2024-09-07, 08:39
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Men varför vill du att afghanska barn stannar här?
Chansen att de kommer att bidra till samhället måste anses vara minimal.

Nej jag tycker man bör se till svenskarnas behov först och främst. Påverkas de positivt eller negativt av att de afghanska barnen stannar här; och förblir en belastning?

Det är helt sekundärt. Som svensk anser jag mig vara rakryggad och ärlig och förväntar mig givetvis att Sverige agerar likadant. Då får man brösta sina misstag, barnen har ingen skuld i detta.
Citera
2024-09-07, 08:42
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
MKB borde göra en besiktning först innan man skriver nytt kontrakt men det kan vara ett sätt för MKB att ställa folk mot väggen och tvinga till sig cash.

Ja, det är ett sätt att riskminimera bytena så klart. Men i detta fallet får det helt orimliga konsekvenser.
Citera
2024-09-07, 08:43
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det är helt sekundärt. Som svensk anser jag mig vara rakryggad och ärlig och förväntar mig givetvis att Sverige agerar likadant. Då får man brösta sina misstag, barnen har ingen skuld i detta.
Hoppas att du tar det som en man när du eller någon närstående till dig väl blir kaozberikad och fortsätter stå upp för dina högtravande visioner.
Senast redigerad av araka 2024-09-07 kl. 08:49.
Citera
2024-09-07, 08:45
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Dom har blivit erbjudna en 4 rums lägenhet i Rosengård ett område lite utanför centrum. Men där vill dom inte bo.

Det är inte säkert att det är ett negativt val, vi behöver inte ytterligare fler familjer i misär i Rosengård. Att barnen får gå kvar i skolan känns rimligt. Men varför nya lägenheter? Det finns många lögenheter i Limhamn/Bunkeflo som inte är av ny standard eller ligger särskilt bra.
Citera
2024-09-07, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasket
Det finns 38 kommentarer till artikeln i Sydsvenskan,
alla tycker synd om familjen och tycker att MKB är onda. Flera personer erbjuder sig att betala skulden eller starta en insamling.
Inte ett ord om att en familj utan inkomst kan bo i en lägenhet med den hyran.

Jag läste inlägg #37 ovan och håller med, tänk att någon fortfarande är förvånad. Men att det fortfarande finns människor som så naivt stöder och sympatiserar med dessa människor och stöder svensk invandringspolitik gör även mig genuint förvånad.
Jag håller med dig, konstigt att inte en enda kritiskt kommentar tagits med i kommentarsfältet.
Citera
2024-09-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Var besiktning pga lägenhetsbytet.

Då upptäcktes märke från en kastrull i form av en halvmåne på bänkskivan.

Därefter kom kravet på 20.000 för byte av bänkskiva
Har aldrig sett en kastrull i form av en halvmåne.

Kan det varit en bakform direkt från ugnen, månformat serveringsfat, eller en månformad stekpanna?

Invandrarna kanske aldrig använt en elektrisk spis eller moderna köksverktyg tidigare.

Bra att de inte tog med sig den rundbottnade kannibalgrytan eller primitiva stenkvarnar och använde direkt på köksbänken.
Citera
2024-09-07, 08:59
Medlem
Dom verkar ju ha förstört köksluckorna ovanför också. Titta på bilden där jag markerat.
https://imgur.com/KFeJTvn
Citera
2024-09-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ignorance is bliss. Vinklade snyftartiklar hjälper såklart till. Hade den varit skriven på annat sätt hade folk tyckt något annat. Som sossar som tycker långa fängelsestraff är dåligt ena dagen, för att dagen efter tycka det är bra om magdalena andersson säger det.
Medierna och folket går hand i hand, där finns ett ömsesidigt beroende, svårt att säga vart gränsen går mellan vilka som påverkar vem. Medierna gör allt för att överleva, allt färre vill betala, så hade de tjänat på tuffare artiklar hade de alldeles säkert börjat med sådana. I den frågan är det inte reportrarna som styr.
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
De har råd men vill inte. Ta sig till Sverige kostar mycket. De har pengar men varför betala när man är ekonomisk flykting och bara vill ha allt gratis?

Dessutom är det nog inte enda anledningen att det kommunala bostadsbolaget inte vill ha fem i sina hus.
Deras egentliga förhållanden vet jag ingenting om, fast sådant påstås, förstås. Men visst är gratis gott.
Citera
2024-09-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
20 000 kr för en repa i köksbänken låter dock helt jävla vansinnigt. Var den lackerad i 24 karat tro?
En stenskiva eller kvartskonpositskiva är inget man bara spacklar igen sprickor i…
Citera
2024-09-07, 09:06
Medlem
arakas avatar
https://www.sydsvenskan.se/2024-09-06/efter-sydsvenskans-artikel-hundratals-lasare-vill-hjalpa-barnfamiljen/

Snyftartikeln har fyllt sitt syfte med råge, här är uppföljningsartikeln som av någon anledning inte går att kommentera, dessutom är orginalartikelns kommentarsfält stängt, vad nu det beror på, 😀.

"Sydsvenskans rapportering om barnfamiljen som krävs på 20 000 kronor av MKB engagerar. Gensvaret från Sydsvenskans läsare har varit enormt och hundratals läsare har erbjudit sig att hjälpa till.
– Nu kan man se ljuset igen, säger Celine Soltani."

Shakila Soltani lobbar även för ännu mer donationer i artikeln om någon på FB är sugen att bidra så att familjen kan fortsätta med sitt ofinansierade lyxboende,
"MKB meddelade under fredagen att familjen fick lov att ångra sin uppsägning och bo kvar.
– Vi vill ju vara schyssta mot dem, sa Per-Henrik Thurban.
– Jag har sagt till dem idag att de får lov att ångra sin uppsägning, men det måste ske snarast.
Men Shakila Soltani uppger att familjen inte har möjlighet att ångra uppsägningen – eftersom de inte har råd att bo kvar i lägenheten i Limhamns sjöstad som kostar över 18 500 kronor i hyra varje månad.
– Den här månaden betalade jag 19 000 med elen. Jag har inte råd, säger hon."
Senast redigerad av araka 2024-09-07 kl. 09:16.
Citera
2024-09-07, 09:07
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Helt fruktansvärt att det skall behöva ta konsekvenserna av sina egna handlingar. Så kan vi inte ha det. De visste faktiskt inte bättre, så ansvaret ligger nu på andra. Hyresvärden borde dra tillbaka sina krav direkt på familjen.
Citera
2024-09-07, 09:17
Medlem
Hur vore det om hennes man tog ett arbete. Han har gått på SFI (Svenska för invandrare) nu i 10 år så svenska bör han ju klara bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in