Citat:
Ursprungligen postat av
karlgunnar
Jag tolkar dig som att trots att SJ hade ensamrätt på sträckan fick dom inte ekonomin att gå ihop på sträckan U-Cst och det är detta jag tycker är anmärkningsvärt. Har jag tolkat dig fel?
Du har tolkat mig rätt, SJ hade problem med lönsamheten utslaget över alla årets dagar för uppsalatfafiken.
Det var som sagt den dimensionerande rusningstrafiken som bestömde hur många lok och vagnar man behövde äga för trafiken som gjorde det svårt att få lönsamhet. Det var många tåg ute som bara gick ett fåtall avgångar per dag M-F och tomma eller med dålig beläggning i ena riktningen.
Det vill säga att det är svårt att få totalkalkylen att gå ihop när stora delar av vagnparken endast drog in pengar en kort tid per dygn M-F och ingenting L-S.
Folk såg bara de fullsatta tågen och förstod inte hur de kunde vara olönsamna.
Jämför med de 20 gamla liggvagnarna som SJ skrotade för några år sedan som bara användes några få vintersportveckor om året när de gick fullsatta, tror du någon ombord på de tågen trodde att de var olönsamma för SJ? De tänkte inte på de kostnader vagnarna hade de övriga 49 veckorna om året som inte täktes av vinsten från de tre veckorna vagnarna rullade.