Citat:
Ursprungligen postat av
mortill2
Växte upp i ett kaos med både en mor och en far som på olika sätt var förödande som föräldrar. Mor försvann ur bilden tidigt men far har jag fått dras med genom livet. Han är gravt narcissistisk och periodare (alkoholist). Som vuxen har jag tagit mer och mer avstånd för att orka själv och skydda mina egna barn. Nu känner jag ändå att jag skulle vilja ge gubben en sista chans att försonas, eller i varje fall nå fram till honom genom samtal. Av erfarenhet vet jag att det inte går att prata med honom, han är otroligt lättkränkt och kan inte lyssna så fort det blir något som liknar kritik mot honom. Funderar på att ta in en psykolog eller terapeut som får vara ”mellanhanden” och som kan styra samtalet så det inte ballar. Typ som parterapi fast vuxet barn/förälder. Någon som testat detta i liknande situation? Funkade det? Tips på bra psykolog eller terapeut mottages också tacksamt…helst någon som ingår i högkostnadsskyddet eller inte är alltför dyr. Berätta gärna om era erfarenheter kring liknande.
Det är både modigt och moget av Dig att vilja nå / försonas med Din far.
Dessvärre är mina egna erfarenheter av alkoholister att de är lynniga och skyller ifrån sig; dvs saknar förmågan / viljan till självinsikt, än värre att få kritik.
Har Du frågat honom hur han förhåller sig till Din idé?