Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Det kommer, det kommer. Vi har nu Chat Control 2.0 som verkar pressas igenom alla EU-instanser för att snart bli lag. Sen har vi en mängd olika försök att begränsa möjligheten för människor att göra sin röst hörd på internet samtidigt som företrädare för tjänster som erbjuder yttrandefrihet åtalas.
Yttrandefriheten har varit under allvarlig attack i flera år nu men de flesta bara skiter i det. De har fullt upp med bolån, betala el-räkningar och annat för att livet ska funka. Fullt förståeligt, men det är precis i sånt läge man måste vara extra vaksam och beredd på att slåss. Att Jan Axelsson åtalas nu är bara en liten pusselbit i något mycket större som jag ser det. De hade kunnat testa det här när som helst och för 10-15 år sen om de ville. Men det är just nu 2024 som de väljer att skicka upp testballongen. Jag tror de känner medvind..
Det här att ge sig på sånt som skrivs i ett ganska öppet forum är ju extra blåst. Den som sysslar med sånt som är riktigt degenererat eller på riktigt är subversivt som terrorism och dyl sitter väl inte och roar sig med HMF på flashback?
Nej, man ger sig på den som är ansvarig för ett forum där många som annars kanske aldrig vågar säga vad de tycker om någonting kan skriva av sig.
Att makten ger sig företrädare för forum som är lite framstående eller kan avlyssna tex miljardärer som misstänks jaga vargar och i övrigt varit allmänt ifrågasättande av staten i vissa frågor och kan trampa på deras heder hur som helst. Vad kan de inte då göra mot vanliga helt försvarslösa individer? Det ser vi nu i Storbritannien efter kravallerna och deras tidigare sjuka lagar om sk hate speech.
Vilken härlig yttrandefrihet det är vi ska försvara till den sista hen.... Säg vad du vill så länge de som styr tycker likadant....