2024-09-07, 12:49
Medlem
Mad monks avatar
Första inlägget i tråden någon hjärndöd apologet det är det verkliga problemet med flashback brainrot.
Citera
2024-09-07, 12:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Åklagaren önskar att ärendet prövas i domstol. Ifall åklagaren anser att brott har begåtts vet varken du eller jag.
Mitt svar ska ses mot bakgrund till hur lagstiftningen är skriven. Svårt att fälla med nuvarande underlag.

Det finns en tydlig rekommendation att hantera ärenden direkt via RP-funktionen. Detta är till fördel för båda parter, då ärendet därmed hanteras snabbare. Men det finns också tillfällen då RP-funktion eller dialog via PM är olämplig, och dialog via mejl är att föredra. Det är möjligt att texten kan förtydligas ytterligare, men jag tror att alla förstår den rätt bra redan idag. Mot bakgrund till att vi hanterar ärenden dagligen som kommer in via mejl, så verkar det som de flesta förstår att de inte behöver ha ett konto på forumet för att kontakta Flashback.

Detta är ur juridisk synvinkel ointressant. Nu lyder inte Facebook under svensk lagstiftning, men ifall så vore fallet så skulle detta sakna betydelse. Det finns forum på Flashback som enbart är synliga för inloggade, men vi har samma skyldigheter kring dessa forum som de som är publika för oinloggade.

admin

Vad pratar du om, en åklagare går inte bara runt och "testar" saker. Givetvis anser åklagaren att brott har skett, och undersöker nu huruvida en dom kan fastställas.

Tror du de bara hittar på scenarion och drar det till domstol för att vara lite sköna och filosofiska?
Citera
2024-09-07, 12:59
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globalistforumet
blir man kränk av texten så kanske man ska låta blir att läsa.

men jag tror det är en skenrättegång för att få till mer censurlagar.
Ja är ju fullt med politiska aktivisteroch korrupta poliser jurister präster anställda inom rättsväsendet osv
De hatar ju att man anonymt kan yttra åsikter även om de själva gärna gör det.
Senast redigerad av analking 2024-09-07 kl. 13:04.
Citera
2024-09-07, 12:59
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Åklagaren önskar att ärendet prövas i domstol. Ifall åklagaren anser att brott har begåtts vet varken du eller jag.
Mitt svar ska ses mot bakgrund till hur lagstiftningen är skriven. Svårt att fälla med nuvarande underlag.

Det finns en tydlig rekommendation att hantera ärenden direkt via RP-funktionen. Detta är till fördel för båda parter, då ärendet därmed hanteras snabbare. Men det finns också tillfällen då RP-funktion eller dialog via PM är olämplig, och dialog via mejl är att föredra. Det är möjligt att texten kan förtydligas ytterligare, men jag tror att alla förstår den rätt bra redan idag. Mot bakgrund till att vi hanterar ärenden dagligen som kommer in via mejl, så verkar det som de flesta förstår att de inte behöver ha ett konto på forumet för att kontakta Flashback.

Detta är ur juridisk synvinkel ointressant. Nu lyder inte Facebook under svensk lagstiftning, men ifall så vore fallet så skulle detta sakna betydelse. Det finns forum på Flashback som enbart är synliga för inloggade, men vi har samma skyldigheter kring dessa forum som de som är publika för oinloggade.

admin

Åklagare får inte väcka åtal utan att förvänta sig en fällande dom. Av det följer att åklagaren anser att brott begåtts i form av HMF, och att meddelandena fått stå kvar så länge att det kan göra den som tillhandahåller "anslagstavlan" ansvarig.

Av "Beräknad tidsåtgång för förhandlingen: ca två timmar" kan man också utläsa att åklagaren tror att det handlar om en enkel, snabb förhandling, dvs. att han tror att bevisningen är koncis och stark.
Citera
2024-09-07, 13:00
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Slöseri med svenska skattepengar att sånt här trams ska åtalas.
Citera
2024-09-07, 13:11
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .aek
Jan Axelsson åtalad för brott mot lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor

Enligt Aftonbladet Krim åtalas Jan Axelsson

Avsnitt torsdag 5 september huvudämne "Mordet i Sätra Centrum"
https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/program/1285
0:21:53

Misstankarna gäller 12 inlägg på Flashback Forum som uppenbart innehåller hets mot folkgrupp, och JA har underlåtit att ta bort dem.

Målet kommer prövas av Stockholms tingsrätt under våren 2025.

-----------------------------------------

Ytterligare information om åtalet, samt Jan Axelssons uppfattning, finns att läsa här.
Varför har inte någon av våra nitiska moderatorer varnat honom för "trams" eller för "ohörsamhet"? Dubbelstandard?
Citera
2024-09-07, 13:20
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Åklagare får inte väcka åtal utan att förvänta sig en fällande dom. Av det följer att åklagaren anser att brott begåtts i form av HMF, och att meddelandena fått stå kvar så länge att det kan göra den som tillhandahåller "anslagstavlan" ansvarig.

Av "Beräknad tidsåtgång för förhandlingen: ca två timmar" kan man också utläsa att åklagaren tror att det handlar om en enkel, snabb förhandling, dvs. att han tror att bevisningen är koncis och stark.

Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att samtliga inlägg som åtalats var raderade 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade. Ett av de rapporterade inläggen låg dessutom i Papperskorgen (dit tråden flyttades kort efter att den hade startats). I regeringens proposition 1997/98:15 (ansvar för elektroniska anslagstavlor, s. 15-18) framgår följande:
"Det kan t.ex. inte krävas att tillhandahållaren ständigt aktivt kontrollerar varje enskilt meddelande som sänts till tjänsten."

"Ett sätt att uppfylla uppsiktsplikten om mängden meddelanden gör det svårt att läsa alla meddelanden i tjänsten med en rimlig arbetsinsats eller till rimliga kostnader kan därför vara att med hjälp av en ”klagomur” ge användarna möjligheter att nå tillhandahållaren för att påtala en eventuell förekomst av straffbara meddelanden."
Enligt åklagaren har Jan Axelsson, av grov oaktsamhet, underlåtit att ta bort meddelanden. Detta tyder enligt min uppfattning på att åklagaren isf tolkar lagen annorlunda än lagstiftaren. Det hade varit annorlunda ifall forumet inte dagligen raderade en stor mängd av innehållet som publiceras, samt ifall forumet ignorerat inlägg som rapporterats innehålla hets mot folkgrupp.

admin
Citera
2024-09-07, 13:23
Avslutad
Citat:
Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att samtliga inlägg som åtalats var raderade 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade. Ett av de rapporterade inläggen låg dessutom i Papperskorgen (där tråden hamnat några timmar efter att den startats). I regeringens proposition 1997/98:15 (ansvar för elektroniska anslagstavlor, s. 15-18) framgår följande:
"Det kan t.ex. inte krävas att tillhandahållaren ständigt aktivt kontrollerar varje enskilt meddelande som sänts till tjänsten."

"Ett sätt att uppfylla uppsiktsplikten om mängden meddelanden gör det svårt att läsa alla meddelanden i tjänsten med en rimlig arbetsinsats eller till rimliga kostnader kan därför vara att med hjälp av en ”klagomur” ge användarna möjligheter att nå tillhandahållaren för att påtala en eventuell förekomst av straffbara meddelanden."
Enligt åklagaren har Jan Axelsson, av grov oaktsamhet, underlåtit att ta bort meddelanden. Detta tyder enligt min uppfattning på att åklagaren isf tolkar lagen annorlunda än lagstiftaren. Det hade varit annorlunda ifall forumet inte dagligen raderade en stor mängd av innehållet som publiceras, samt ifall forumet ignorerat inlägg som rapporterats innehålla hets mot folkgrupp.

admin

Har personen som gjort anmälan en aktivistbakgrund? Dvs försöker hen göra ett namn för sig på något sätt? Annars låter det ju bisarrt om nu inläggen raderats.

Alternativet som spekulerats i tidigare att någon större vore bakom det låter också konstigt, man borde ju med mer resurser kunnat hittat inlägg som faktiskt inte raderades vilket säkert händer "även de bästa".
Citera
2024-09-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
FUP nämner en Hans Stefansson

Vilken sida hittar du namnet? I den FUP som jag läste så förekommer namnet Hans Stesson på 17 ställen.

På sidan 7 så hittade jag e-postadressen "hans.stesson@proton.me" från anmälaren.
Citera
2024-09-07, 13:27
Avslutad
Citat:

admin
Jo åklagaren får endast väcka åtal vid misstanke om brott.

Det funkar säkert bra i praktiken. Jag bara lyfte en ingångspunkt som åklagaren kanske tar. Jag tycker det är fel att Jan åtalas för detta.

Det jag menar är att om Jans försvar är att det finns ett gedigen struktur för rapportering av inlägg. Men där det inte alls är uppenbart möjligt att rapportera för alla tänkbara läsare (det krävs inlogg eller en kompis). Det problemet har inte facebook på samma sätt, där läsare per definition är inloggade användare. Det var så jag menade är en skillnad.
Citera
2024-09-07, 13:30
Avslutad
Flashback kommer troligen åka dit på detta. Inte pga av lagtexten eller nåt. Domstolen kommer skita i lagen och tolka den till Flashbacks nackdel in i orimlighet.

Myndighetspersoner har stört sig på flashback länge.
Citera
2024-09-07, 13:31
Medlem
Citat:
Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att samtliga inlägg som åtalats var raderade 2-3 timmar efter att de hade blivit rapporterade. Ett av de rapporterade inläggen låg dessutom i Papperskorgen (dit tråden flyttades kort efter att den hade startats). I regeringens proposition 1997/98:15 (ansvar för elektroniska anslagstavlor, s. 15-18) framgår följande:

admin
Vad ser du om du använder sökfunktionen på Flashback och söker efter "neger"? Jag ser mängder med inlägg som är misstänkta HMF. Jag har förstått att Flashback har utvecklat egen definition på HMF men det håller inte juridiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in