Både Lasse Bessik och den i trådstarten aktuelle Dragan Jovanovic var ökända bilmålvakter i Malmö förr.
I en artikel i Sydsvenskan 17 februari 2006 framgick att de hade p-böter på 2 222 930 kronor respektive 420 478 kronor vardera.
Jag hittade även nu att Lasse Bergino (tidigare Bessik) är systerson till den äldre Lasse Bessik.
Den 24 juli 1991 publicerade Expressen en intervju med den äldre Lasse Bessik där han gav sin syn på sina bedrägerier:
- De får skylla sig själva, säger Lasse Bessik om sina fordringsägare.
[...]
- Jag påstår inte att jag gjort allt rätt, men de som säger sig ha blivit lurade förstår inte affärer.
Handflatorna är uppåtvända i en vädjande gest, och med ett bekymrat ansiktsuttryck förklarar han att svenskarna är godtrogna.
- Normalt tar man alltid kreditupplysning på den man gör affärer med, det är ju självklart.
Likaså upprörs Lasse Bessik av att hans affärsbekanta inte förstår att förvalta de säkerheter som han ger dem.
Ofta rör det sig om smycken som visar sig vara övervärderade.
- Jag kan inte rå för att de inte får ut toppriserna, säger han och pekar på sin guldklocka.
- Den här är värd 20 000 om jag säljer den, men nån annan kanske bara skulle få ut några tusen. Det är inte mitt fel.
Alltså. Folk är dumma. De borde kolla honom först.
Sagt och gjort. Kronofogdemyndigheten kräver Lasse Bessik på 1 978 135 kronor.
Listan på fordringar är omkring fyra meter lång. Det är skatteskulder, momsskulder och mängder av parkeringsböter.