Citat:
Ursprungligen postat av
MisterSeven
Helt korrekt, det finns familjer vilka jobbat och betalt skatt hela livet men som lever på så gott som existensminimum och kan en månad behöva hjälp med ett busskort för att kunna jobba men får nej med ackuratess av Soc.
Medans vissa lika denna familj får bo i en lgh för 19000, plus levnadsnorm för hela familjen, vi pratar ca 35000 per månad till dessa.
Inför medborgarlön skrota alla bidrag, vill man bo bättre än vad medborgarlönen ger utrymme för, ja då får man lösa det själv. Vi skulle spara enormt mkt pengar på det sättet, som det är nu knäcker dessa invandrarfamiljer vårt välfärdssystem, vilket är gjort för den "normala" svensken och anpassat för hur det var i Sverige på 60 70 80 talet.
Du har kanske rätt i vissa saker men jag vet inte angående denna familjen och specifika fallet, kanske det finns belägg för att det är som det är, det var inte menat att riktas mot denna familj överhuvudtaget, det är nog olika från fall till fall och inget man borde generalisera om. Många invandrare gör rätt för sig är min erfarenhet, majoriteten gör. Dessa är inget problem överhuvudtaget utan bidrar till samhället.
Menar bara att jämställdhet är viktigt och att vi kanske borde tänka om systemet för det kanske inte blir rättvist för alla. Som du säger så är en basinkomst i form av medborgarlön en bra idé. Det ska inte vara lyx men man ska klara sig, typ bidragnivå, men vill man lyxa till det så får man arbeta och betala skatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prempion
Nja, det finns allt WT pundare som får lägenheter av soc också.
En arbetare bidrar bara till samhället genom sin skatt. Medan ett kriminellt socialfall kan skapa betydligt fler arbetstillfällen i offentlig sektor.
Men pengarna för dessa arbeten kommer inte ur tomma luften, det är skattepengar också antar jag?