1. Motsatsen blir ju möjlig om man ändrar, dvs den som har oärliga intentioner kan tvinga sig in i styrelsen mot övrigas vilja. Hur stor ska styrelsen vara, kan fem personer "kräva" sig in och få majoritet. Därmed inte sagt att det inte kan finnas skäl att se över reglerna, men öppet inträde till styrelsen bara för man vill tror jag inte är lösningen.
2. Håller delvis med dig här, om protokoll av slentrian inte delges medlemmarna i någon form ska man nog börja fundera på om styrelsen är lämplig. Mycket av det som beslutas finns ingen anledning att hålla hemligt. Däremot finns det ärenden som absolut inte bör spridas, speciellt inte om man tar med underlag med siffror inför en ombyggnad mm, då kan det spridas till men för föreningen. En styrelse som är välfungerande kan hitta en bra balans med öppenhet i majoriteten av frågorna men hålla relevant hemligt.
3. Även här riskerar krav att slå fel, ska man kräva utbildning så begränsar man urvalet, hur gör man om föreningen inte har medlemmar som uppfyller det formella kravet, ska man ta in utomstående styrelseproffs som inte har någon koppling osv.
4. Det är bra att kolla upp, att däremot sätta upp krav på vad man inte får ha gjort osv öppnar för godtycke och är inte lämpligt enligt mig. Om jag gjorde något för 3 år sedan är det givet att jag är olämplig idag, 5 år, 10 år. Vilka typer av handlingar ska diskvalificera mig osv.
Jag vill säga att det inte är direkt fel på dina tankar, men nuvarande regler (1 och 2) finns av en anledning och att göra en helomvändning är lika fel enligt mig, däremot kan man gärna utvärdera och se om justeringar kan göras. Exempelvis kan en kvalificerad minoritet kanske få rätt att få en minoritetsrevisor, styrelseobservatör eller vad det nu kan vara för att inte bli helt överkörda.
Citat:
Ursprungligen postat av
brakfesten009
1. Om någon vill vara med i styrelsen kan detta hindras av andra boende genom att de inte röstar på denne vid årsstämman. Demokratiskt och bra? Jag tycker inte det. Anledningen till att vissa hålls utanför kan vara att främst styrelsen vill hålla vissa personer utanför styrelsen då den nuvarande styrelsen kanske håller på med kriminalitet som man inte vill att det skall avslöjas.
2. Styrelseprotokollen är hemliga. Varför det? En öppenhet härvidlag skulle öka transparensen till styrelsens göranden.
3. Många styrelser skulle må bra av en större professionalitet. Nu kan vem som helst sitta i styrelsen, det märks har jag upptäckt, det är inte bra för föreningarna.
4. En grundligare kontroll av de presumtiva styrelsemedlemmarna borde göras med hänsyn till till tidigare kriminalitet bl.a.
"Kinesiska Muren" i Malmö är ju ett skräckexempel på hur det kan gå i en BR-förening om det går riktigt illa. Styrelsen "kapades" där av kriminella som sedan tömde BRF:en på kring 200 miljoner, pengar som inte har återbetalats än. Detta kan fortfarande ske, ingen ändring av lagverket har skett efter detta. Detta kan också ske i mindre omfattning som är svårare att upptäcka för vanliga BR-medlemmar men likafullt är lagbrott som i värsta fall kan äventyra föreningens fortlevnad och BR-innehavarnas satsade kapital.
Regelverket kring BRF:er är inte anpassat till vårt nuvarande samhälle och den typ av människor som lever idag och behöver därför omarbetas.