2024-09-08, 01:52
Medlem
Förslag 1 är att kontakta en spolbil. Bor du i hus så får du betala om stoppet är hos dig, detsamma om du bor i bostadsrätt (eller nja). Vet inte hur det fungerar med hyresrätt.

Förslag 2 är att att koppla en slang till badrummet. Änden på slangen pressar du mot avloppet och drar på fullt ös med vattnet. Skyddsglasögon på med tanke på vad du tidigare hällt ner.

För att undvika stopp i fortsättningen så kan du koka upp vatten med maskindiskmedel då och då och hälla i hon. Låt blandningen svalna något innan du häller i den. Och häll aldrig matfett i hon.
Citera
2024-09-08, 05:45
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Prata med hyresvärden eller styrelsen om du bor i en insatslägenhet. Du bör inte hälla i för mycket medel. Finns säkert någon klausul i ditt avtal där det står att du inte får göra alla åtgärder när det kommer till avloppet. Be dem ta dit en spolbil. Kan mycket väl vara så det är stopp någonstans stans också, alternativt om du får bort proppen kan den fasta någon annan stans. Har du otur, kan det bli väldigt dyrt för dig eller föreningen/hyresvärden.

Här kan du läsa om hyresrätter: https://lawline.se/answers/hyresvards-och-hyresgasts-forpliktelser

Bostadsrätt: https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/vem-ansvar-for-avloppsledningar-i-en-bostadsratt/
Det kände jag till men tack ändå för upplysningen
Citera
2024-09-08, 06:03
Medlem
Mullrets avatar
Det enda som jag fått fungera är en hederlig vaskrensare.

https://www.clasohlson.com/se/Vaskrensare-med-tr%C3%A4skaft/p/34-1911?gad_source=1&gbraid=0AAAAADvHbiUC6TyvocxEMYrV FrU8aVD2M&gclid=Cj0KCQjw8--2BhCHARIsAF_w1gxYnE5D49FpPpoa0hSW9cMnjFrE3eI5ehPwi TVixwMpKmHbeMwn2WoaAiJMEALw_wcB&vmaxdisabled=true

TS har antagligen hällt olja i vasken.
Citera
2024-09-08, 07:13
Medlem
Fan TS jag vill också försöka hjälpa dig!

Vad är det för vattenlås som sitter på? Hur ser det ut och går det att få en bild på rör och vattenlås?

Propplösare ska inte behöva användas. Det bästa tycker jag är en vanlig hederlig vaskrensare, den som skapar vakuum. Men i badrummet får man i alla fall oftast plocka isär rören och göra rent för hand.

Jag tycker inte att du ska ge upp på att försöka få isär vattenlåset men var försiktig och använd skyddsutrustning på grund av propplösarna.

Om du lyckas få bort rören, testa att häll ner vatten direkt ner i avloppsröret och se om vattnet rinner undan. Har du ett stopp där kan det vara svårare att få bort det själv, då kan man få ringa spolbilen.
Citera
2024-09-08, 07:31
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Har alltid i tidigare boenden lätt kunnat få loss vattenlåsdelarna men i detta fall snurrar de bara. Gissar att de i detta fall sitter med nån klack eller liknande. Det går helt enkelt inte att få loss vattenlåsdelen.
Har dessutom aldrig haft problem med att lösa begynnande proppar tidigare. Har gjort detta många gånger förr men som det blev idag har aldrig hänt förut så der är jag inte van vid, därav min tråd.
Det beror även på materialet. Hade en gång i tiden en förkrigslägenhet, där avloppsrören var i gjutjärn.
Att dela på dessa ett stort "no-no"
Citera
2024-09-08, 08:04
Avslutad
Citat:
Hade långsam avrinning i köksslaskarna. Plockade isär och rengjorde rördelar men fick inte loss vattenlåset. Försökte med propplösare och det bubblade och fräste som det ska. Behövde mer medel så åkte och rådgjorde med Bauhaus och lämnade butiken med rensspiral, pulver och gel.
Efter att ha följt instruktionerna och åter haft bubbling som ett gott tecken så slutade vattnet plötsligt att sjunka. Nu är det plötsligt tvärstopp. Inget vatten passerar ner.
Återsår bara att plocka ner igen och försöka med rensspiralen. Kommer det att fungera?
Vad kan det vara för fel?
Har försökt googla men får inga resultat på stopp efter avloppsrensning.

Helt ärligt... köp en ordentlig sugkopp!!!!!
Citera
2024-09-08, 08:11
Medlem
Det viktigaste är att du slutar använda dessa kemikalier. Du har garanterat en stenhård klump av propplösare nere i avloppet. Nu måste du få isär avloppet och plocka bort den här klumpen, utan att få frätande vatten på dig.
Varför kunde du inte få isär vattenlåset? Hur ser det ut?
Citera
2024-09-08, 09:44
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Det beror även på materialet. Hade en gång i tiden en förkrigslägenhet, där avloppsrören var i gjutjärn.
Att dela på dessa ett stort "no-no"
Förstår det. Dessa är dock av plast.
Citera
2024-09-08, 09:46
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1nZan3
Helt ärligt... köp en ordentlig sugkopp!!!!!
Ja vattnet står fortfarande i vasken så jag ska nog köpa det innan jag ger mig på nån form av rensband eller spiral.
Citera
2024-09-08, 09:48
Avslutad
Citat:
Ja vattnet står fortfarande i vasken så jag ska nog köpa det innan jag ger mig på nån form av rensband eller spiral.

Tror det kan fungera bra..
Citera
2024-09-08, 09:53
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Förstår det. Dessa är dock av plast.
Har du försökt med en gammal hederlig plunch/avloppsrenasare?
https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xlarge/2000017364/1

Glöm bara inte höga gummihandskar och framför allt skyddsglasögon, annars bränner du dig på på propplösaren du haft i.
Senast redigerad av Gaspodin 2024-09-08 kl. 09:58.
Citera
2024-09-08, 09:56
Medlem
Gaspodins avatar
felpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in