2024-09-06, 12:07
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hur många känner du som torskat pengar på sitt hus?

Jag känner inte en enda.

Vad pratar du om? Samtliga inkl. undertecknad betalar rätt mycket varje månad för lyxen att konsumera boende i hus.

Räntor, försäkringar, skatter, lagfart, sophämtning, energikostnader, underhåll, renoveringar, vatten, avlopp, sotning, utrustning, verktyg och redskap som behövs för eget underhåll och skötsel av byggnad och trädgård samt många timmars obetalt eget arbete. Dessutom din kontantinsats som inte kan vara investerad på börsen utan istället blir låst i en byggnad.

Hur många känner du får pengar på kontot varje månad för att dom bor i hus?

Jag skulle säga att man har grovt missuppfattat vad en investering är om man talar om sitt eget boende i dom termerna.
Citera
2024-09-06, 12:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Mysko tråd. TS har missuppfattat betydelsen av ordet investering. Nu vill han att andra ska godkänna hans hemmasnickrade definition ordet.

Det verka handla mer om semantik än något annat. Han skulle förmodligen invända mot att någon säger att det är bra investering att skaffa sig en läkarutbildning också.
Citera
2024-09-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
TS har både rätt och fel. När han är 65 år och inser att han bor i en obelånad bostad som då antagligen är värd 100Mkr i den tidens penningvärde kommer att inse att det var hans livs bästa investering. Då kan han även börja casha hem t.ex belåna den med 1% varje år och ta ut pengarna och få en bra ålderdom.

Den som däremot bor i hyresrätt har ju ingenting när man fyller 65, och barnen får ärva ingenting.

Att en bostad även har en löpande kostnad t.ex renovering är delvis investering delvis löpande kostnad. Man kan även investera i en Ferrari från 1970-talet som stiger i värde, men den kostar riktigt mycket varje år att köra.

Jag föreslår alla att de FÖRST äger minst 50% av sin bostad innan de köper aktier. Så mycket smartare att spendera sina pengar, om man har lite, på kombinationen investering och fint boende. Aktier är dessutom mycket svårare än bostad att tjäna pengar på. man kan ju även förlora allt på aktier, det är i princip omöjligt med en bostad.

Att bo i ett fint dyrt område är en slags investering. Dels för din egen allmänna hälsas skull, dels för barnens framtid om de får gå i bra skola.

Förutom sista paragrafen så håller jag inte med om mycket. Inklusive utdelning kan du långsiktigt räkna med 9-10 % per år historiskt om du bara äger en indexfond. Dessa är underhållsfria till 99 % och du köper och säljer vid behov. Ett hus kräver både tid och pengar i underhåll år in och år ut och de kommer med all historisk sannolikhet avkasta mycket, mycket mindre än aktier.

Är man ute efter att "bli rik" på sikt är min starka rekommendation att antingen gå in med en liten del av sitt kapital (max ca 20 %) som kontantinsats alt. hitta billig HR och sedan allt in på börsen. Ett litet sidospår kan vara att man satsar på de mest attraktiva lägenheterna och husen i Sverige med hävstång och gå all in på dessa. Men då låser du även upp pengarna i din bostad och väldigt få har råd eller möjlighet att köpa dessa bostäder.
Citera
2024-09-06, 12:37
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Förutom sista paragrafen så håller jag inte med om mycket. Inklusive utdelning kan du långsiktigt räkna med 9-10 % per år historiskt om du bara äger en indexfond. Dessa är underhållsfria till 99 % och du köper och säljer vid behov. Ett hus kräver både tid och pengar i underhåll år in och år ut och de kommer med all historisk sannolikhet avkasta mycket, mycket mindre än aktier.

Är man ute efter att "bli rik" på sikt är min starka rekommendation att antingen gå in med en liten del av sitt kapital (max ca 20 %) som kontantinsats alt. hitta billig HR och sedan allt in på börsen. Ett litet sidospår kan vara att man satsar på de mest attraktiva lägenheterna och husen i Sverige med hävstång och gå all in på dessa. Men då låser du även upp pengarna i din bostad och väldigt få har råd eller möjlighet att köpa dessa bostäder.
Du kan inte ens basala saker som att HR är det dyraste sättet att bo på, betydligt dyrare än att äga en BR. Du ser bara kostnaden för det nya köket, men i själva verket betalar du den i hyran + bonusvinst till hyresvärden.

Alla som bor i HR gör andra till miljonärer. Detta vet folk med förnuft och sannolikheten att en HR-människa ger goda råd på börsen är Noll.

Tips: om man har drivkraften "jag ska bli rik på börsen" så är man dömd till att förlora allting. Alla andra är smartare och tar den personens pengar.
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-06 kl. 12:43.
Citera
2024-09-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ponera att jag köper en villa och är skuldfri när jag går i pension och jämför detta med en som bor i hyresrätt. I det andra fallet får du ökade kostnader genom tiden och i det första fallet minskade.
Varför vill du ha betalat tillbaka huslånet när du går i pension?

Tror det är ett vanligt tankesätt hos icke-ägare av egen bostad. Att lånet måste slutbetalas.

Slutbetalning av lån gör man om man lånat till en semesterresa eller till lillens konfirmationspresent. Lån som man tar för konsumtion.

Saker som över tid ökar i värde som bostäder och värdepapper, kan ligga och skvalpa medans inflationen gör att lånets andel av värdet på det man köpt sjunker. Då får man mer låneutrymme som kan användas till ännu mer investeringar.

Sedan kan jag förstå den psykologiska effekten av att vara helt skuldfri, men den är knappast rationell i fallet med en bostad.

Självklart med reservation för att inte vara för högt belånad när sparhorisonten börjar krympa.

Men att dividera köpbeloppet med antal månader man har kvar till pension när lånet är till något som normalt ökar i värde, för att få fram kostnaden är inte så fiffigt.

Sedan får man inte glömma att en egen bostad oftast ger lägre månadskostnad än en hyrd dito, pengar som kan gå till annat som sparande eller konsumtion. Det är alltså inte bara den eventuella värdeökningen som räknas.

Därmed inte sagt att alla gör lyckade bostadsaffärer. Men räkna inte med att betala av skulden. Det finns ingen anledning.

Exempel. När jag köpte min lägenhet var lånet på 60%, i dag är det på ungefär 30%. Då har jag inte amorterat någonting.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-06 kl. 13:00. Anledning: Stavning mm.
Citera
2024-09-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?

Våra tankar är att logik inte är din grej alls. Du är som en kvinno-kvinna hur du går runt i en cirkel och helt enkelt inte får ihop att det är same-same.

Men du är inte ensam med så låg logisk förmåga på detta forum.
Citera
2024-09-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Du kan inte ens basala saker som att HR är det dyraste sättet att bo på, betydligt dyrare än att äga en BR. Du ser bara kostnaden för det nya köket, men i själva verket betalar du den i hyran + bonusvinst till hyresvärden.

Alla som bor i HR gör andra till miljonärer. Detta vet folk med förnuft och sannolikheten att en HR-människa ger goda råd på börsen är Noll.

Tips: om man har drivkraften "jag ska bli rik på börsen" så är man dömd till att förlora allting. Alla andra är smartare och tar den personens pengar.

Det stämmer faktiskt inte längre med dagens räntor. Självklart är det billigare om du köpte in dig för 15+ år sedan och har låga lån - men det gäller inte längre, iaf i Sthlm. I o m hyresregler + Hyresgästföreningen kommer hyrorna att förbli dämpade. Säg att du lyckas få tag i en HR för 6,5K, då hade samma lägenhet kostat dig (månadsavgift+räntekostnad efter avdrag) flera tusenlappar till i ett bättre område. Lägg därtill alternativavkastning på kontantinsatsen samt amortering som du inte får avkastning på (9 % per år) samt underhållskostnader (på sikt). Det är faktiskt inte ens i närheten av jämnt om du räknar.. Att avgifterna kommer fortsätta att höjas långt mer i flera år behöver vi inte tala om.

Jag ber dig att jämföra för att sedan se att jag får rätt här. Det kommer ta många år innan det är jämnvikt.

Du tror att börsen är ett nollsummespel och att bara smarta vinner, hett tips: det stämmer inte. En simpel Sverigefond har gett dig 500 % senaste 15 åren. Det är först när du spekulerar på enskilda aktier som det kan gå åt skogen.
Citera
2024-09-06, 13:46
Medlem
Ja tycker det kan ses som en investering men är du ute efter att tjäna pengar finns det ju betydligt bättre och enklare sätt

Finns folk som grävt lite djupare i de
https://www.youtube.com/watch?v=ETROzuOFffA&t=888s&ab_channel=IWillTeachYo uToBeRich
Senast redigerad av qft123 2024-09-06 kl. 13:48.
Citera
2024-09-06, 13:58
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det stämmer faktiskt inte längre med dagens räntor. Självklart är det billigare om du köpte in dig för 15+ år sedan och har låga lån - men det gäller inte längre, iaf i Sthlm. I o m hyresregler + Hyresgästföreningen kommer hyrorna att förbli dämpade. Säg att du lyckas få tag i en HR för 6,5K, då hade samma lägenhet kostat dig (månadsavgift+räntekostnad efter avdrag) flera tusenlappar till i ett bättre område. Lägg därtill alternativavkastning på kontantinsatsen samt amortering som du inte får avkastning på (9 % per år) samt underhållskostnader (på sikt). Det är faktiskt inte ens i närheten av jämnt om du räknar.. Att avgifterna kommer fortsätta att höjas långt mer i flera år behöver vi inte tala om.

Jag ber dig att jämföra för att sedan se att jag får rätt här. Det kommer ta många år innan det är jämnvikt.

Du tror att börsen är ett nollsummespel och att bara smarta vinner, hett tips: det stämmer inte. En simpel Sverigefond har gett dig 500 % senaste 15 åren. Det är först när du spekulerar på enskilda aktier som det kan gå åt skogen.
Det finns ingen HR 2:a under 15-20k i Stockholms innerstad där jag ska bo. I Linköping kan du hyra för 6k liten etta men en BR kostar i gengäld bara 40% av Stockholmspriset ca 40k per kvm nybyggt i centrum.

Just dagens läge är ovanligt, med de första räntehöjningarna sedan 2008, och bostadsmarknaden har i princip inte räknat in dem än för annars hade priset rasat brant på BR. Jag tror det kommer i höst, i USA rasar priserna nu först.

Så visst, under enstaka år under ett liv kan man välja HR och inte BR om man funderar på värdeförändringen. Men på sikt 10-20 år har BR gett i princip samma avkastning som börsen de senaste 100 åren. Så varför inte hellre bo fint än ha en massa digitala aktier i en depå, som, dessutom kan sjunka till Noll om man är ivrig och gamblar lite för mycket "jag vill bli rik snabbt, som killarna på reddit".
Citera
2024-09-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför vill du ha betalat tillbaka huslånet när du går i pension?

Tror det är ett vanligt tankesätt hos icke-ägare av egen bostad. Att lånet måste slutbetalas.

Slutbetalning av lån gör man om man lånat till en semesterresa eller till lillens konfirmationspresent. Lån som man tar för konsumtion.

Saker som över tid ökar i värde som bostäder och värdepapper, kan ligga och skvalpa medans inflationen gör att lånets andel av värdet på det man köpt sjunker. Då får man mer låneutrymme som kan användas till ännu mer investeringar.

Sedan kan jag förstå den psykologiska effekten av att vara helt skuldfri, men den är knappast rationell i fallet med en bostad.

Självklart med reservation för att inte vara för högt belånad när sparhorisonten börjar krympa.

Men att dividera köpbeloppet med antal månader man har kvar till pension när lånet är till något som normalt ökar i värde, för att få fram kostnaden är inte så fiffigt.

Sedan får man inte glömma att en egen bostad oftast ger lägre månadskostnad än en hyrd dito, pengar som kan gå till annat som sparande eller konsumtion. Det är alltså inte bara den eventuella värdeökningen som räknas.

Därmed inte sagt att alla gör lyckade bostadsaffärer. Men räkna inte med att betala av skulden. Det finns ingen anledning.

Exempel. När jag köpte min lägenhet var lånet på 60%, i dag är det på ungefär 30%. Då har jag inte amorterat någonting.

Jag är som sagt inte intresserad av värdeökningen eftersom jag aldrig kommer att sälja huset, möjligen om jag söker en bostad utomlands på äldre dagar.

Jag amorterar för att få ett bättre kassaflöde, sitter idag på 4 mille i lån, får man ner lånet till 2 miljoner och slutar att amortera så är det löjligt låg hyra för ett hus.

Detta ska ställas till relation till en hyresrätt vars hyra ökar varje år.
Citera
2024-09-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Eftersom det huvudsakliga syftet med bostad inte är att tjäna pengar utan att ha någonstans att bo är det således ingen investering. Jag säger inte att en enctrecote på rea är en investering för det huvudsakliga syftet är att äta, inte tjäna pengar. Ett par skor kan inte vara en investering om jag inte förväntas vinna 100meter i OS eller få in ett kassaflöde av dem. Just kläder är rätt vanligt missförstånd när det kommer till ordet investering.

Däremot att köpa en sommarstuga, vinterbostad, extra lägenhet etc kan anses som en investering då det huvudsakliga syftet inte nödvändigtvis behöver vara boendet utan kan vara för spekulation kan det också vara en investering.

Jag skulle kunna sträcka mig att anse att en bostad kan vara en investering om syftet tex är att köpa den för att inom en begränsad tid bo på platsen för att senare tex resa och spekulera i att bostaden går upp i värde för att skapa kapitalöverskott.

Men att hävda att en bostad som nyttjas primärt för boende är en investering.. nja.

Så fort man planerar att sälja bostaden någon gång så blir den såklart en investering, förutsatt att man inte köper bostaden och planerar att äga den tills man dör vilket är sällan någon gör. Precis som att entrecoten blir en investering om man planerar att sälja den, och skorna blir en investering om man planerar att sälja dem. Hoppas du är med på det.

Herregud vad korkade personer i denna tråden. En investering kan gå både plus och minus, det är en investering oavsett, bara bra eller dåliga investeringar.
Citera
2024-09-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag är som sagt inte intresserad av värdeökningen eftersom jag aldrig kommer att sälja huset, möjligen om jag söker en bostad utomlands på äldre dagar.

Jag amorterar för att få ett bättre kassaflöde, sitter idag på 4 mille i lån, får man ner lånet till 2 miljoner och slutar att amortera så är det löjligt låg hyra för ett hus.

Detta ska ställas till relation till en hyresrätt vars hyra ökar varje år.
Du skrev att du kunde vara skuldfri när du går i pension, och jag undrade vad vitsen med det skulle vara.

Sedan påpekade jag att du inte kan räkna med vad en bostad kostar i inköp och dividera med månader du har till pension (och amorteringar).

Vad du menar med kassaflöde förstår jag inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in