2024-09-08, 00:13
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Jag lyckades få bort mig fullständigt på alla utom Upplysning.se.

Vi har haft samma problem med "upplysning.se"
Grabbarna på Orten får ta ett snack med den ansvarige utgivaren, även om han förmodligen bara är utslagen målvakt.
Citera
2024-09-08, 00:27
Medlem
steg 1. fråga biluppgifter om de är dumma i huvudet som inte förstår att EU rätten har företräde över nationell rätt?

"Som medlem i Europeiska unionen omfattas Sverige också av EU-rätten som har företräde över nationell rätt."
https://www.regeringen.se/sa-styrs-s...te-pa-eu-niva/

steg 2. lämna in klagomål till IMY.
Senast redigerad av Ruskgirl 2024-09-08 kl. 00:35.
Citera
2024-09-08, 00:34
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Dem på Biluppgifter.se bråkar med mig.
Citat - Vi tar det igen: Informationen som finns tillgänglig på webbplatsen biluppgifter.se består av en databas med utgivningsbevis. Databasen skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469) (YGL) vilket betyder att databasen har ett grundlagsskydd. En effekt av grundlagsskyddets tillämplighet är att GDPR inte gäller för Biluppgifter.

Vad gör vi nu?
Gå hit https://e-tjanster.imy.se/sv/klagomal

Anmäl dom, vanligtvis behöver man vänta 30 dagar och sen kan man anmäla om ingenting har hänt, men eftersom dom redan sagt "nej" till dig nu så tror jag att du kan, vi har några som gör samma sak med upplysning.se och det ska bli intressant att se hur det blir, vi sätter press på dom här skitsidorna

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskgirl
steg 1. fråga biluppgifter om de är dumma i huvudet som inte förstår att EU rätten har företräde över nationell rätt?

"Som medlem i Europeiska unionen omfattas Sverige också av EU-rätten som har företräde över nationell rätt."
https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/regeringens-arbete-pa-eu-niva/

steg 2. lämna in klagomål till IMY.
Precis!
Citera
2024-09-08, 09:54
Medlem
plommonstups avatar
Jag sökte just på mig själv på Eniro för skojs skull, trots att jag tog bort mig därifrån för flera år sedan. Eniro säger mycket riktigt att jag inte finns i deras sökresultat, men bifogar istället en automatisk googling på mitt namn i sina sökresultat så att den lilla digitala närvaro jag har på nätet kommer upp, samt min adress på sajter där jag inte kunnat ta bort den. Det var nytt för mig, att de gör så. Otroligt provocerande.
Citera
2024-09-08, 10:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommonstup
Jag sökte just på mig själv på Eniro för skojs skull, trots att jag tog bort mig därifrån för flera år sedan. Eniro säger mycket riktigt att jag inte finns i deras sökresultat, men bifogar istället en automatisk googling på mitt namn i sina sökresultat så att den lilla digitala närvaro jag har på nätet kommer upp, samt min adress på sajter där jag inte kunnat ta bort den. Det var nytt för mig, att de gör så. Otroligt provocerande.

Det här systemet är helt absurt. Jag fattar inte att inte fler folk reagerar. Tidningarna borde skriva om detta. Inget land i Europa har den här sjuka policyn att vanliga människors info ligger öppet på nätet. Det är fan inte okej. Och att det nu är i det närmaste omöjligt att bli helt bortplockad från samtliga sidor. Det är tidskrävande och krångligt och jag håller nästan på att ge upp.
Citera
2024-09-08, 10:51
Medlem
Giant Squids avatar
Ni som blivit borttagna ifrån Mr Koll. Dyker erat namn upp om ni söker på en grannes namn. Som boende i samma trapp?
Citera
2024-09-08, 11:32
Medlem
Jag tog bort mig från Ratsit för att slippa kopplingen till Bilupplysning och därmed i någon mån försvåra spårningen via reg nr. Jag ser nu att jag inte heller dyker upp vid sökning på eniro och den där googlingen en annan användare hävdar dyker upp ser jag heller inte skymten av. Det är möjligt att den googlingen bara dyker upp om man är ensam om sitt namn.

Är det så att Eniro hämtar sina uppgifter från ratsit (eller har jag kanske bara glömt av att jag strukit mig från Eniro tidigare)?
Citera
2024-09-08, 12:02
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Idioterna på upplysning.se vägrar, och tror snubben som sa att han blev borttagen där ljuger. Vi måste vänta 30 dagar sen anmäler vi via IMY

1) Först måste du be att dom tar bort dig ifrån hemsidan. Du kan göra det genom detta webbformulär https://www.upplysning.se/kontakta-oss ELLER med den här emailen info@upplysning.se

Använd denna mall

Hej!

Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).

Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.

Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn
Personnummer

2) Vänta 30 dagar. (Jag vet att det är en lång tid, men 30 dagar är inget i jämförelse med att en hemsida visar alla dina uppgifter i 10+ år och ännu längre om vi inte gör något)

3) Efter 30 dagar kolla ifall du fortfarande är på sidan. (Om du inte är det så vann vi) men om du fortfarande är där så kan du anmäla genom IMV

4) Gå hit https://e-tjanster.imy.se/sv/klagomal
För att anmäla behövs följande uppgifter.

Organisationens namn:
Upplysning Checknode AB

Organisationsnummer:
556837-9142

E-post:
info@upplysning.se

Adress:
Box 17217
104 62 Stockholm

Webbplats:
Upplysning.se

Skriv också i anmälan att du har gjort två försök att få dina personuppgifter raderade i enlighet med artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR) genom att:

1. Använt kontaktformuläret på upplysning.se, utan att få svar eller att uppgifterna blivit raderade.
2. Skickat begäran till info@upplysning.se, utan att få svar eller att uppgifterna blivit raderade.
3. Väntat i en månads tid

5) Klart & hoppas på det bästa

Bra information! Måste man dock vänta 30 dagar med anmälan hos Integritetsmyndigheten?

Lars Save som är den ansvarige utgivaren samt VDn för Upplysning Checknode AB besvarade mig såhär via SMS:

”Vi har ett helt annat redaktionell syfte med vår upplysning. Som du säkert vet så pågår det dels en utredning och dels försöker branschen enas om "bäst praxis" . Dina argument är liksom inte övertygande utan prövning av lagrum. Något som får ha sin gång och som inte biter på mig. Något mer substansiellt, på vilker sätt är publiceringen skadlig för dig?? Att säga att man inte vill! är inte så övertygande i en demokrati. Deltag i det offentliga samtalet är enligt mig bättre. På vilket sätt är är vår publicering skadlig för dig. Eller är detta bara en prövning av rättsläget. Då kan du bespara dig arbetet det kommer att prövas. Hälsar Lars”
Senast redigerad av Sacredsecretion 2024-09-08 kl. 12:06.
Citera
2024-09-08, 12:42
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Bra information! Måste man dock vänta 30 dagar med anmälan hos Integritetsmyndigheten?

Lars Save som är den ansvarige utgivaren samt VDn för Upplysning Checknode AB besvarade mig såhär via SMS:

”Vi har ett helt annat redaktionell syfte med vår upplysning. Som du säkert vet så pågår det dels en utredning och dels försöker branschen enas om "bäst praxis" . Dina argument är liksom inte övertygande utan prövning av lagrum. Något som får ha sin gång och som inte biter på mig. Något mer substansiellt, på vilker sätt är publiceringen skadlig för dig?? Att säga att man inte vill! är inte så övertygande i en demokrati. Deltag i det offentliga samtalet är enligt mig bättre. På vilket sätt är är vår publicering skadlig för dig. Eller är detta bara en prövning av rättsläget. Då kan du bespara dig arbetet det kommer att prövas. Hälsar Lars”
Jag tror någon här sa att man bör vänta minst 30 dagar för annars är det typ "Jag bad dom att ta bort mig och dom gjorde det inte på 3 sekunder så nu vill jag anmäla" jag tror om det gått 30 dagar så tar dom det på allvar.

Hans sms är konstigt, jävla gubbe, han är typ 70, han förstår inte hur internet fungerar eller nåt. Väldigt många blir stalkade & trakasserade 10 gånger lättare tack vara hans hemsidor
Citera
2024-09-08, 13:15
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Jag tror någon här sa att man bör vänta minst 30 dagar för annars är det typ "Jag bad dom att ta bort mig och dom gjorde det inte på 3 sekunder så nu vill jag anmäla" jag tror om det gått 30 dagar så tar dom det på allvar.

Hans sms är konstigt, jävla gubbe, han är typ 70, han förstår inte hur internet fungerar eller nåt. Väldigt många blir stalkade & trakasserade 10 gånger lättare tack vara hans hemsidor

Det var exakt min respons på hans inkompetenta svar, vi får helt enkelt avvakta 30 dagar och därefter driva vidare ärendet till Integritetsmyndigheten. Utifrån hans SMS så verkar det som att hans bolag har en aktiv utredning i dagsläget. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Han bryter mot GDPR eftersom han omsätter pengar från Adsense annonserna för varje sidvisning, alltså har han ett kommersiellt syfte med publiceringen av andras personuppgifter.
Senast redigerad av Sacredsecretion 2024-09-08 kl. 13:30.
Citera
2024-09-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ni som blivit borttagna ifrån Mr Koll. Dyker erat namn upp om ni söker på en grannes namn. Som boende i samma trapp?

Nej, det gör det inte. Ej heller på ratsit syns namn men däremot att en person är borttagen. Det blev en synlig lucka. Jämför med tidigare när personer har skyddad id. Då visades ingenting. Tomt. Borta. Nu när vi tog bort oss syns vi ändå fast namnlösa. Skumt. Är det så för fler?
Citera
2024-09-08, 13:41
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Det var exakt min respons på hans inkompetenta svar, vi får helt enkelt avvakta 30 dagar och därefter driva vidare ärendet till Integritetsmyndigheten. Utifrån hans SMS så verkar det som att hans bolag har en aktiv utredning i dagsläget. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Han bryter mot GDPR eftersom han omsätter pengar från Adsense annonserna för varje sidvisning, alltså har han ett kommersiellt syfte med publiceringen av andras personuppgifter.
Spara smsen! Jag tror Integritetsmyndigheten kan ha väldigt bra användning av dom. Och ifall någon här i tråden ringer honom så borde dom spela in det ifall dom tänker anmäla via IMY senare, det är viktigt att vi dokumenterar detta, ju mer Integritetsmyndigheten har att använda desto bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in