten av dina inlägg fortfarande är kvar. Det är det jag inte förstår med såna som gör påståenden som ditt. Ni sitter ju hela dagen och skriver era åsikter, som alltid stannar kvar om sålänge det inte bryter mot en regel. Om åsikten var otillåten så hade alla inlägg tagits bort och du hade blivit avstängd.

Den riktiga frågan är, varför viker sig Flashbacks ägare direkt när han får mothugg? En person i hans position borde slåss för yttrandefriheten på forumet.
Jag är ingen jurist, bara en moderator som gärna vill att forumet ska överleva även den här krisen, vilket jag absolut tror att det kommer göra, men som vanligt finns det begränsningar.

De som hänger i Flashback - avdelningen, inte forumet i stort - och klagar på att de inte får säga precis allt som faller dem in förstår helt enkelt inte att om Flashback Forum vill överleva så måste det följa lagarna och om våra användare hela tiden testar gränserna, får sina inlägg raderade och möjligen pollade, så kommer det knappast leda till ett friare forum, snarare tvärtom.

Jag har varit här sen 2004 och har varit med om den totalt fria tiden när allt egentligen var tillåtet, men sen dess har ett antal lagar och EU-förordningar tillkommit som tvingat forumet att anpassa sig, men även som ett aningen stympat forum för yttrandefrihet så finns det helt enkelt inget bättre, inte på den svensktalande delen av internet.

Så jo, jag tror att JA slåss allt han kan för forumet. Det är bara det att de sätt som vissa användare förespråkar helt enkelt inte fungerar mot staten.
Citera
2024-09-09, 14:42
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:

Jan Axelsson viker sig inte alls utan är i förhöret väldigt tydligt med att han både håller med om hmf-lagen samt gör allt för att få bort rasistiska kränkningar ifrån forumet så fort de upptäcks.

Detta verkar 99,9999999999% av dårarna i tråden ha missat.
Citera
2024-09-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Jan Axelsson viker sig inte alls utan är i förhöret väldigt tydligt med att han både håller med om hmf-lagen samt gör allt för att få bort rasistiska kränkningar ifrån forumet så fort de upptäcks.

Så bara en av tio miljarder användare i tråden har upptäckt detta? LoL!!!
Citera
2024-09-09, 15:19
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Så bara en av tio miljarder användare i tråden har upptäckt detta? LoL!!!
Ja, övriga verkar inbilla sig att Janne är emot hmf-lagen och att den appliceras kraftfullt på forumet.

För Janne handlar det inte bara om att följa lagen, han är väldigt tydlig med att han inte tycker sånt hör hemma här.

"Vi är på samma sida" hävdar han till förhörsledaren.
Citera
2024-09-09, 15:36
Administrator
admins avatar
Citat:

Citat:
Ja, övriga verkar inbilla sig att Janne är emot hmf-lagen och att den appliceras kraftfullt på forumet.

För Janne handlar det inte bara om att följa lagen, han är väldigt tydlig med att han inte tycker sånt hör hemma här.

"Vi är på samma sida" hävdar han till förhörsledaren.

Varför sprider du uppenbara lögner?
Vilken uppfattning J.A. har om lagen hets mot folkgrupp framkommer inte i förhöret.

Svaret du hänvisar till kommer från en diskussion kring lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, och där J.A. säger att han tycker att lagen om elektroniska anslagstavlor är bra, och påpekar också i sammanhanget att han inte hyser åsikter som berörs av hets om folkgrupp. Att de i denna fråga s.a.s. står på samma sida. J.A har ambitionen att följa lagen, och att plocka bort det som han enligt lagen är tvingad att radera. Inget konstigt med det. Ingenstans i förhöret framkommer vad J.A. tycker om lagen hets mot folkgrupp. Så de där 99,9999999999% av dårarna i tråden kanske inte har missat något. Verkar snarare som det var du som missade något.

admin
Citera
2024-09-09, 16:41
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Man kan nästan se personen/erna som anmält framför sig, i all vänsterextrem ära!
Citera
2024-09-09, 16:44
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:

Nu kommer min uppgift från admin så om du inte tror på antalet raderade inlägg hen uppger, får du ta det med hen. Med Flashbacks 100 moderatorer finner jag dock inte antalet orimligt (10 per moderator och dag) och jag förstår dessutom inte vilka bevekelsegrunder admin skulle ha att ljuga om uppgiften.

Jag har dessutom inga problem med att forumet modereras och att inlägg tas bort, så din halmgubbe om mig är obegriplig. Eftersom jag mig veterligen aldrig skrivit ett inlägg av olaglig karaktär, påverkar inte moderatorernas rensningar mig heller. Möjligen har jag fått några inlägg raderade pga OT, vilket jag tycker är rimligt.

Det jag vänder mig mot är föreställningen om att Flashback är ett forum utan yttrandefrihetsbegränsningar. Det är ren nonsens att påstå något sådant och föreställningen sprids primärt av 3 grupper:
- De som blir upprörda över innehåll i inlägg som får stå kvar.
- De som har personliga incitament och vill marknadsföra Flashback som ett forum utan yttrandefrihetsbegränsningar.
- De som gillar total yttrandefrihet och har gått på myten om Flashback.
Citera
2024-09-09, 17:15
Medlem
Jag har inte läst hela tråden men undrar om det är styrkt om JA befann sig i Sverige när dessa inlägg postades, detta lär ju bli den första frågan att bevisa för att kunna hålla honom ansvarig enligt svensk lag.
Citera
2024-09-09, 17:43
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Jag har inte läst hela tråden men undrar om det är styrkt om JA befann sig i Sverige när dessa inlägg postades, detta lär ju bli den första frågan att bevisa för att kunna hålla honom ansvarig enligt svensk lag.

Har ingen betydelse. Ett svenskt forum med svenska medlemmar som skriver i huvudsak på svenska faller under svensk lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in