2024-09-07, 15:05
Medlem
MonacoGuidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Flashback kommer troligen åka dit på detta. Inte pga av lagtexten eller nåt. Domstolen kommer skita i lagen och tolka den till Flashbacks nackdel in i orimlighet.

Myndighetspersoner har stört sig på flashback länge.
Jag vet själv domare som är inne och läser på Flashback så jag tror inte det finns någon sådan agenda.
Citera
2024-09-07, 15:11
Medlem
Dom har ju alltid gjort allt för att sätta dit Flashback men inte bara Flashback utan även dessa användare. Var det inte Robert Aschberg och hans Afa kompisar från researchgruppen som erbjöd 50.000 kr för att avslöja vilka Flashback användare är.
Sen har jag för mig att dom har någon dator som ska spåra vad folk skriver här och på övriga nätet för att hitta olika personer. Alla människor skriver på ett unikt sätt. Låter som rena rama fiction.
Riktigt jävla obehagligt är det när folk inte får vara sig själva, allt ska censureras och dom som vågar säga vad dom tycker och tänker ska hittas och straffas.

Sverige och övriga väst, börja bli otäck när så mycket förbjuds. Facebook och Youtube, censurera åt Socialdemokraterna. Det är därför dom vill åt Flashback.
Citera
2024-09-07, 15:21
Medlem
Flashback dör som underground forum med totalt yttrandefrihet. Blir mer som familjeliv.
Citera
2024-09-07, 15:22
Medlem
Inser ni inte hur sjukt detta är. Som att man ska sitta 24/7 och kolla vad alla skriver. Går inte. Så någon är nog ute efter att kunna stänga ner sidan. Det hoppas jag verkligen inte dom lyckas med...
Citera
2024-09-07, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Åklagare får inte väcka åtal utan att förvänta sig en fällande dom. Av det följer att åklagaren anser att brott begåtts i form av HMF, och att meddelandena fått stå kvar så länge att det kan göra den som tillhandahåller "anslagstavlan" ansvarig.

Av "Beräknad tidsåtgång för förhandlingen: ca två timmar" kan man också utläsa att åklagaren tror att det handlar om en enkel, snabb förhandling, dvs. att han tror att bevisningen är koncis och stark.

Intressant analys. Tråkigt om det vore så. Jag tänkte snabbt att åklagaren kanske tror sig veta att det var HMF men är inte lika säker på att det därmed är en fällande dom mot Jan. Fast det håller inte. Du har nog rätt, låt oss hoppas att åklagaren har fel.
Citera
2024-09-07, 15:27
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Intressant analys. Tråkigt om det vore så. Jag tänkte snabbt att åklagaren kanske tror sig veta att det var HMF men är inte lika säker på att det därmed är en fällande dom mot Jan. Fast det håller inte. Du har nog rätt, låt oss hoppas att åklagaren har fel.
I tingsrätten kan det nog bli fällande, där är det lite mer slumpartat vem som vinner ett mål. I nästa instans skulle det förvåna mig mkt och det blev fällande
Citera
2024-09-07, 15:27
Avslutad
Synd för åklagaren att Flashback inte är nån elektronisk anslagstavla då, utan ett forum. Hade lika gärna kunnat vara ett cafe där folk sitter och diskuterar.

Det man skulle kunna göra är att man iaf måste va inloggad för att kunna läsa något här. Lite konstigt att det är så kan jag tycka. Är man inloggad har man ju iaf bestämt sig för att va med i "gänget"

Gissar att det är det försvaret kommer hävda - att det inte är en anslagstavla för allmänheten, utan en sluten klubb.
Senast redigerad av qaaq 2024-09-07 kl. 15:33.
Citera
2024-09-07, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
I tingsrätten kan det nog bli fällande, där är det lite mer slumpartat vem som vinner ett mål. I nästa instans skulle det förvåna mig mkt och det blev fällande

Lite OT men varför är det så i tingsrätten? Nämndemännen? För vi har ju inte Jury? Upplevt detta sj o alltid undrat.
Citera
2024-09-07, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Synd för åklagaren att Flashback inte är nån elektronisk anslagstavla då, utan ett forum. Hade lika gärna kunnat vara ett cafe där folk sitter och diskuterar.

Det man skulle kunna göra är att man iaf måste va inloggad för att kunna läsa något här. Lite konstigt att det är så kan jag tycker. Är man inloggad har man ju iaf bestämt sig för att va med i "gänget"

Gissar att det är det försvaret kommer hävda - att det inte är en anslagstavla för allmänheten, utan en sluten klubb.
Det är så jag ser det också och det är så man allt mer har fastslagit i USA att det just är ett likhetstecken emellan dessa företeelser. Men här i Europa går utvecklingen allt mer åt fel håll.
Citera
2024-09-07, 15:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Jag har inte läst förundersökningen och har ingen egen uppfattning om den.
Citera
2024-09-07, 15:36
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Lite OT men varför är det så i tingsrätten? Nämndemännen? För vi har ju inte Jury? Upplevt detta sj o alltid undrat.
Nämndemännen ja. Blir lite mer känslostyrt i tingsrätten
Citera
2024-09-07, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nämndemännen ja. Blir lite mer känslostyrt i tingsrätten
Nånstans har jag läst att nämndemännen nästan alltid röstar med dommaren. Men jag antar att likt förhandlingarna i riksdagen där nästan alla röstar efter partipiskan så har man redan snackat ihop sig i andra rum innan man röstar/fäller dom. Så de har kanske påverkat där istället i en eller annan riktning.

Tack för svar.

@PissBuss ah ok, näh mena ändå bara din analys av vad åklagaren tror sig veta.
Senast redigerad av Transaktiv 2024-09-07 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in