2024-09-06, 13:06
Medlem
GlobalVisions avatar
Förut fanns det 4 sidor som vägrade att ta bort dig helt och hållet, Ratsit, Mrkoll, Birthday & Upplysning. Dom erbjöd alternativ som att istället ta bort dig i öppna söket i 12 månader, eller att du får dölja din adress & telefonnummer men inget annat.

Men nu lyssnar faktiskt Birthday, Ratsit & Mrkoll och tar bort en om man kontaktar dom. Om du inte lyckats ta bort dig själv från Birthday/MrKoll ännu så är det bara att maila dom med mallen, och eftersom många förmodligen gör det nu så kanske det tar lite tid, men dom tar faktiskt bort folk nu, och skulle ha svårt att tro att dom tar bort några, man vägrar andra.

Men jag har märkt att upplysning inte svarar, och tar inte bort informationen. Dom är den "Sista bossen" så att säga.

Har någon här lyckats ta bort sig själv ifrån upplysning? Har någon här fått något svar ifrån dom alls?

Dom har en email info@upplysning.se och även ett webbformulär https://www.upplysning.se/kontakta-oss

Om något hänt som gör att Birthday & Mrkoll tvingas att ta bort folk (t ex. GDPR/kammarrätten) så borde det väl tillämpas till upplysning också eller?
Senast redigerad av GlobalVision 2024-09-06 kl. 13:12.
2024-09-06, 13:29
Medlem
GlobalVisions avatar
Fick nyss ett meddelande från någon på Flashback som säger att han blev borttagen där snabbt, jag kanske har tagit fel om upplysning. Någon annan som lyckats med dom också?
2024-09-06, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
Fick nyss ett meddelande från någon på Flashback som säger att han blev borttagen där snabbt, jag kanske har tagit fel om upplysning. Någon annan som lyckats med dom också?

Jag är bara bortplockad från det öppna söket, när man söker på mig så får man svar om att det finns en träff att se om man loggar in.
2024-09-06, 13:37
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .aek
Jag är bara bortplockad från det öppna söket, när man söker på mig så får man svar om att det finns en träff att se om man loggar in.
Har exakt samma sak!
2024-09-06, 13:49
Avslutad
Citat:
Har exakt samma sak!

Gav mig på dem igen via formuläret. Avvaktar 24 timmar sen skickar jag email, slutändan är att jag hälsar på där företaget bor med brev.

Kommer inte ge mig.
2024-09-06, 13:50
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Gav mig på dem igen via formuläret. Avvaktar 24 timmar sen skickar jag email, slutändan är att jag hälsar på där företaget bor med brev.

Kommer inte ge mig.
Bra där! Snubben som sa att dom tog bort honom och hans anhöriga snabbt rekommenderade till mig att man ska säga typ "Om ni inte raderar mig helt och hållet inom en vecka, så kommer jag att skicka in klagomål emot er via IMY"

Tänker vänta lite och se om dom tar bort men sen prövar jag nog något liknande.

Kan man stämma dom ifall dom vägrar? Och skulle man tjäna pengar på det? (Kan typ inget om sånt så mina frågor är kanske lite dumma)
2024-09-06, 13:54
Avslutad
Citat:
Bra där! Snubben som sa att dom tog bort honom och hans anhöriga snabbt rekommenderade till mig att man ska säga typ "Om ni inte raderar mig helt och hållet inom en vecka, så kommer jag att skicka in klagomål emot er via IMY"

Tänker vänta lite och se om dom tar bort men sen prövar jag nog något liknande.

Kan man stämma dom ifall dom vägrar? Och skulle man tjäna pengar på det? (Kan typ inget om sånt så mina frågor är kanske lite dumma)

Ja, man kan stämma dem, men det blir långrandigt och jobbigt, och man riskerar att något går fel trots allt. IMY är vettigare första steg efter att det misslyckats med att be Upplysning.se om borttagning på andra sätt.
2024-09-06, 13:56
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Ja, man kan stämma dem, men det blir långrandigt och jobbigt, och man riskerar att något går fel trots allt. IMY är vettigare första steg efter att det misslyckats med att be Upplysning.se om borttagning på andra sätt.
Aha okej! Vet du om det är svårt & värt att göra? Att kontakta IMY och gå igenom dom?
2024-09-06, 13:58
Avslutad
Citat:
Aha okej! Vet du om det är svårt & värt att göra? Att kontakta IMY och gå igenom dom?

Har ärende hos IMY gällande en annan aktör och det har gått mer än 3 mån utan att något hänt. Vet att någon annan i GDPR-tråden fick begäran om kompletteringar efter ungefär den tiden, så det rullar på så småningom.

Det är lätt att lämna in ett klagomål.

En stämning tar ju 1-2 år minst också innan man är i mål.
2024-09-06, 13:59
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Det håller jag med om.
Jag tror han är ett troll, han sa typ "Tack TS! Är dömd för våldtäkt av minderårig" för att antyda att jag hjälper en pedofil. Även fast vem som helst borde ha rätt att ta bort sig själv ifrån såna här skitdoxsidor
2024-09-06, 14:00
Medlem
GlobalVisions avatar
Citat:
Har ärende hos IMY gällande en annan aktör och det har gått mer än 3 mån utan att något hänt. Vet att någon annan i GDPR-tråden fick begäran om kompletteringar efter ungefär den tiden, så det rullar på så småningom.

Det är lätt att lämna in ett klagomål.

En stämning tar ju 1-2 år minst också innan man är i mål.
Förstår. Tragiskt att dom här sidorna tjänar pengar medans folk sliter varje dag för att tjäna stålar.
2024-09-06, 14:05
Avslutad
Citat:
Förstår. Tragiskt att dom här sidorna tjänar pengar medans folk sliter varje dag för att tjäna stålar.

Här står allt du behöver veta för IMY, lättsmält information:
https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

Där finns också länk för att skapa en anmälan.

En användare har försökt bli borttagen i en månads tid skriver användaren här:
(FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in