Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Utöver avgiften till samfällighetsföreningen tillkommer vatten, varmvatten, värme, el, bredband. Så summa summarum blir inte skillnaden mot en BRF så stor. Det som skiljer är att alla räntekostnader ligger direkt på ägarlägenheten som i en villa. Dessutom i en BRF kan man oftast gemensamt förhandla till sig billigare el, bredband, försäkringar etc. Det borde givetvis gå i en ägarsamfällighet också, men verkar inte göras lika ofta.
Jag har varit lite sugen på en ägarlägenhet, men det som oroar mig är att sammanhållningen blir sämre, det hyrs ut lägenheter till kreti och pleti och att på sikt kommer (eventuellt) underhållet av fastigheten bli eftersatt, då det inte verkar avsättas medel till gemensam underhållsfond (?).
Så jag vet inte om det blir så mycket bättre direkt, kanske till och med sämre. Många som köper ägarlägenheter gör det nog i syfte att hyra ut dem, som en ren kapitalplacering. Och samma risk finns ju som i BRF att i en djup lågkonjunktur så är man beroende att grannarna kan betala sin avgift, annars vältras väl de gemensamma kostnaderna över på de som fortfarande bor kvar i fastigheten och har förmåga att betala?
Ja - just det är med att ägarlägenheter kan köpas av juridiska personer verkar vara upplagt för problem och att vi får liknande problem som i USA i vissa städer.
Riskkapitalbolag/investerare går samman och dammsuger marknaden på ägarlägenheter som sedan hyrs ut som en slags blandning mellan hotell och hyreslägenhet.
Det finns ju inget som förhindrar att en bostadsrätt drivs som "ägarlägenheter". Det är ju bara att medlemmarna skjuter till pengar så lånen kan lösas och sedan skriva in i stadgarna att lånen inte får överstiga en viss summa. Avgifterna kommer förmodligen kunna sänkas och värdet på bostadsrätterna går upp. Oklart dock hur mycket avgifterna kan sänkas - iom att det inte får tas upp några nya lån till renoveringar så måste det ju fonderas pengar istället - man lär dock slippa räntekostnaden (som en BRF ändå inte får dra av) - man vill ju undvika behovet av stora kapitalinsatser då och då.
För privatpersoner som bara vill ha någonstans att bo så tror jag inte på ägarlägenhet. Det passar mer spekulanter (privatpersoner och företag).
Det där med belåning i BRF:en är ju också väldigt beroende på vad bostaden är värd. Alla exempel jag sett pratar om belåning i kronor och ören. 5.000 kr/m2 i lån är bra - 15.000 är dåligt osv utan hänsyn till bostadens värde.
15.000 i lån per m2 på en lägenhet på Östermalm är ju växelpengar när lägenheterna säljs för 150.000 kr per m2 men 10.000 i lån per m2 kan vara väldigt högt om bostaden ligger i Nybro och kostar 1500 kr per m2.