2024-09-05, 17:01
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Om folk såg till att rostskydda sina bilar så skulle inte problemet finnas.

Känner en herre här i byn som kör en gammal Opel Kadett från typ 1982.
Han köpte den nästan ny och den har rullat sina 1500 till 2000 mil per år. Som gammal bilmek har han dock varit väldigt duktig med att spruta bilen med linolja i hålrum, inuti trösklar och dylikt och idag är det förmodligen en av de minst rostiga gamla D-Kadetter som ännu rullar på vägarna och verkligen ser riktigt fräsch ut.
Hade han inte dränkt den i linolja en eller två gånger per år så hade bilen varit bortrostad och skrotad redan i slutet av 90 talet.

Ja 2000 talets och 2010 talets VAG bilar vinner inget pris i bästa rostskydd, men om folk hade orkat att bry sig lite bättre och rostskyddat sina bilar så hade dom helt enkelt inte rostat som dom gör.
Men folk tycks tro att den där 12 åriga rostskyddsgarantin betyder att bilarna inte rostar under den tiden.

Personligen målade jag tex min bakvagnsbrygga med mera på min Audi S3 från 2021 med svart hammarlack redan när bilen var nästan ny. Finns inte en brun rostfläck att se där under.
På många bilar kan bakvagn och framvagn i målad svart plåt annars se för jävliga ut redan efter 2-3 år. Har även haft filtmattorna i hjulhusen bortplockade och dränkt in utrymmena där bakom med linolja.

Men sånt orkar vanliga Svenssons inte bry sig om. Det ligger egentligen inte i deras intresse.

Det är den.
Folk har blivit för bekväma och passiva, men flasha på gymmet gör man.
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2024-09-05 kl. 17:04.
Citera
2024-09-05, 17:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Man har både sett och hört att många modeller inom VAG har diverse problem med lack och rost. Men hur stort problem är det egentligen överlag? Att många exemplar från 90-talet har rostat bort kan vi nog alla konstatera att så är fallet. Men om man börjar titta 10-15 år tillbaka.

Jag har själv en Golf från 2014 som extrabil som börjar få rejäla angrepp i ena bakskärmen, och en bit ner mot tröskeln. Borde jag vara förvånad? Tittar man runt i annonser med motsvarande bilar är det aldrig någon som nämner någonting med rost.

Hur ser verkligheten ut?
Är du säker på att du verkligen har en Golf 7, årsmodell 2014?
Och ingen Golf 6, årsmodell 2013?

Golf 7 har nämligen extremt bra rostskydd, så jag reagerade direkt när jag läste ditt inlägg.
Och nej, det är som sagt verkligen inte vanligt att Golf 7 påvisar någon rost överhuvudtaget.

Golf 5 och 6, är däremot en helt annan historia, de hade inget vidare bra rostskydd.

Samma för Passat, innan 2014, sämre rostskydd, och 2015- extremt bra rostskydd.
Citera
2024-09-05, 22:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Skulle säga att VAG bilar har ett dåligt rostskydd. Du hittar gravrost på underrede och bärarmar på bilar som bara rullat ett par tre år.
Citera
2024-09-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle säga att VAG bilar har ett dåligt rostskydd. Du hittar gravrost på underrede och bärarmar på bilar som bara rullat ett par tre år.

Ok, hur många enheter har du kontrollerat ingående, av vilka modeller och årsmodeller? Och hur många enheter av andra tillverkares modeller och årsmodeller har du kontrollerat…? För du har väl seriös statistik, eller källor…? För det är väl inte bara vad du personligen tycker och kanske är färgat av konfirmationsbias och fördomar…?
Citera
2024-09-06, 14:39
Medlem
VAG bilar rostar inte p.g.a dåligt rostskydd, utan dålig lack och dåliga konstruktioner.
3 bekanta har Passat GTE med rost på bakluckan, så problemet verkar fortsätta.
Citera
2024-09-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
VAG bilar rostar inte p.g.a dåligt rostskydd, utan dålig lack och dåliga konstruktioner.
3 bekanta har Passat GTE med rost på bakluckan, så problemet verkar fortsätta.

Det var väl också grundorsaken till att punktrost var ganska vanligt på många Passat B6 och kanske B7. Det verkar inte vara lika vanligt på B8, har i alla fall inte en enda rostprick på någon karossyta än på min B8 -18 som gått 15K mil, och har själv inte sett några B8 med uppenbar punktrost på bakluckan, men det förekommer säkert.

Även merca hade stora problem under en period med punktrost på bl a dörrar. Det handlade då om att övergång till ny färg (vattenbaserad om jag inte minns fel) inte klarade att täcka lika bra på de vassa kanterna på stansade/pressade plåtar, utan det blev för tunn lack där.
Citera
2024-09-06, 15:44
Medlem
Ej dolt fel pga riskkonstruktion
Citera
2024-09-06, 16:19
Medlem
ormbitens avatar
Önskar nästan att jag kunde pruta bort rostskyddsgarantin när jag köper en ny bil.

Den är ändå inte värd pappret den är skriven på.
Citera
2024-09-06, 18:33
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Om folk såg till att rostskydda sina bilar så skulle inte problemet finnas.

Känner en herre här i byn som kör en gammal Opel Kadett från typ 1982.
Han köpte den nästan ny och den har rullat sina 1500 till 2000 mil per år. Som gammal bilmek har han dock varit väldigt duktig med att spruta bilen med linolja i hålrum, inuti trösklar och dylikt och idag är det förmodligen en av de minst rostiga gamla D-Kadetter som ännu rullar på vägarna och verkligen ser riktigt fräsch ut.
Hade han inte dränkt den i linolja en eller två gånger per år så hade bilen varit bortrostad och skrotad redan i slutet av 90 talet.

Ja 2000 talets och 2010 talets VAG bilar vinner inget pris i bästa rostskydd, men om folk hade orkat att bry sig lite bättre och rostskyddat sina bilar så hade dom helt enkelt inte rostat som dom gör.
Men folk tycks tro att den där 12 åriga rostskyddsgarantin betyder att bilarna inte rostar under den tiden.

Personligen målade jag tex min bakvagnsbrygga med mera på min Audi S3 från 2021 med svart hammarlack redan när bilen var nästan ny. Finns inte en brun rostfläck att se där under.
På många bilar kan bakvagn och framvagn i målad svart plåt annars se för jävliga ut redan efter 2-3 år. Har även haft filtmattorna i hjulhusen bortplockade och dränkt in utrymmena där bakom med linolja.

Men sånt orkar vanliga Svenssons inte bry sig om. Det ligger egentligen inte i deras intresse.

ja just linolja håller jag med om är lite av en mirakelprodukt och naturlig dessutom. bara att tvätta av bilen under o spruta på. kombinerat med bra innerskärmar /stänkskydd.

yes fram/bakvagn åker ju oftast inte med i alla rostskyddsbad /zink/galv mm. så det börjar ju rosta fortare än karossen

skillnaden är väl att VAG är kända på rost på dörrar / bakluckor speciellt gamla passaten. (b6 / b7 ) alltså inte så mycket strukturellt under bilen?
Citera
2024-09-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Är du säker på att du verkligen har en Golf 7, årsmodell 2014?
Och ingen Golf 6, årsmodell 2013?

Golf 7 har nämligen extremt bra rostskydd, så jag reagerade direkt när jag läste ditt inlägg.
Och nej, det är som sagt verkligen inte vanligt att Golf 7 påvisar någon rost överhuvudtaget.

Golf 5 och 6, är däremot en helt annan historia, de hade inget vidare bra rostskydd.

Samma för Passat, innan 2014, sämre rostskydd, och 2015- extremt bra rostskydd.

Är du på riktigt? Skulle jag för det första missa på en helt annan generation, och sen även på det missa vilka årsmodell jag har? Det är en Golf 7.

För det andra. Det har aldrig funnits och kommer med största sannolikhet aldrig att finnas en VW med extremt bra rostskydd. Kan du länka till någon artikel där en VW är med i toppen av testet?
Senast redigerad av Haas84 2024-09-06 kl. 20:00.
Citera
2024-09-06, 21:58
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Är du på riktigt? Skulle jag för det första missa på en helt annan generation, och sen även på det missa vilka årsmodell jag har? Det är en Golf 7.

För det andra. Det har aldrig funnits och kommer med största sannolikhet aldrig att finnas en VW med extremt bra rostskydd. Kan du länka till någon artikel där en VW är med i toppen av testet?

Golf 4.
En bekant till mig hade en sådan i många år från 1998.
Mer misskött bil får man leta efter.
Personen hade den till en bra bit över 30000 mil.
Till synes rotfri trots många år av vanvård.
Nyare Passater däremot har ofta rutten baklucka.

Bilen skrotades för att den 1,4 liters motorn lätt frös vevhusventilationen och tömde motorn på olja.
Detta drabbade min bekant och det blev motorras.
Citera
2024-09-07, 09:26
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ja, när en VW närmar sig 10 år kommer rosten som ett brev på posten. Ofta skärmkanter i hjulhusen, främre delen av framdörr/tröskel där det sitter skumgummi för ljuddämpning, bakre delen av tröskel i hjulhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in