2024-09-11, 18:09
Medlem
Uppdatering, jag ska stå på 7,5 mg Mirtazapin. Känns ju både galet och lite meningslöst.
Citera
2024-09-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jossanjosse
Uppdatering, jag ska stå på 7,5 mg Mirtazapin. Känns ju både galet och lite meningslöst.
Hoppas det blir bra för dig! Men med den dosen så är det ju främst för att få bättre sömn om det är det stora problemet. Är själv väldigt nöjd med mirta i lågdos för att fixa sömnen. Anekdotiskt kan jag säga att jag känner en annan person med GAD som är positiv till medicin och som upplevde stor hjälp av mer normal dos av mirta under något års tid. För egen del skulle jag ta den igen nästa gång sömnen blir kass. Annars har jag (diagnostiserad med GAD) haft mest hjälp av att jobba med ångesten genom avslappning mha mindfullness, specifikt "guidad body scanning". Brukar ge snarlik effekt som lågdos benzo faktiskt när man väl är inne i det. (ja, det är svårt att börja om man är i ett riktigt ångestfullt läge, kanske inte ens känns som man kan lägga sig ner utan att få panik) Där jag bor har (hade?) de i alla fall då och då kurser via regionen där man jobbade i grupp med detta och det är något jag bara kan rekommendera. I övrigt har jag lagt massor med pengar på privat pyskoterapi också och det har för mig varit ett bra sätt att kroka upp tillvaron i jobbiga perioder. Det kostar såklart en del men alteranativet hade varit värre.
Citera
2024-09-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Hoppas det blir bra för dig! Men med den dosen så är det ju främst för att få bättre sömn om det är det stora problemet. Är själv väldigt nöjd med mirta i lågdos för att fixa sömnen. Anekdotiskt kan jag säga att jag känner en annan person med GAD som är positiv till medicin och som upplevde stor hjälp av mer normal dos av mirta under något års tid. För egen del skulle jag ta den igen nästa gång sömnen blir kass. Annars har jag (diagnostiserad med GAD) haft mest hjälp av att jobba med ångesten genom avslappning mha mindfullness, specifikt "guidad body scanning". Brukar ge snarlik effekt som lågdos benzo faktiskt när man väl är inne i det. (ja, det är svårt att börja om man är i ett riktigt ångestfullt läge, kanske inte ens känns som man kan lägga sig ner utan att få panik) Där jag bor har (hade?) de i alla fall då och då kurser via regionen där man jobbade i grupp med detta och det är något jag bara kan rekommendera. I övrigt har jag lagt massor med pengar på privat pyskoterapi också och det har för mig varit ett bra sätt att kroka upp tillvaron i jobbiga perioder. Det kostar såklart en del men alteranativet hade varit värre.

Tack för ditt svar. Jag har bestämt mig för att öka dosen upp till 15 mg iaf. Jag har redan stått på 7,5 mg och upp till 15 mg sedan i slutet av maj men mestadels av tiden har jag tagit 7,5 mg. Jag ska få gå gruppterapi för att jobba med ångesten. Känns lite läskigt att det är i grupp men det är ändå något jag inte har provat förut så jag är försiktigt positiv. Guidad body scan kan jag absolut prova. Nu har jag mest kört tillämpad avslappning och det fungerar hyfsat för stunden.
Citera
2024-12-21, 09:18
Medlem
Jag fick mirtazapin utskrivet i våras mot långvarig ångest/stress och sömnsvårigheter. Mirtazapin fungerade jättebra för mig och jag kände mig lugnare och mer tillfreds. Även sömnen blev så mycket bättre. En påtaglig biverkning för mig var dock att jag tappade oerhört mycket hår (kala fläckar nivå). Jag har därför nu valt att sluta med medicineringen vilket känns tråkigt då den verkligen fungerat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in