2024-09-06, 14:08
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .aek
Här står allt du behöver veta för IMY, lättsmält information:
https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

Där finns också länk för att skapa en anmälan.

En användare har försökt bli borttagen i en månads tid skriver användaren här:
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Fan asså, 1 månad. Vad tror du händer om typ 10 personer skapar en IMY anmälan mot upplysning?

Om jag gjorde en ny tråd som sa typ "Upplysning vägrar att ta bort våra uppgifter, gör en IMY anmälan med oss så ändrar vi på detta" skulle flashback tillåta en sån tråd?
2024-09-06, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Fan asså, 1 månad. Vad tror du händer om typ 10 personer skapar en IMY anmälan mot upplysning?

Om jag gjorde en ny tråd som sa typ "Upplysning vägrar att ta bort våra uppgifter, gör en IMY anmälan med oss så ändrar vi på detta" skulle flashback tillåta en sån tråd?

Jag tror denna tråd räcker.
2024-09-06, 14:12
Avslutad
Jag har samma problem då upplysning.se är den enda aktören som inte tar bort mina uppgifter, trots att jag i över en månads tid har försökt genom deras webbformulär (som inte verkar fungera) samt via info@upplysning.se. Eftersom man ignorerar mig kommer jag att anmäla företaget till IMY.

Alla andra aktörer som jag har varit i kontakt med, som t.ex. MrKoll, Eniro, Hitta, Merinfo, Birthday etc, har tagit bort mina uppgifter utan problem och det har oftast gått på mindre än 24 tim.
2024-09-06, 14:30
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickwad.
Jag har samma problem då upplysning.se är den enda aktören som inte tar bort mina uppgifter, trots att jag i över en månads tid har försökt genom deras webbformulär (som inte verkar fungera) samt via info@upplysning.se. Eftersom man ignorerar mig kommer jag att anmäla företaget till IMY.

Alla andra aktörer som jag har varit i kontakt med, som t.ex. MrKoll, Eniro, Hitta, Merinfo, Birthday etc, har tagit bort mina uppgifter utan problem och det har oftast gått på mindre än 24 tim.
Exakt samma här! Upplysning är den enda som suger! Tror du det skulle hjälpa om en stor mängd människor anmälde dom genom till IMY? Och är det svårt att anmäla dom?
2024-09-06, 14:31
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Att jag är pedofil spelar väl ingen roll, faktum kvarstår att Lexbase tar inte bort någon.
Jag är inte på Lexbase så jag bryr mig inte lika mycket om dom. Men tycker dom är rätt dåliga också, ex kriminella som vill starta nya liv & bli bättre blir inte hjälpta av att dom släpper ut deras information, så lexbase verkar lika dåligt som ratsit
2024-09-06, 14:48
Avslutad
Citat:
Exakt samma här! Upplysning är den enda som suger! Tror du det skulle hjälpa om en stor mängd människor anmälde dom genom till IMY? Och är det svårt att anmäla dom?

Fler anmälningar är alltid bättre än färre så anmäl, det är enkelt. Kommer själv göra en anmälan efter att jag kommit hem från jobbet.
2024-09-06, 15:48
Medlem
santos_devilles avatar
Jag fanns inte kvar på upplysning efter att jag tagit bort mig från alla andra sidor.
2024-09-06, 15:56
Avslutad
Citat:
Vad tycker du om idén om att jag gör en tråd som säger typ "Upplysning vägrar att ta bort våra uppgifter, gör en IMY anmälan med oss så ändrar vi på detta"? En annan sa att denna tråd räcker, och jag vet inte om det är mot flashbacks regler att uppmuntra folk att göra sånt, men det känns som om många av oss gjorde det kanske det skulle bli mer press på upplysning

Tror att denna tråden räcker. Gör en anmälan till IMY. Jag kommer som sagt att göra en efter jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag fanns inte kvar på upplysning efter att jag tagit bort mig från alla andra sidor.

Jag är borttagen från alla andra sidor. Står dock fortfarande kvar på upplysning.se och man tar heller inte bort mina uppgifter trots upprepade kontaktförsök. Kommer göra en anmälan till IMY efter jobbet.
2024-09-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickwad.
Tror att denna tråden räcker. Gör en anmälan till IMY. Jag kommer som sagt att göra en efter jobbet.

Jag är borttagen från alla andra sidor. Står dock fortfarande kvar på upplysning.se och man tar heller inte bort mina uppgifter trots upprepade kontaktförsök. Kommer göra en anmälan till IMY efter jobbet.
Upplysning.se tar inte bort mig hellre och svarar inte på mail. Riktigt oseriöst och frågan är om vi inte skall göra en riktad insats mot upplysning.se. Man kan lämna dåliga omdöme på flera sidor. Vi kan väl avvakta några dagar och fortsätter dom att trilskas så kan vi ju agera.
2024-09-06, 16:17
Medlem
Var hittade du mailadressen ts? Tänkte jag skulle skriva mail också så man har bevis inför IMY att man även mailat in begäran om radering av personuppgifter. Formuläret är lite svårare på den punkten..
2024-09-06, 16:21
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Var hittade du mailadressen ts? Tänkte jag skulle skriva mail också så man har bevis inför IMY att man även mailat in begäran om radering av personuppgifter. Formuläret är lite svårare på den punkten..
Användaren "raderadata" nämnde den i någon tråd, så det var så jag hittade den.

Men om man googlar "info@upplysning.se " i citattecken så kommer deras hemsida upp och så står det " Om Du vill avregistrera dig och inte längre önskar använda Tjänsten ska Du via e-post. (info@upplysning.se) meddela Upplysning.se därom. För"

Så det verkar som det är den riktiga
2024-09-06, 16:23
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
När tog du bort dig själv? Är du säker på att du är helt borta eller står det att du är bara synlig för folk som loggar in när du söker på dig själv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in