Citat:
Ursprungligen postat av
jossanjosse
Uppdatering, jag ska stå på 7,5 mg Mirtazapin. Känns ju både galet och lite meningslöst.
Hoppas det blir bra för dig! Men med den dosen så är det ju främst för att få bättre sömn om det är det stora problemet. Är själv väldigt nöjd med mirta i lågdos för att fixa sömnen. Anekdotiskt kan jag säga att jag känner en annan person med GAD som är positiv till medicin och som upplevde stor hjälp av mer normal dos av mirta under något års tid. För egen del skulle jag ta den igen nästa gång sömnen blir kass. Annars har jag (diagnostiserad med GAD) haft mest hjälp av att jobba med ångesten genom avslappning mha mindfullness, specifikt "guidad body scanning". Brukar ge snarlik effekt som lågdos benzo faktiskt när man väl är inne i det. (ja, det är svårt att börja om man är i ett riktigt ångestfullt läge, kanske inte ens känns som man kan lägga sig ner utan att få panik) Där jag bor har (hade?) de i alla fall då och då kurser via regionen där man jobbade i grupp med detta och det är något jag bara kan rekommendera. I övrigt har jag lagt massor med pengar på privat pyskoterapi också och det har för mig varit ett bra sätt att kroka upp tillvaron i jobbiga perioder. Det kostar såklart en del men alteranativet hade varit värre.