2024-09-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Va? Jag har inget giltigt pass. Har inte heller vanligt ID kort eftersom körkort annars fungerar. Vill inte gärna Betala för ett ID kort eller nytt pass bara för att få nytt BankId.

Med bara körkort så ligger du lite löst till. Körkortet fungerar men räknas idag inte som en 100% giltig idhandling. Så finns många situationer där körkortet inte kommer att räcka till.
Citera
2024-09-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Med bara körkort så ligger du lite löst till. Körkortet fungerar men räknas idag inte som en 100% giltig idhandling. Så finns många situationer där körkortet inte kommer att räcka till.

Men tidigare år har jag kunnat skaffa nytt BankId med ett annat giltigt BankId. Går inte det fortfarande?
Citera
2024-09-07, 16:52
Medlem
Citat:
Men tidigare år har jag kunnat skaffa nytt BankId med ett annat giltigt BankId. Går inte det fortfarande?

De har ändrat på flera regler senaste 1-1,5 året så nej, man kan inte vara säker på det funkar.

Det här är taget från Nordeas infosida:

"För att skaffa eller förnya mobilt BankID behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad. Du kan också behöva verifiera din identitet, då behöver du ett svenskt pass eller nationellt id-kort och en telefon med NFC-läsare. NFC är en teknik som låter två enheter kommunicera med varandra och överföra data över korta sträckor."

Observera de skriver kan också behöva. Så det beror lite på. Mend et är inte värre än att man isåfall får gå till ett kontor och fixa det där ifall man får problem. Men regelförändringarna som skett sista tiden och inte bara med bankid är att körkortet tappar sitt värde som id-kort.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-09-07 kl. 16:55.
Citera
2024-09-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
De har ändrat på flera regler senaste 1-1,5 året så nej, man kan inte vara säker på det funkar.

Det här är taget från Nordeas infosida:

"För att skaffa eller förnya mobilt BankID behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad. Du kan också behöva verifiera din identitet, då behöver du ett svenskt pass eller nationellt id-kort och en telefon med NFC-läsare. NFC är en teknik som låter två enheter kommunicera med varandra och överföra data över korta sträckor."

Observera de skriver kan också behöva. Så det beror lite på. Mend et är inte värre än att man isåfall får gå till ett kontor och fixa det där ifall man får problem.

Verkar gå bra att förnya sitt BankId med nuvarande BankId hos Ica, kollade precis, men avbröt eftersom jag inte behöver förnya.
Citera
2024-09-07, 17:02
Medlem
Citat:
Verkar gå bra att förnya sitt BankId med nuvarande BankId hos Ica, kollade precis, men avbröt eftersom jag inte behöver förnya.

Jag blev själv överraskad av det här för något drygt halvår sedan, men hade mitt pass. Men insåg att det här kan bli jobbigt om nåt händer så jag har numera även ett nationellt id-kort som bara ligger i trygghet hemma.

Det som är problemet är att du har liksom alla dina id-handlingar med dig. Blir du rånad eller tappar bort mobil och körkort så blir det lätt moment22.

Därför är det tryggt att ha ett extra id-kort som inte kommer försvinna tillsammans med de andra.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-09-07 kl. 17:05.
Citera
2024-09-07, 18:59
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Va? Jag har inget giltigt pass. Har inte heller vanligt ID kort eftersom körkort annars fungerar. Vill inte gärna Betala för ett ID kort eller nytt pass bara för att få nytt BankId.
Det banken (Skandia) ville ha var pass eller nationellt ID. Annars inget bank ID.
Citera
2024-09-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det banken (Skandia) ville ha var pass eller nationellt ID. Annars inget bank ID.

Tydligen olika regler hos olika banker då. Jag har förnyat mitt bankid flera gånger senaste åren bara genom att använda mitt giltiga bankid som håller på att utgå. Verkar gå lika bra idag med icabanken.

Låter rimligt för varför ska man inte kunna använda ett giltigt ID som bankid är att skaffa ett nytt id? varför köpa ett dyrt pass eller nationellt ID-kort när man inte behöver det.

Har noll användning av det.

Pass kan man så klart ha använding av, men har inga planer at resa någonstans i år, så tänker inte förnya det nu.
Citera
2024-09-07, 19:39
Bannlyst
Vad trodde du, det är bankerna som styr våra politker och inte politkerna som styr bankerna längre.
Citera
2024-09-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag har Nordea och har aldrig haft problem med detta.

Men jag kan ju följa givna instruktioner och processer...

Nordea införde det under januari i år. Har du skaffat BankID innan dess är det klart att du sluppit nationellt ID-kort
Citera
2024-09-07, 21:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Nordea införde det under januari i år. Har du skaffat BankID innan dess är det klart att du sluppit nationellt ID-kort
Var har jag påstått att jag sluppit nationellt ID?
Citera
2024-09-10, 16:06
Medlem
ingenios avatar
Det j-vligaste av allt med det här är ju de gamla och handikappade som kanske inte kan ta sig till banken fysiskt och fixa ett bank-ID. Vad skall de göra om de inte har ett pass eller ID-kort utan bara körkort? Särskilt då ingen online-matbutik heller erbjuder köp på faktura, utan allt sker med hjälp av piss-Klarna, som snart har monopol på fintech-marknaden i norra Europa och som alltid kräver bank-ID?
Citera
2024-09-11, 00:11
Medlem
Citat:
Tydligen olika regler hos olika banker då. Jag har förnyat mitt bankid flera gånger senaste åren bara genom att använda mitt giltiga bankid som håller på att utgå. Verkar gå lika bra idag med icabanken.

Låter rimligt för varför ska man inte kunna använda ett giltigt ID som bankid är att skaffa ett nytt id? varför köpa ett dyrt pass eller nationellt ID-kort när man inte behöver det.

Har noll användning av det.

Pass kan man så klart ha använding av, men har inga planer at resa någonstans i år, så tänker inte förnya det nu.

Tanken är ju att det inte ska gå för bedragare att skapa nya BankID med ett gammalt på distans.
Krävs ett fysiskt pass blir det väldigt mycket svårare, då måste man hem till personen man blåser och ha passet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in