2024-09-08, 18:16
  #289
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Bra. Du är nästan halvvägs där men jag ska hjälpa dig.

När du talar om "föreningen", vad tror du föreningen består av? Du får det att låta som det är några andra som styr än enbart de som köpt in sig i föreningen och bor i en bostadsrätt som motsvaras av din ägarandel i föreningen.

När du köper en bostadsrätt (eller snarare nyttjanderätten till din bostadsrätt), så ansöker du om medlemskap i föreningen och måste bli godkänd för att köpet ska gå igenom. Inga andra än de som köpt in sig i föreningen (och då en specifik bostad i föreningen) kan bli medlemmar.

Du kan enbart pantsätta en specifik bostad (den du köper) i föreningen. Du kan inte ta lån på någon annan bostad i föreningen.

Att du tror att det är handlar om en hyresrättliknande bostadsform säger en hel del om din kunskapsnivå här. De problem som du fantiserat ihop med bostadsrätter har man i praktiken löst under de dryga 100 år bostadsformen funnits. Om det var något rättslöst system skulle folk inte köpa bostadsrätter.

Då måste vi ta det igen: du äger inte lägenheten.

Jag föreslår att du läser på lite om vad en bostadsrätt är innan du ger dig in i diskussionen eller ännu värre köpet en.
Citera
2024-09-08, 18:18
  #290
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du har ju inga argument för din ståndpunkt. Bara en massa floskler. Visst tre promille av alla BRF går i konkurs. Är inte det egentligen ganska lågt? Det vore ju på sin plats att du med logik, juridik och ekonomi förklarar för mig vad "scamen" med BRF består av?

Jag kan informera dig att jag bott både i villa, hyresrätt och nu BRF. Jag ser fördelar och nackdelar i alla boendeformerna. Men jag kan försäkra dig att den BRF jag bor i nu är jag inte det minsta rädd att den ska gå i konkurs eller att jag har blivit lurad. Tvärtom har det varit en alldeles lysande affär!

Vad är det för floskler? Att ni inte äger lägenheterna ni betalat stora summor för? Och även måste betala dyra avgifter varje månad?

Vad är det som är oklart?
Citera
2024-09-08, 18:25
  #291
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Om du vill ha en ägarlägenhet är det bara att du köper dig en. Anledningen till att folk vill ha bostadsrätter är att de slipper strul och kan kollektivisera t.ex. renoveringar, förhandlingar om snöröjning m.m.

Det är bra att vanskötta bostadsrättsföreningar går i konkurs. Kommunens bostadsbolag bör gå in och ge bud på boet.

Då ska allt vara i nyskick och hus och utrymmen perfekt planerade och byggda om kommunen ska gå in i det.
Citera
2024-09-08, 18:27
  #292
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
En bostadsrätt i en högt belånad förening bör givetvis ha ett lägre pris på marknaden.

...

Huvuddelen av alla människor tar inte reda på fakta utan gör bara som alla andra omkring dem gör.

Nyckelordet i den meningen är just "bör", precis som den dyraste bilen/tröjan/diskmaskinen/mobilen/etc borde vara den av högst kvalitet. Men jag berättar egentligen inget du inte redan vet - att det väldigt sällan existerar en "rättvis" prissättning på någon marknad.

Problemet med bostäder är att det inte är något som går att avvara, att det är så mycket pengar på spel, och att de (ofta) säljs under budgivning. Under sådana omständigheter räcker det inte ens att huvuddelen av spekulanterna har gjort grundlig research (ett hypotetiskt fall, jag vet) eftersom det räcker att det dyker upp en ansvarslös vilde som är villig att belåna sig över öronen på budgivningen för att priset ska trissas upp, mot bättre vetande hos majoriteten.

Under sådana omständigheter måste människor skyddas mot sig själva. Med politik och tvingande åtgärder.
Citera
2024-09-08, 18:38
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Först; jag har inte med ett ord sagt att staten ska gripa in. Jag säger att systemet med brf borde förbjudas eller i alla fall förbjuda brf att låna.
I ditt svar säger du; "Vill man ändå äga den.." Förstår du verkligen hur en brf fungerar ? Du äger ingenting utan du är delägare i en brf.

Du tycker således att det är ok att grannarnas belåning/ekonomi kan göra att du förlorar dina insatta pengar (oftast miljoner som blir en livsvarig kvarnsten om halsen) och man får hyra samma lägenhet som man betalat innan grannarnas usla ekonomi skickar räkningen till dig.
Jag tycker det är ett förkastligt system utom för byggare och bankerna.

Tror du detta system skulle gå att införa idag om folk fick riktig information om spelreglerna ?
Svaren i alla brf-kopplade trådar visar tydligt att de flesta inte förstår vilka risker ett köp i en brf innebär.

Om systemet med brf vore så bra, varför används inte detta i alla länder ?

Jag bor inte själv i en BRF - delvis för att jag aldrig har begripit hur systemet fungerar och det har verkat avskräckande.

Den slags BRF-upplägg som skapats de senaste tio åren har varit avarter som uppkommit pga höga byggkostnader och fått fortgå med alla inblandades goda minne för att hålla igång byggkranarna som bidrar med 1 % av BNP.

Kan man inte själv ta reda på sådana saker innan man köper är det tveksamt om man ska äga fasta tillgångar.

Men som sagt vill verkligen inte betala för det som hyrestagare. Däremot som jag sagt bör man göra caset att staten ska sponsra barnfamiljers boende - eftersom fortplantning (helst av inhemska vita barn då) är en nödvändighet för statens överlevnad.
Citera
2024-09-08, 18:44
  #294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nyckelordet i den meningen är just "bör", precis som den dyraste bilen/tröjan/diskmaskinen/mobilen/etc borde vara den av högst kvalitet. Men jag berättar egentligen inget du inte redan vet - att det väldigt sällan existerar en "rättvis" prissättning på någon marknad.

Problemet med bostäder är att det inte är något som går att avvara, att det är så mycket pengar på spel, och att de (ofta) säljs under budgivning. Under sådana omständigheter räcker det inte ens att huvuddelen av spekulanterna har gjort grundlig research (ett hypotetiskt fall, jag vet) eftersom det räcker att det dyker upp en ansvarslös vilde som är villig att belåna sig över öronen på budgivningen för att priset ska trissas upp, mot bättre vetande hos majoriteten.

Under sådana omständigheter måste människor skyddas mot sig själva. Med politik och tvingande åtgärder.

Jag är inte direkt liberal - men tycker nog inte att man kan tala om "rättvisa" priser när det gäller fast egendom.

Håller däremot med om att det borde finnas begränsningar för predatorutlåning. Men då skulle de skriva snyftartiklar i pressen och folk skulle på allvar vara jätteupprörda över att de inte får låna pengar.

Sanningen är att det hade inte heller blivit byggt ett enda hyreshus i landet de senaste femton åren heller.

Problemet är i grunden vårt banksystem. Men försök gärna ta upp det problemet så ska du få se hur snabbt du blir kallad antisemit...

För övrigt är det mycket lovande att se hur många upprörda personer de finns i tråden. Det är personer som haft fullt upp med sina lånade leksaker och som nu är på väg att bli av med dem och därför är djävligt förbannade. Så nu handlar det om att kanalisera deras vrede mot de mörka krafterna i vårt samhälle. Vilket så klart är våra politiker.
Citera
2024-09-08, 18:51
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Herregud, ni är ju helt sjukt korkade som tror att bostadsrätter är en bra affär.

Det finns väl inga andra länder som lyckats lura människor så systematiskt och så utbrett som Sverige gjort med bostadsrätter.

Antingen så hyr man eller så äger man allt.

Det förefaller som ni redan bestämt er för hur vissa saker fungerar, de synpunkter andra framför tar ni inte till er alls, försöker istället att dumförklara de som har verkliga argument kring det som diskuteras. Att sedan beskylla oss för att vara korkade innebär att någon ytterligare skriftväxling med er ej kommer att ske.
Citera
2024-09-08, 19:00
  #296
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Då måste vi ta det igen: du äger inte lägenheten.

Jag föreslår att du läser på lite om vad en bostadsrätt är innan du ger dig in i diskussionen eller ännu värre köpet en.

du äger en andel av bostadarättens totala värde där fasad,mark,uthyrbara ytor,balkong ja precis allt bostadsrätten äger har du en andel av, som är baserad på din bostads boendeytor. precis som du gör med en villa så kan du inte äga den fortsättningsvis om du inte kan göra rätt för dig-banken tar över. i många bostadsrätter finns det proffs inom olika branscher som sitter i styrelsen, vissa kan vara bankmän andra är aborister och någon är murare, lycka till med den lösningen där du och banken har en överenskommelse
Citera
2024-09-08, 19:03
  #297
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Bra. Du är nästan halvvägs där men jag ska hjälpa dig.

När du talar om "föreningen", vad tror du föreningen består av? Du får det att låta som det är några andra som styr än enbart de som köpt in sig i föreningen och bor i en bostadsrätt som motsvaras av din ägarandel i föreningen.

När du köper en bostadsrätt (eller snarare nyttjanderätten till din bostadsrätt), så ansöker du om medlemskap i föreningen och måste bli godkänd för att köpet ska gå igenom. Inga andra än de som köpt in sig i föreningen (och då en specifik bostad i föreningen) kan bli medlemmar.

Du kan enbart pantsätta en specifik bostad (den du köper) i föreningen. Du kan inte ta lån på någon annan bostad i föreningen.

Att du tror att det är handlar om en hyresrättliknande bostadsform säger en hel del om din kunskapsnivå här. De problem som du fantiserat ihop med bostadsrätter har man i praktiken löst under de dryga 100 år bostadsformen funnits. Om det var något rättslöst system skulle folk inte köpa bostadsrätter.

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Då måste vi ta det igen: du äger inte lägenheten.

Jag föreslår att du läser på lite om vad en bostadsrätt är innan du ger dig in i diskussionen eller ännu värre köpet en.

Jag tror inte vi kommer längre. Du får leva med din fantasi att en bostadsrätt är en hyresrätt så får de miljoner som faktiskt bor i en bostadsrätt fortsätta bo, köpa och sälja sin bostad på samma sätt som de som praktiskt ägt men rent tekniskt haft obegränsad nyttjanderätt till och pantsättningsrätt i har gjort en bostadsrätt har gjort i hundra år.

Jag misstänker du är en hit på fester med din semantiska ådra.
__________________
Senast redigerad av Duerf 2024-09-08 kl. 19:13.
Citera
2024-09-08, 19:06
  #298
Medlem
Storanglarens avatar
Varför är folk ens med i en bostadsrättsförening? Har bara hört eländiga saker av alla som är med i en sådan. Det är antingen "småpåvar" som ska bestämma allt och som skapar en ja-sägande sekt som fryser ut alla som inte håller med, alternativt gamla stötar som ska bromsa allting som ska göras för att "det har fungerat i alla år...."
Citera
2024-09-08, 19:07
  #299
Medlem
fuzemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag förstår att de har lurat i dig att det heter ”avgift”, men det gör inte affären mindre.

Det är en scam i ordets rätta bemärkelse. Du måste bara börja inse det.

Nej. Du måste inse att alla kostnader i livet som man tycker är tråkigt att betala inte kan kallas för ”hyra”.

Med din logik kan man kritisera att köpa hus på samma sätt för ”man får köpa hus dyrt sen betala hyra resten av livet fy fan”. Så är det om du ska ha el, internet, vatten och avlopp.
Citera
2024-09-08, 19:12
  #300
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Varför är folk ens med i en bostadsrättsförening? Har bara hört eländiga saker av alla som är med i en sådan. Det är antingen "småpåvar" som ska bestämma allt och som skapar en ja-sägande sekt som fryser ut alla som inte håller med, alternativt gamla stötar som ska bromsa allting som ska göras för att "det har fungerat i alla år...."

Här får du några anledningar till att bostadsrätt är en bra boendeform:

- Bättre grannar än i hyresrätt. Att tvingas betala för bostaden sorterar ut människor man inte vi bo bredvid.
- Dessa "småpåvar" gör i allmänhet ett bra jobb och ser till att allt det praktiska funkar. Det är rent och fint.
- I mitt fall, det är betydligt billigare och bo i bostadsrätt än i en motsvarande hyresrätt och då bor jag ändå centralt. Skulle jag hitta en hyresrätt med samma läge och standard skulle jag behöva betala 50% mer.

Enda nedsidan är att det är lite bökigare och dyrare att flytta jämfört med hyresrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in