2024-09-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det var väl också grundorsaken till att punktrost var ganska vanligt på många Passat B6 och kanske B7. Det verkar inte vara lika vanligt på B8, har i alla fall inte en enda rostprick på någon karossyta än på min B8 -18 som gått 15K mil, och har själv inte sett några B8 med uppenbar punktrost på bakluckan, men det förekommer säkert.

Även merca hade stora problem under en period med punktrost på bl a dörrar. Det handlade då om att övergång till ny färg (vattenbaserad om jag inte minns fel) inte klarade att täcka lika bra på de vassa kanterna på stansade/pressade plåtar, utan det blev för tunn lack där.

Går ju hålla rosten borta på dålig/känslig lack genom att våda sin bil, tvätta och vaxa ibland.
Få gör det idag mer än att ta ett varv i biltvätten på macken, det blir ingen bil glad av.
Jag tror att du som är lite bilintresserade pysslar om dina bilar mer än genomsnittliga Svensson.
Citera
2024-09-07, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ja, när en VW närmar sig 10 år kommer rosten som ett brev på posten. Ofta skärmkanter i hjulhusen, främre delen av framdörr/tröskel där det sitter skumgummi för ljuddämpning, bakre delen av tröskel i hjulhus.

Så kan det absolut vara, för en hel del exemplar, men långt ifrån ”alla”, och detsamma gäller ju för de flesta andra bilar med i princip avsett tillverkare. Men jag skulle vilja påstå att generellt sett så har vi klart mindre rostproblem på bilarna än vi hade förr i tiden, typ på 60-00talet

Jämför t ex med hur div olika VAG-bilar, och för all del andra tillverkares bilar, rostade under den perioden, gärna i relation till körsträcka etc

Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Går ju hålla rosten borta på dålig/känslig lack genom att våda sin bil, tvätta och vaxa ibland.
Få gör det idag mer än att ta ett varv i biltvätten på macken, det blir ingen bil glad av.
Jag tror att du som är lite bilintresserade pysslar om dina bilar mer än genomsnittliga Svensson.

Så kan det absolut vara, lite omhuldande om det som för många är den dyraste investering och utgift de har vid sidan om sitt boende, är vanligen rejält gynnsamt
Citera
2024-09-07, 12:37
Medlem
Det stora problemet med VAG och deras lättrostade produkter är inte själva rosten.
Problemet är hur man blir bemött då försöker reklamera begynnande rostskador.
Kundmotarna avvisar alla försök till reklamationer.
Min erfarenhet grundar sig på tre nyköpta VAG-bilar, där rosten började komma redan efter drygt två år.
Alla bilar, av stålplåt, rostar - men VAG är sämst på att erkänna och åtgärda rostangrepp.
Citera
2024-09-07, 12:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Största problemet ligger hos ägaren som aldrig handtvättar sin bil. Tvättar man bilen i automaten vartannat år, kommer rosten att komma.
Sant. Och:
Om man köper rostskyddsolja och skyddar bilen ordentligt "med en gång" så rostar den inte "på tusen år" som jag brukar säga..
Räcker med billigt Biltema-kladd. Oavsett om det gäller VAG eller Volvo eller något annat märke.
Citera
2024-09-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Det stora problemet med VAG och deras lättrostade produkter är inte själva rosten.
Min erfarenhet grundar sig på tre nyköpta VAG-bilar, där rosten började komma redan efter drygt två år.
Alla bilar, av stålplåt, rostar - men VAG är sämst på att erkänna och åtgärda rostangrepp.

Mins att BMW var väldigt generösa på den punkten och bytte bakluckor på 10-12 år gamla E39.
Läste om nån som blev förvånad när bilen var inne för service och verkstaden berättade att de beställt en ny lucka på rostskyddsgarantin utan att kunden påtalat problemet.
Citera
2024-09-07, 14:50
Medlem
Brorsans två år gamla V90 rostar undertill.
Citera
2024-09-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Det där stämmer, eller stämde generellt sett i alla fall på den tiden då det var som mest skriverier om detta med rostproblemen. Då var det en hel del klagan både från ägare och andra att VAG hade en rätt fyrkantig hållning och ofta nekade att ta det på garantin med vad många menade var ”kryphål” i deras eget garantiavtal och hård tolkning på det. Jag fick i alla fall ett helt ok bemötande när jag hade min B8 inne på VW för åtgärd av en liten skada på frontplasten och de gick över frontens alla plåtdetaljer, ja hela bilen, för att se om det var något mer som skulle åtgärdas i samma släng vad gäller lackeringen, och sa uttryckligen att det skulle gå på garantin om det var någon rost utöver den rent mekaniska skadan på frontplasten, som inte i sig berodde på just mekanisk skada utan ev brister från fabrik.

Hur det är med det idag är jag osäker på men tror att de bättrat sig rejält på den punkten
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Mins att BMW var väldigt generösa på den punkten och bytte bakluckor på 10-12 år gamla E39.
Läste om nån som blev förvånad när bilen var inne för service och verkstaden berättade att de beställt en ny lucka på rostskyddsgarantin utan att kunden påtalat problemet.

Ja det finns flera exempel på när tillverkare är rejält generösa, både inom bilvärlden och annorstädes. Men även det motsatta.
Citera
2024-09-07, 16:16
Medlem
IceEyess avatar
De varierar mellan olika modeller och årgångar.

Passat B6 är exempelvis hemsk ur det avseendet. Hela karossen är extremt rostkänslig.
Citera
2024-09-09, 10:51
Medlem
PeterNosters avatar
Audi 80 började med varmgalvanisering istället för elektrolytisk galv. Hela karossen doppades i zinkbad.
Då fick man istället problem med att lacken inte fäste på zinken utan flagnade. Speciellt bakluckan.
Citera
2024-09-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Audi 80 började med varmgalvanisering istället för elektrolytisk galv. Hela karossen doppades i zinkbad.
Då fick man istället problem med att lacken inte fäste på zinken utan flagnade. Speciellt bakluckan.

Minns att vissa Audi återförsäljare hade en omålad framskärm kanske från en Audi 80 ute vid ingången till utställningshallen.
Var tidigt 90 tal om jag minns rätt. De stod där ute i flera år och utan rost.
Citera
2024-09-09, 13:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Minns att vissa Audi återförsäljare hade en omålad framskärm kanske från en Audi 80 ute vid ingången till utställningshallen.
Var tidigt 90 tal om jag minns rätt. De stod där ute i flera år och utan rost.

Stod en karossdel på VAG Hammarby Fabriksväg i Stockholm. Funderade på varför den stod där för den var fläckig. Om det var rost eller flagnad färg kommer jag inte ihåg.
Citera
2024-09-09, 14:04
Medlem
elektronikfreaks avatar
Vill minnas att det var Vi Bilägare som lät ett rostskyddsföretag testa 3 - 4 år gamla Audi A4 genom att såga isär balkarna på bilarna och balkarna hade efter bara 3 - 4 år så avancerade rostskador INNIFRÅN så om något eller några ås skulle det kosta bilägaren rejält med slantar. Och vi kan ju alla räkta ut hut tillverkaren och rostskyddsgarantin skulle ställa sig till rostskadorna.

Tom Volvo S90/V90 har väl inte direkt fått några lysande bedömningar av företag som jobbar med rost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in