2024-09-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag vet inte riktigt vad du snackar om här.
"Skriver på nätet" "Själva ger intryck på nätet"

Det är ju inte alls vad som hänt. Gäddorna har inte skrivit öppna inlägg till allmänheten.
De har haft en privat chat med en person. Inte lagt upp något på nätet.
Det kan jämföras med personligt samtal, brev, epost, sms etc. Det är privata meddelanden.

Så ditt argument är 100% felaktigt. De har inte själva spritt något till allmänheten.
Det är det Dumpen som har gjort och det är den spridningen som utgör förtal.

Vilken lag förbjuder dig att vidarebefordra epost eller brev till någon annan?
Citera
2024-09-05, 22:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ytterligare rekvisit som måste vara uppfyllda för att en publicerad uppgift ska bedömas som förtal. Bedömningen i denna del ska göras utifrån vilka uppgifter som typiskt sett, och utifrån den beskylldes perspektiv, är av nedsättande beskaffenhet. Det är således inte avgörande hur uppgifterna framstår ur en allmänt rådande syn.

Så även om allmänheten kan tycka att det skadar gäddans anseende att denne skickat kukbilder till ett imaginärt barn så måste även gäddan tycka samma för att det ska bedömas som förtal. Det ska bli intressant att ta del av gäddans egna åsikter och känslor om sitt handlande. Han kommer att få förklara varför han har gjort något som han själv anser vara förkastligt och nedsättande och varför den som avslöjade detta förtjänar ett straff och ska betala honom skadestånd.

Det blir lite motsägelsefullt.
Nej, vad gäddan tycker är inte så betydelsefullt, möjligen för skadans storlek men inte annars. Det är om uttalandet är nedsättande i allmän bemärkelse och att bli uthängd som ett peddo är ju vanhedrande så klart.
Citera
2024-09-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiKrax

Det finns ingen lag som förbjuder något sådant.
Men om det som står i sagda e-post eller brev leder till att någons missaktning så har du begått förtal om du sprider den informationen till andra.

Det spelar ingen roll om någon skickat det till dig först eller om det är du som skrivit innehållet.

Det är spridande av information som typiskt sett leder till missaktning som innebär förtal.
Det har noll betydelse om det är du som skrivit det, om det är personen själv som skrivit det eller om det en tredje part som skrivit informationen.

Undantaget är om personen själv tidigare spridit det till de som du sprider till.
Citera
2024-09-05, 22:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ingen, men du kan göra dig skyldig till förtal genom att göra det, t.ex. genom att vidarebefordra mejl med vanhedrande information till en stor mejllista. T.ex. att en ofräsch snubbe skickar en oönskad dick pic till en tjej. Tjejen VB:ar då bilden som ett mass-mail till hela småstadens invånare och skriver samtidigt något förklenande (hade du inte mer att komma med, eller liknande). Detta, från mitt tycke moraliskt försvarliga tilltag, kan ändå vara förtal.
Citera
2024-09-05, 22:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du snackar om här.
"Skriver på nätet" "Själva ger intryck på nätet"

Det är ju inte alls vad som hänt. Gäddorna har inte skrivit öppna inlägg till allmänheten.
De har haft en privat chat med en person. Inte lagt upp något på nätet.
Det kan jämföras med personligt samtal, brev, epost, sms etc. Det är privata meddelanden.

Så ditt argument är 100% felaktigt. De har inte själva spritt något till allmänheten.
Det är det Dumpen som har gjort och det är den spridningen som utgör förtal.
Citat:
Frågan MattiKrax ställer tyder på intellektuell oärlighet (eller brist på juridisk förståelse).

Det är inte vidarebefordrandet i sig som är olagligt, utan spridande om innehållet uppfyller rekvisiten för förtal. Det har redan förklarats femtielva gånger i tråden.

Förtal är förbjudet per BrB 5:1 och TF 7:3.
Citera
2024-09-05, 22:14
Medlem
Citat:
1. Dumpen brukar inte lägga till någon brottsstämpel.
2. Det faller inom egenansvaret när man skickar text, bild och video till okänd mottagare på nätet. Man måste förstå att det faktiskt kan hamna var som helst, tekniskt fullt möjligt att någon sitter och livesänder på andra sidan.
3. Ja, vissa kommentatarer från Dumpen kan kanske utgöra förtal, men oftast ger gäddan ett mycket värre intryck av sina egna ord och bilder så dessa kommentarer tillför ingen ny information och kan då inte utgöra förtalsuppgift.

1) I det aktuella fallet skriver Sara bland annat att personen sexchattar med barn.
Något som helt klart pekar ut personen som kriminell och som klandervärd.
Utöver det så är det inget hon har någon kännedom om att han gjort, han har chattat med en vuxen och det vet Sara.
Det är alltså en lögn.

2) Det finns inget sådant ansvar.
Om någon på nätet ber mig om en nakenbild och jag skickar den och denna sedan skickar bilden vidare så begår den personen ett brott. Att jag frivilligt skickat den till den första personen har exakt noll juridisk betydelse.

3) Det spelar ingen roll om det är gäddans egna ord eller Dumpens.
Det är Dumpen som sprider informationen.

Det är helt uppenbart att du inte kan något om hur lagen om förtal fungerar.
Citera
2024-09-05, 22:17
Avslutad
Citat:
2. Det faller inom egenansvaret när man skickar text, bild och video till okänd mottagare på nätet. Man måste förstå att det faktiskt kan hamna var som helst, tekniskt fullt möjligt att någon sitter och livesänder på andra sidan.

Skickar jag t.ex. mina egna nakenbilder till okänd i privat chatt, och den lägger upp dem för allmän beskådan, eller skickar vidare till någon som lägger upp dem, så blir det fråga om olaga integritetsintrång.

Det vill säga, det finns inget frikort att publicera folks runkfilmer osv mot dennes vilja, bara för att personen varit omdömeslös.

Dumpens skydd i detta fall utgörs av utgivningsbeviset, som gör att det blir en lång och svår väg för att utkräva ansvar.
Citera
2024-09-05, 22:26
Medlem
Citat:
1) I det aktuella fallet skriver Sara bland annat att personen sexchattar med barn.
Något som helt klart pekar ut personen som kriminell och som klandervärd.
Utöver det så är det inget hon har någon kännedom om att han gjort, han har chattat med en vuxen och det vet Sara.
Det är alltså en lögn.

2) Det finns inget sådant ansvar.
Om någon på nätet ber mig om en nakenbild och jag skickar den och denna sedan skickar bilden vidare så begår den personen ett brott. Att jag frivilligt skickat den till den första personen har exakt noll juridisk betydelse.

3) Det spelar ingen roll om det är gäddans egna ord eller Dumpens.
Det är Dumpen som sprider informationen.

Det är helt uppenbart att du inte kan något om hur lagen om förtal fungerar.

Nähä, men du som är så kunnig kan ju visa mig vilken lag som förhindrar spridning av ett brev, SMS eller chat!
Citera
2024-09-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .aek
Skickar jag t.ex. mina egna nakenbilder till okänd i privat chatt, och den lägger upp dem för allmän beskådan, eller skickar vidare till någon som lägger upp dem, så blir det fråga om olaga integritetsintrång.

Det vill säga, det finns inget frikort att publicera folks runkfilmer osv mot dennes vilja, bara för att personen varit omdömeslös.

Dumpens skydd i detta fall utgörs av utgivningsbeviset, som gör att det blir en lång och svår väg för att utkräva ansvar.

Det enda ansvar som finns att utkräva är ju från den som skrivit texten och tagit samt skickat bilderna på sig själv.

Det får väldigt svåra följder om man inte behöver stå för vad man själv skrivit, då kan ju i förlängningen inte heller folk dömas för förtal... (exempel: "men jag skrev ju att han var en pedofil i i en privat chat, jag kunde ju inte veta att det satt en massa folk och läste detta i ett klassrum eller TV-sändes på mottagarens sida och jag var så korkad att jag inte på något sätt kunde inse den risken"). Det skulle för övrigt innebära förtal att skriva det även med bara en mottagare...
Citera
2024-09-05, 22:34
Avslutad
Citat:
Det enda ansvar som finns att utkräva är ju från den som skrivit texten och tagit samt skickat bilderna på sig själv.

Det får väldigt svåra följder om man inte behöver stå för vad man själv skrivit, då kan ju i förlängningen inte heller folk dömas för förtal... (exempel: "men jag skrev ju att han var en pedofil i i en privat chat, jag kunde ju inte veta att det satt en massa folk och läste detta i ett klassrum eller TV-sändes på mottagarens sida och jag var så korkad att jag inte på något sätt kunde inse den risken").

Så säger inte lagen.
Citera
2024-09-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .aek
Så säger inte lagen.
Visa mig den lagen!
Citera
2024-09-05, 22:38
Avslutad
Citat: