Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Ponera att jag köper en villa och är skuldfri när jag går i pension och jämför detta med en som bor i hyresrätt. I det andra fallet får du ökade kostnader genom tiden och i det första fallet minskade.
Varför vill du ha betalat tillbaka huslånet när du går i pension?
Tror det är ett vanligt tankesätt hos icke-ägare av egen bostad. Att lånet måste slutbetalas.
Slutbetalning av lån gör man om man lånat till en semesterresa eller till lillens konfirmationspresent. Lån som man tar för konsumtion.
Saker som över tid ökar i värde som bostäder och värdepapper, kan ligga och skvalpa medans inflationen gör att lånets andel av värdet på det man köpt sjunker. Då får man mer låneutrymme som kan användas till ännu mer investeringar.
Sedan kan jag förstå den psykologiska effekten av att vara helt skuldfri, men den är knappast rationell i fallet med en bostad.
Självklart med reservation för att inte vara för högt belånad när sparhorisonten börjar krympa.
Men att dividera köpbeloppet med antal månader man har kvar till pension när lånet är till något som normalt ökar i värde, för att få fram kostnaden är inte så fiffigt.
Sedan får man inte glömma att en egen bostad oftast ger lägre månadskostnad än en hyrd dito, pengar som kan gå till annat som sparande eller konsumtion. Det är alltså inte bara den eventuella värdeökningen som räknas.
Därmed inte sagt att alla gör lyckade bostadsaffärer. Men räkna inte med att betala av skulden. Det finns ingen anledning.
Exempel. När jag köpte min lägenhet var lånet på 60%, i dag är det på ungefär 30%. Då har jag inte amorterat någonting.