2024-09-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Fofor får ju användas i exempelvis rökgranater för att dölja exempelvis en reträtt för fienden. Men en fosfor granat får inte användas för att slå mot fiendens trupper. Eller för att sätta eld på byggnader. Om Ukraina endast använder drak-drönarna för att elda upp vegetation där ryzzen gömmer sig är det kanske okej, men om dom attackerar miltär personal eller om elden sprider sig till civila hus och hem, så kan det innebär krigsbrott.
Men jag vet inte, är ingen expert på denna typen av juridik.

Ja att pack som ryzzar eller izraeler använder brandstridsmedel och andra olagliga vapen mot allt möjligt inklusive civila är ingen nyhet, men ska vi kunna straffa dom för det så kan det omöjligen vara fördelaktig om dom vi stödjer (Ukraina i det här fallet) begår samma typ av brott

Men termit och fosfor är inte samma sak. Jag är inte säker på att reglerna är samma. Fosfor blir en dimma som man kan andas in, bland annat.
Citera
2024-09-07, 13:47
Medlem
Citat:
Varför just fosfor?

Är det fritt fram att använda Napalm?
Ang Napalm och användning:

Napalm mot militära mål är inte förbjuden i*folkrätten. Användning av napalm är förbjuden mot civila och mot militära mål i närheten av civil befolkning, enligt FN:s*Convention on Certain Conventional Weapons*från 1980, som ger civilbefolkningen ett utökat skydd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Napalm

Fosfor är totalförbjudet enligt Genèvekonventionen.
Citera
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Varför just fosfor?

Är det fritt fram att använda Napalm?

Tydligen så är Thermite det! Framför allt i Ukrainas skogsområden!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Yes...

"The results of Ukrainian "Dragon" drone on Russian positions. Everything burned, surviving ruszian infantryman explains..."

https://x.com/realwarmonitor/status/1831999050746384695

Finn fem fel!

Seriöst... vad gör dom i Ukrainas skogar, nu utan vatten? Dags att bege sig hemåt kanske?

Enligt din twitter länk verkar alltså detta vapensystem använts mot ryzzk miltär personal. Det kan ju omöjligt vara en fördel när eventuella rättsprocesser mot den ryzzka invasionsmakten ska genomföras.
Förtroendet för domstolen i Haag menar en del redan är skadat, så jag tror det är viktigt att vi och vår allierad Ukriana håller sig till krigetslagar om vi ska kunna döma Putin och hans generaler i Haag.

Sen kan jag tycka att Ukraina borde få ett ännu större stöd av oss så dom slipper ta till dessa tveksamma metoder (om det nu är förbjudet, vilket jag inte vet säkert)
Citera
2024-09-07, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Men termit och fosfor är inte samma sak. Jag är inte säker på att reglerna är samma. Fosfor blir en dimma som man kan andas in, bland annat.

Så kan det nog vara. Vilket ämne används i drak-drönarna?
Citera
2024-09-07, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Ang Napalm och användning:

Napalm mot militära mål är inte förbjuden i*folkrätten. Användning av napalm är förbjuden mot civila och mot militära mål i närheten av civil befolkning, enligt FN:s*Convention on Certain Conventional Weapons*från 1980, som ger civilbefolkningen ett utökat skydd.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Napalm

Fosfor är totalförbjudet enligt Genèvekonventionen.

Tack, där lärde jag mig något nytt, då får vi hoppas det är Napalm i drak-drönarna
Citera
2024-09-07, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Tydligen så är Thermite det! Framför allt i Ukrainas skogsområden!

Ok. Vet du vad som gäller rent juridiskt för Termit?

Är det ok att använda mot trupper?
Citera
2024-09-07, 13:51
Medlem
Citat:

Termit tror jag. Inte vit fosfor i alla fall. Det ser ut som dimma, brinner inte så att det syns.
Citera
2024-09-07, 13:52
Medlem
Citat:
Termit: Järnoxid och aluminiumpulver.
Brinner med en ekstrem hög temperatur.
Citera
2024-09-07, 13:53
Medlem
Citat:
Tack, där lärde jag mig något nytt, då får vi hoppas det är Napalm i drak-drönarna
Hittade ang vit fosfor:

Fosforammunition kan användas lagligt för att till exempel markera militära mål, men enligt Genevekonventionen är den förbjuden att använda i områden där det finns civila.
Citera
2024-09-07, 13:55
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Denna termit ska tydligen vara en blandning av aluminium och järnoxid.
Citera
2024-09-07, 13:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ukrainas nya drak-drönare verkar vara effektiva för att mota ryzzen.

Men finns det en risk att detta räknas som krigsbrott, minns jag inte helt galet är väl sk brandstridsmedel förbjudet?

https://www.svd.se/a/nyGXwo/ukrainas-nya-vapen-i-kriget-drak-dronaren

Nja förbjudet och förbjudet . Vissa länder har enligt avtal och överenskommelser förbundit sig avstå ( Dock finns det länder som inte skrivit under dessa avtal ) Ryssland är ett av dem . Sedan finns det en uppsjö gråzoner bland annat thermobariska vapen och dess användningsområden . TOS1A som tydligen går under beteckningen tungt eldkadtarsystem .

Så Ryssland ska verkligen inte komma och gnälla om brandstridsmedel . De har beviserligen också använt rökgranater innehållandes fosfor vid bekämpning av bostadsområden och civila ( En av åtalspunkterna som lär dyka upp i Haag )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in