2024-09-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
bra fråga! Spontant skulle jag säga att amerikansk lag skulle gälla. Men långt ifrån säker. Man kan ju också ha med topdomänen i ekvationen (.org) och den ägs av "the Public Interest Registry". Så börjar man gå den vägen så bör den leda fram till amerikansk lag eller internationell rätt gissar jag.

Men vänd på steken: det är en .org domän, inte en .se ergo så bör inte svensk lag gälla i det avseendet.

om servrarna däremot står i Sverige så torde svensk lag gälla. Men jag är ingen jurist/advokat.
Det stämmer inte. Det är den anvarige utgivaren som har det juridiska ansvaret. Dvs en människa. Man kan inte åtala en server.
Citera
2024-09-07, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vi kommer att få reda på om brott har begåtts. Men min preliminära uppfattning är att Flashback i många år har underlåtit att ta bort inlägg som bryter mot lagen. Jag tycker att det är ganska uppenbart. Du håller inte med? Eller anser du att lagen är felaktig? Dina konspirationsteorier om att staten egentligen vill begränsa yttrandefriheten betraktar jag som som trams och off topic. Det finns andra trådar för er foliehattar.
Nej, jag håller med dig. Detta handlar inte om yttrandefrihet som många andra skribenter vill få det till.
Det handlar eventuellt om att sätta dit en svensk förrädare, Jan Axelsson, men det får tiden och domen visa.
Citera
2024-09-07, 20:25
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Verkar som att EU (Blinken) drar åt tumskruvarna på yttrandefriheten. Först X, sen Telegram och nu fb.

Frågan är hur Sverige sen ska ställa sig till att SIDA ger jääävligt många miljoner till projekt som TOR m.m. Man åtalar företrädare för sajter som förespråkar yttrandefrihet men samtidigt göder yttrandefrihet på nätet med otaliga skattemiljoner.

Intressant framtid vi går till mötes.
Citera
2024-09-07, 20:26
Medlem
Aron Flam pratar om detta på https://www.youtube.com/watch?v=eMsOfIq8wlU, dock inte om just Flashback men om hur telegram ägaren blev anhållen i Frankrike och hur EU försöker pressa Elon Musk att ta bort inlägg från X t.ex
Citera
2024-09-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Test2344
Du är medlem sedan 2003 med över 9000 inlägg men vill ha exempel på inlägg som bryter mot hmf som inte har tagits bort?

Jo tjena, vilka jävla underforum hänger du på för att ha missat detta? Lägg av dumhuvud.
Nej, jag vill ha exempel på inlägg som uppenbart bryter mot hmf, som anmälts och som inte plockats bort. Om det nu dryper av sådana inlägg så borde det inte vara så svårt att plocka fram ett (1) exempel på detta. Det är nyttigt inte minst för diskussionen och huruvida det är fog för åtalet.
Senast redigerad av pf10 2024-09-07 kl. 20:32.
Citera
2024-09-07, 20:28
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Frågan är hur Sverige sen ska ställa sig till att SIDA ger jääävligt många miljoner till projekt som TOR m.m. Man åtalar företrädare för sajter som förespråkar yttrandefrihet men samtidigt göder yttrandefrihet på nätet med otaliga skattemiljoner.

Just exemplet Tor var kanske onödigt, eftersom också Flashback är lite njugga där...
Citera
2024-09-07, 20:28
Medlem
Citat:
Nej, jag håller med dig. Detta handlar inte om yttrandefrihet som många andra skribenter vill få det till.
Det handlar eventuellt om att sätta dit en svensk förrädare, Jan Axelsson, men det får tiden och domen visa.
Varför säger du det? Jag tycker att Flashback är en jättebra grej. Om vi bortser från den lilla detaljen att man har sett mellan fingrarna gällande HMF. Det har varit fel enligt min uppfattning och kanske kan det rättas till nu. Men annars är Flashback bra till 90%.
Citera
2024-09-07, 20:29
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Just exemplet Tor var kanske onödigt, eftersom också Flashback är lite njugga där...

Det var mer för att exemplifiera paradoxen i vad som just nu pågår.
Citera
2024-09-07, 20:30
Medlem
blamages avatar
Citat:

Intressant framtid vi går till mötes.
Vet inte om jag skulle kalla det för framtid.
Citera
2024-09-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vi kommer att få reda på om brott har begåtts. Men min preliminära uppfattning är att Flashback i många år har underlåtit att ta bort inlägg som bryter mot lagen. Jag tycker att det är ganska uppenbart. Du håller inte med? Eller anser du att lagen är felaktig? Dina konspirationsteorier om att staten egentligen vill begränsa yttrandefriheten betraktar jag som som trams och off topic. Det finns andra trådar för er foliehattar.
Om man tycker att det är så uppenbart så borde man visa lite exempel på inlägg som uppenbart bryter mot hmf, som anmälts och inte plockats bort. Det är viktigt inte minst för att kunna avgöra om det finns fog för åtalet.
Citera
2024-09-07, 20:41
Medlem
Citat:
Nej det är inte svårt och rentav lätt.
Påstår du att du med dina 9k inlägg sedan år 2003 inte lyckas hitta sådanna inlägg? Är du seriös?

Ja Flashback är en samhällspelare vi verkligen behöver. Vad vi däremot inte behöver är ägare till plattformen som är okej med att splittra det svenska samhället.
Det hade inte förvånat mig om vår kära Jan Axelsson visat sig få pengar från Kreml med tanke på hur splittrande han låtit Flashback vara i vissa perioder.
Ser fram emot att få höra domen och hurevida Jax Axelsson är en svensk förrädare eller bara inkompetent.
Om det nu är så lätt varför gör du då inte detta? Observera att lagen inte kräver förhandsgranskning av inlägg eller ens förutsätter att man som ägare ska plöja igen samtliga inlägg kontinuerligt. Man måste däremot agera på inlägg som uppenbart bryter mot lagstiftningen som man blivit uppmärksammad på. Det är därav intressant att se exempel på inlägg som uppenbart bryter mot hmf, har anmälts men inte plockats bort.
Citera
2024-09-07, 20:42
Medlem
Citat:
Det kommer, det kommer. Vi har nu Chat Control 2.0 som verkar pressas igenom alla EU-instanser för att snart bli lag. Sen har vi en mängd olika försök att begränsa möjligheten för människor att göra sin röst hörd på internet samtidigt som företrädare för tjänster som erbjuder yttrandefrihet åtalas.

Yttrandefriheten har varit under allvarlig attack i flera år nu men de flesta bara skiter i det. De har fullt upp med bolån, betala el-räkningar och annat för att livet ska funka. Fullt förståeligt, men det är precis i sånt läge man måste vara extra vaksam och beredd på att slåss. Att Jan Axelsson åtalas nu är bara en liten pusselbit i något mycket större som jag ser det. De hade kunnat testa det här när som helst och för 10-15 år sen om de ville. Men det är just nu 2024 som de väljer att skicka upp testballongen. Jag tror de känner medvind..

Det här att ge sig på sånt som skrivs i ett ganska öppet forum är ju extra blåst. Den som sysslar med sånt som är riktigt degenererat eller på riktigt är subversivt som terrorism och dyl sitter väl inte och roar sig med HMF på flashback?

Nej, man ger sig på den som är ansvarig för ett forum där många som annars kanske aldrig vågar säga vad de tycker om någonting kan skriva av sig.

Att makten ger sig företrädare för forum som är lite framstående eller kan avlyssna tex miljardärer som misstänks jaga vargar och i övrigt varit allmänt ifrågasättande av staten i vissa frågor och kan trampa på deras heder hur som helst. Vad kan de inte då göra mot vanliga helt försvarslösa individer? Det ser vi nu i Storbritannien efter kravallerna och deras tidigare sjuka lagar om sk hate speech.

Vilken härlig yttrandefrihet det är vi ska försvara till den sista hen.... Säg vad du vill så länge de som styr tycker likadant....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in