2024-09-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Trump verkar vara alla rysshorors sista hopp! Var inte så säker på att han missar en historisk chans att sänka ryssen om han nu kommer att bli nästa president.
En republikansk president som inte tar den här chansen lär inte bli populär.....

Vindarna i Europa har verkligen inte börja blåsa åt nåt annat håll! Du verkar leva i en paralell fantasivärld.

Tror dessvärre att Trumph är star struck av putte och ser upp till honom som ett föredöme.
Untouchable har kuvat folket och fängslat/dödat oppositionen. Berikar sig själv. Jag tror dom är soulmates!

Skillnaden är att putte är den smarta dumskallen av de två.
Citera
2024-09-06, 20:00
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
SVT skriver:

USA kommer att leverera ett försvarspaket värd 250 miljoner dollar (drygt 2,5 miljarder kronor) i form av bland annat luftvärn och ammunition.

Storbritannien meddelar samtidigt att luftvärnssystem av typen LMM till ett värde av 162 miljoner pund (nästan 2,2 miljarder kronor) ska börja levereras senare i år.

( Är vad jag sett hittills )
Allt detta är väl utöver allt som tidigare utlovats? Behovet av LV är enormt! Ryssjävlarna slår ju hänsynslöst mot civila i hela Ukraina just nu. Det var enligt FN över 1500 sjukhus som bombats!
Hur sjuk är inte den ryska ledningen?
Citera
2024-09-06, 20:03
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Blir nog inget "grönt ljus" att få slå längre in i Ryssland. Inte än iallafall..

Lifting arms restrictions wouldn't turn tide of war, US defence secretary says
The US defence secretary appears to have denied Ukraine's request to allow American weapons to be fired onto Russian territory.

Ukraine's Volodymyr Zelenskyy earlier pushed for the US to lift such restrictions.

But Lloyd Austin told reporters after a meeting at the Ramstein Air Base in Germany that no specific weapon would be a game changer or turn the tide of war.

He noted that Russia has moved its glide bombs back beyond the range of ATACMS missiles, while Ukraine itself has significant capabilities to attack targets well beyond the range of the British Storm Shadow cruise missile.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-putin-kursk-invasion-live-updates-skynews-blog-12541713

Så det blir upp till Ukraina att fortsätta utveckla "Made in Ukraine" missiler. När det är sagt, så misstänker jag nog att kemikalier, sprängämnen, know-how etc..får man nog hjälp med ifrån väst. Så att man kommer snabbare upp med egen produktion.
Sjukt att dom inte får använda vapnen som dom vill
Citera
2024-09-06, 20:07
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Jo, har bara funnit tyskarnas bidrag än. Har du några andra länder ?

Sex av dessa haubitsar ska skickas till Ukraina redan 2024. De återstående sex kommer sedan att äga rum nästa år. De skulle ha ett sammanlagt värde på 150 miljoner euro. Dessutom vill de, tillsammans med andra europeiska partner, överlämna 77 Leopard 1A5 stridsvagnar till den ukrainska armén så snart som möjligt.

https://www.welt.de/politik/ausland/article253386110/Ukraine-Werden-zwoelf-Panzerhaubitzen-vom-Typ-2000-liefern-sagt-Pistorius.html

Zelensky efterlyser fler F-16 och luftvärn. Förutom tillåtelse att slå längre in..
77 Leopard låter jävligt bra! Ryssen verkar ju livrädda för dessa och har tydligen bara lyckats slå ut en enda de kunde bärga och visa upp i Moskva.
Citera
2024-09-06, 20:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Allt detta är väl utöver allt som tidigare utlovats? Behovet av LV är enormt! Ryssjävlarna slår ju hänsynslöst mot civila i hela Ukraina just nu. Det var enligt FN över 1500 sjukhus som bombats!
Hur sjuk är inte den ryska ledningen?

Är nog en hel del i pipe-linen sedan tidigare som man inte har fått. Var ju bara någon vecka sedan som tyskland lovade..var det 6-8 Iris luftvärnssystem ? (de måste väl byggas först) Sedan misstänker jag att man inte fått alla patriot-system än. Det finns nog mera.

Såå..det tar tid..
Citera
2024-09-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
77 Leopard låter jävligt bra! Ryssen verkar ju livrädda för dessa och har tydligen bara lyckats slå ut en enda de kunde bärga och visa upp i Moskva.

Fast Leopard 1 är inte riktigt samma. Mindre kanon, inte så mycket skydd. Tydligen är de dock bra på att pricka saker.
Citera
2024-09-06, 20:17
Avslutad
Varför kan inte Ukraina få långdistansvapen som kan slå direkt mot Kreml?
Det är värt ett tredje världskrig för att få stopp på Outin och hans äckliga bihang.
Citera
2024-09-06, 20:27
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Fast Leopard 1 är inte riktigt samma. Mindre kanon, inte så mycket skydd. Tydligen är de dock bra på att pricka saker.
OK missade detta med 1. Trodde det vara de vanliga Leopard.
Citera
2024-09-06, 20:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Blir nog inget "grönt ljus" att få slå längre in i Ryssland. Inte än iallafall..

Lifting arms restrictions wouldn't turn tide of war, US defence secretary says
The US defence secretary appears to have denied Ukraine's request to allow American weapons to be fired onto Russian territory.

Ukraine's Volodymyr Zelenskyy earlier pushed for the US to lift such restrictions.

But Lloyd Austin told reporters after a meeting at the Ramstein Air Base in Germany that no specific weapon would be a game changer or turn the tide of war.

He noted that Russia has moved its glide bombs back beyond the range of ATACMS missiles, while Ukraine itself has significant capabilities to attack targets well beyond the range of the British Storm Shadow cruise missile.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-putin-kursk-invasion-live-updates-skynews-blog-12541713

Så det blir upp till Ukraina att fortsätta utveckla "Made in Ukraine" missiler. När det är sagt, så misstänker jag nog att kemikalier, sprängämnen, know-how etc..får man nog hjälp med ifrån väst. Så att man kommer snabbare upp med egen produktion.

Inte bra, fattar inte varför väst envisas med att AFU ska slåss med ryssen med armarna bakbundna, en för mig helt obegriplig hållning och det väcker i alla fall hos mig tvivel om att väst verkligen vill att Ukraina ska vinna och bli av med ryssen.

Visserligen spelar säkert valet i USA en stor roll i beslutet men för mig är det helt vansinnigt.
Citera
2024-09-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Du menar att Zelenskys nya lag om att förbjuda grekisk-ortoxa gudstjänster är en hittapå lag? Det skulle de vanliga ukrainarna bli glad över. De tycker om att gå i kyrkan.

Inte grekisk-ortodoxa gudstjänster. Det är rysk-ortodoxa gudstjänster i den Rysk-ortodoxa kyrkan som förbjudits, eftersom den dels uttalat stöd för den ryska invasionen av Ukraina dels ända sedan Sovjettiden varit svårt infiltrerad av KGB och senare FSB. Det finns 22 ortodoxa samfund, 20 av dem är fortsatt tillåtna. Bl a den Ukrainska autokefala ortodoxa kyrkan, som är den största i Ukraina.
Senast redigerad av Auric 2024-09-06 kl. 20:37.
Citera
2024-09-06, 20:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte bra, fattar inte varför väst envisas med att AFU ska slåss med ryssen med armarna bakbundna, en för mig helt obegriplig hållning och det väcker i alla fall hos mig tvivel om att väst verkligen vill att Ukraina ska vinna och bli av med ryssen.

Visserligen spelar säkert valet i USA en stor roll i beslutet men för mig är det helt vansinnigt.

Man får se vad som sker.., efter prezz-valet. Det finns ju ett tidsrum tills den nya prezz tillträder. Det kan vara att Biden vill sitta stilla i båten tills dess. Inte riskera något för Harris chanser i valet. Trump snackar ju om ww3 etc..

Det är en spekulation ifrån min sida. Själv hoppas jag att Biden skall ge ett "grönt ljus" för ex-F16 piloter i väst att söka sig till Ukrainas flygvapen. Är ju ett skriande behov av dessa.

Är faktiskt överraskad att Zelensky inte drivit den frågan hårdare..
Senast redigerad av Snapcount 2024-09-06 kl. 20:54.
Citera
2024-09-06, 20:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Många länder rustar nu för möta liknande anfall som mött Ukraina. Däribland Sverige. Vi lägger ner stora summor och gör upp försvarsplaner. Vi drar lärdom av vad som sker i Ukraina.
Putin har satt igång mycket.

Tänk om sen Ryssland svänger igen och går in i en fredlig fas?! Då sitter vi där med våra nya ubåtar och raketer 🚀 utan synbarligt syfte 😏.
Ryska politiken har ofta svängt beroende på vem som suttit vid makten.
Just nu en krigstokig en, sen kan det bli en slö alkoholist (som en gång förut) som bara vill ha det lugnt.

Man kan aldrig ha för många vapen, ju fler desto bättre. "Om du vill ha fred, rusta för krig"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in