2024-09-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Är det någon som vet varför Ratsit fortfarande är uppe? Sa inte ägaren att han ska lägga ner sajten för att "det inte är kul längre"?

Nej, det var väl bara han själv som skulle sluta på sin post, inte att Ratsit skulle läggas ned. Det är ju inte bara en person som jobbar på Ratsit.
Citera
2024-09-07, 20:11
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raderadata
Det här är mitt första inlägg, så ha gärna lite överseende. :-) Jag har använt nedan länkar för att ta bort min personliga data plus lite annat. Går bra att kontakta mig om ni behöver hjälp, men svarar bara i mån av tid! För den som är nyfiken kan läsa längst ner om hur det gick.

Ratsit.se
Via Mobilt BankID
https://www.ratsit.se/tabort

Merinfo.se
Via Mobilt BankID
https://www.merinfo.se/ta-bort-uppgifter

Hitta.se
Via Mobilt BankID
https://www.hitta.se/kontakta-oss/ta-bort-kontaktsida

Eniro.se
Via Mobilt BankID
https://uppdatera.eniro.se/person

Mrkoll.se
Via webbformulär
https://mrkoll.se/om/kundservice-kundkontakt/

Upplysning.se
Via webbformulär
https://www.upplysning.se/kontakta-oss

Birthday.se
Via e-post
E-postadress: info@birthday.se

Biluppgifter.se
Via e-post
E-postadress: info@biluppgifter.se

Dessa endast om man blivit dömd...

Krimfup.se
Via e-post
E-postadress: support@krimfup.se

Lexbase.se
Via webbformulär
https://www.lexbase.se/sida/kontakt?

Har använt denna mall...

Hej!

Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).

Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.

Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor.

Med vänliga hälsningar,
Förnamn Efternamn
Personnummer

Begära borttagning av personligt innehåll från Google Sök
https://reportcontent.google.com/forms/rtbf
Använt denna mall som skäl till borttagning...
1) This page is about me because it includes specific personal details, such as my name and address. The content directly identifies me, and these details are private and sensitive.

(2) The continued presence of this information violates my rights under the General Data Protection Regulation (GDPR). Specifically, it infringes on my right to privacy and data protection as outlined in Article 17 (Right to Erasure) of the GDPR. The information is no longer necessary for the purposes for which it was originally collected or processed, and its continued publication is not justified by any overriding legitimate interest, thus requiring its removal to comply with EU data protection laws.

Spärra din adress med Adresslåset
https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adresslaset

Hindra andra från att ändra din adress
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/sparraobehorigadressandring.4.361dc8c15312eff6fd2c a7c.html

-------------------------------------

Finns kvar på upplysning.se. Osäker om deras webbformulär ens fungerar så har även skickat mail till info@upplysning.se

birthday.se har tagit bort mig för icke medlemmar när man är anonym men jag syns om man är medlem så har återigen begärt att de ska ta bort mina uppgifter.

biluppgifter.se svarade såhär...
Biluppgifter publicerar inga personuppgifter. Har du synpunkter på andra sajter så får du vända dig direkt till dom.Vi har ingen möjlighet att radera uppgifter som är offentliga. För detta behöver du vända dig till berörda myndigheter.
All fordons- och ägarinformation finns tillgänglig hos Transportstyrelsen, enligt offentlighetsprincipen som är en del av tryckfrihetsförordningen och en av våra fyra grundlagar.
Behandling av personuppgifter hos Biluppgifter sker enligt gällande lagstiftning. Från 2018 sker detta enligt EU:s nya Dataskyddsförordning (GDPR). Innan dess reglerades hanteringen i personuppgiftslagen (1998:204), PUL. Båda dessa lagar innehåller bestämmelser som syftar till att skydda privatpersoner mot att den personliga integriteten kränks när uppgifter hanteras.
Informationen som finns tillgänglig på webbplatsen biluppgifter.se består av en databas med utgivningsbevis. Databasen skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469) (YGL) vilket betyder att databasen har ett grundlagsskydd. En effekt av grundlagsskyddets tillämplighet är att GDPR inte gäller för Biluppgifter.

Finns inte på krimfup.se eller lexbase.se men kanske någon har erfarenhet av hur det funkar?

På de övriga sajterna har mina personuppgifter tagits bort och även Google har tagit bort de webblänkar jag begärt.

Fick du någon ordning på upplysning.se? Jag har lyckats ta bort mig från i princip alla sidor ovan, utom just upplysning.se och birthday.se än så länge. Mailade båda för kanske lite mer än en vecka sedan. Är det normalt att dom har långa svarstider? Fick du ens något svar? Kanske dom medvetet ignonerar den här typen av mail?

Tycker alla skulle införa borttagning med BankID, det hade varit betydligt enklare och smidigare, än att behöva vänta på ett mailsvar från kundtjänst. I och för sig verkade mrkoll ha tagit bort mina uppgifter, utan mailsvar eller någon form av bekräftelse. Så jag försöker gå in på upplysning.se och birthday.se och kollar själv med jämna mellanrum.
Citera
2024-09-07, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Fick du någon ordning på upplysning.se? Jag har lyckats ta bort mig från i princip alla sidor ovan, utom just upplysning.se och birthday.se än så länge. Mailade båda för kanske lite mer än en vecka sedan. Är det normalt att dom har långa svarstider? Fick du ens något svar? Kanske dom medvetet ignonerar den här typen av mail?

Tycker alla skulle införa borttagning med BankID, det hade varit betydligt enklare och smidigare, än att behöva vänta på ett mailsvar från kundtjänst. I och för sig verkade mrkoll ha tagit bort mina uppgifter, utan mailsvar eller någon form av bekräftelse. Så jag försöker gå in på upplysning.se och birthday.se och kollar själv med jämna mellanrum.

Det finns en tråd om problemen med Upplysning.se
(FB) Upplysning.se tar inte bort personuppgifter trots att andra nu gör det

Verkar barka åt att man måste anmäla dem till IMY, ju fler som gör det desto bättre.
Senast redigerad av .aek 2024-09-07 kl. 22:50.
Citera
2024-09-07, 23:18
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .aek
Det finns en tråd om problemen med Upplysning.se
(FB) Upplysning.se tar inte bort personuppgifter trots att andra nu gör det

Verkar barka åt att man måste anmäla dem till IMY, ju fler som gör det desto bättre.

Alla vi som varit med från början, i den här tråden. Hade inte samma problem med att bli borttagna helt ifrån Upplysning.se
Citera
2024-09-07, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Alla vi som varit med från början, i den här tråden. Hade inte samma problem med att bli borttagna helt ifrån Upplysning.se

Noterat! Bra att veta.
Citera
2024-09-08, 01:45
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Det är du som är ny hära, jag har varit med rätt så länge. Många andra som skriver i denna tråd vet detta.
Jag tycker bara att det är suspekt att av alla 500 000 miljarder människor som försökt ta bort sig ifrån upplysning.se så är du den enda som lyckats, ifall du talar sanningen så bugar jag & ber om ursäkt, men tycker det bara är väldigt underligt
Citera
2024-09-08, 01:46
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Jag tycker bara att det är suspekt att av alla 500 000 miljarder människor som försökt ta bort sig ifrån upplysning.se så är du den enda som lyckats, ifall du talar sanningen så bugar jag & ber om ursäkt, men tycker det bara är väldigt underligt

Nej. Det finns fler i denna tråd som lyckats.
Citera
2024-09-08, 01:47
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Den här tråden har typ 4000 svar. kan du visa vem som också lyckats? Eller ska jag läsa igenom allt?
Citera
2024-09-08, 02:21
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:

Jag försvann direkt efter jag skrev till dom i veckan. Även Ratsit och alla andra, kan fortfarande följa rasisterna på Ratsit. Upplysning tog bort mig liksom MrKoll och Birthday. Skrev till Google om borttagning av sök, nu är det som jag aldrig funnits. Lite konstigt.
Citera
2024-09-08, 08:01
Medlem
Citat:
Den här tråden har typ 4000 svar. kan du visa vem som också lyckats? Eller ska jag läsa igenom allt?

Var så god att läsa igenom hela tråden som vi alla andra har skapat. Jag är också borttagen från upplysning.se. Blev det för 2-3 månader sen.
Citera
2024-09-08, 08:03
Medlem
Citat:
Försiktig, han är väldigt suspekt

Är det någon som är suspekt så är det väl du? Stick från tråden om du inte kan bidra till något positivt. Vi har varit aktiva här i ett år och du i 2 dagar.
Citera
2024-09-08, 12:39
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Var så god att läsa igenom hela tråden som vi alla andra har skapat. Jag är också borttagen från upplysning.se. Blev det för 2-3 månader sen.
Hur lyckades du med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in