2024-09-05, 20:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Det är samma tågbro... därav undrar jag varför ryssen anser den är så viktig. Men du har nog en poäng i det du säger?

Det är Pokrovskfronten där det är de hårdaste striderna nu, så den järnvägen och vägen under den kan vara mycket viktiga (Men jag vet inte exakta platsen, järnvägar är svåra att se på kartorna).
Citera
2024-09-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det där islamistlandet Turkiet hör inte hemma i Nato så jag hoppas att uppgifterna stämmer. Dessutom har Turkiet stått på ryssarnas sida sedan dag 1. Tror inte det finns någon Natomedlem skulle vara sugen på att skicka styrkor att hjälpa turkarna på riktigt.
Turkarna har mer samhörighet med diktaturer och fattiga samt efterblivna länder.

Det enda positiva jag kan säga om Turkiet är att de vågade skjuta ner ett ryskt stridsplan som kränkte deras gränser för ett gäng år sedan. Hade gärna sett Sverige sätta ned foten på samma sätt.
Citera
2024-09-05, 20:57
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är många i Polen som vill ha tillbaka delar av västra Ukraina, polackerna vill också ha en riktig ursäkt av ukrainarna för krigsförbrytelser och folkmord under andra världskriget. Det här är tydligen inget du känner till men folk kan söka själva för att lära mer. För mig känns det bra att upplysa folk om sanningen, inte dig utan dom som läser här men sällan skriver. Polen är investerad i Ukraina nu men av helt andra orsaker än kärlek till ukrainare.

Många?
Har inte hört något från Polen om detta. Ingenting.
Ang krigsförbrytelser. Är det aktuellt i Haag, ihop med Putin?
Ska Rysslands krigsbrott från 2vk upp i Haag?

Polen ihop med Ukraina, kommer ta hand om ryssen. Hälsar mina polska och Ukrainska vänner.
Något som dina ryssar ser fram emot?
Citera
2024-09-05, 20:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det är många i Polen som vill ha tillbaka delar av västra Ukraina, polackerna vill också ha en riktig ursäkt av ukrainarna för krigsförbrytelser och folkmord under andra världskriget. Det här är tydligen inget du känner till men folk kan söka själva för att lära mer. För mig känns det bra att upplysa folk om sanningen, inte dig utan dom som läser här men sällan skriver. Polen är investerad i Ukraina nu men av helt andra orsaker än kärlek till ukrainare.

Hmm..intressant nog så har de polska politikerna helt andra tankar än ditt j-vla svammel. Detta från idag :

Polen varsler storstilt militær satsing

Vil trappe opp produksjonen av ammunisjon av frykt for et fremtidig russisk angrep mot Nato-land.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/09/05/196027410/polen-varsler-storstilt-militaer-satsing

Finns ingen revanschlusta, ambitioner att ta tillbaka land eller andra sagor som du spyr dig ut. Ta det upp i konspirations-forat där det hör hemma.
Citera
2024-09-05, 21:03
Medlem
Citat:
Orsaken till att Ryssland är i Ukraina är NATO
Märkligt att Ukraina inte vill ha Ryssland där, trots att ukrainare EGENTLIGEN är ryssar och Ukraina EGENTLIGEN är Ryssland.
Citera
2024-09-05, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Det enda positiva jag kan säga om Turkiet är att de vågade skjuta ner ett ryskt stridsplan som kränkte deras gränser för ett gäng år sedan. Hade gärna sett Sverige sätta ned foten på samma sätt.
Jag håller med, det är det enda bra Turkiet gjort. Jag ser oxå även gärna att både Sverige och Finland tar i med hårdhandskarna när ryssen spelar Allan med deras ständiga kränkingar av vårat luftrum och terrotialvatten. Ännu hellre ser jag att rysslan slutar kränka Ukranskt territorium.
Citera
2024-09-05, 21:13
Medlem
Citat:

Det är väl isåfall bättre att Polen får Belarus? Exakt samma känslor måste ju finnas däråt isåfall. Kan även tänka mig att Polen kan få Kaliningrad.
Citera
2024-09-05, 21:15
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Vad menas med investerad i Ukraina?
Citera
2024-09-05, 21:18
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Nån som behöver lite pengar?

https://x.com/christogrozev/status/1831750996558803163

Finnens senaste Vatnik soup är en måste läsning på ca 20 twitterinlägg. Lauren Southern har ju samarbetat med proryske propagandisten WillyOAM, en mytoman och totalt psykfall som nu kommer att få svårt att bortförklara sin agenda.

In today’s #vatniksoup, I’ll discuss the Kremlin’s funding of Tennessee-based media company TENET Media. TENET Media is best-known for their promotion of Russian narratives and for strong support for Donald Trump in the upcoming 2024 US elections.

First, it’s worth stating that the funding originated from Kremlin-controlled RT, and that the funding was masked through shell companies in countries like Turkey, the United Arab Emirates, and Mauritius, with the money being described as payments for electronics.

TENET was founded in 2022 by Lauren Chen and Liam Donovan, who is also the president of the company. Chen is a contributor to Charlie Kirk’s non-profit Turning Point USA and she also wrote opinion pieces for RT between 2021 and 2022.

Next, let’s look at the people involved in TENET media. Tim Pool, Benny Johnson, Dave Rubin and Lauren Southern are probably the biggest names in the bunch, and this group alone has a combined follower count on X of around 7 million. They also produce content on YouTube.

In the case of Lauren Southern, the Russian connection is more evident - in 2018, she visited Moscow to meet with Aleksandr Dugin, a political philosopher who provided the blueprint for Russian imperialism in his 1997 book Foundations of Geopolitics.

x.com/P_Kallioniemi/status/1831613044746580260
Citera
2024-09-05, 21:19
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Om du inte anser att Europa börjat lida ekonomiskt så bör du ta dig en titt runt lite till. Hur går det för Europas "motor" rent ekonomiskt? Och givetvis går det att initialt kompensera för krigets kostnader och hur sanktionerna mot Ryssland påverkar respektive land i EU men än vi har inte sett krigets fulla ekonomiska konsekvenser än, vänta bara. Förresten, hur har vi det i Sverige, hade inte vi haft bättre användning för ev miljarder bidrag vi skänkt?
[/url]
Ett nonsenssvar med ditt eget tyckande. "Ta dig en titt omkring", "vänta bara" . Kan du inte bättre än goddag yxskaft-svar? Det går väldigt bra för Europa, enda gången det skakade till var när vi skulle skiljas från Ryssland förra vintern och elpriserna rusade ett tag. Sedan dess har vi anpassat oss och fortsatt att pungslå Ryssland.

Vi har det bra i Sverige. Det som orsakar spänningar i Sverige har ingenting med Ryssland att göra, vi behöver er inte.
Citera
2024-09-05, 21:23
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag tror framförallt polacker skulle be dig dra åt helvete när du i egenskap av rabiat Kreml-desinformatör försöker använda Polen som en murbräcka mot Ukraina. Finns det något Polen avskyr så är det väl ryssar och deras hänsynslösa brott mot den polska nationen. Men det pratar du inte om så när du tar starka ord som "folkmord" i din mun garvar man bara för du propagerar för att de östeuropeiska folken ska få smaka mer av det ryska förtrycket. Men vem tror du att du lurar? Dina nordkoreanska tirader funkar inte i väst.
Citera
2024-09-05, 21:24
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Finnens senaste Vatnik soup är en måste läsning på ca 20 twitterinlägg. Lauren Southern har ju samarbetat med proryske propagandisten WillyOAM, en mytoman och totalt psykfall som nu kommer att få svårt att bortförklara sin agenda.

In today’s #vatniksoup, I’ll discuss the Kremlin’s funding of Tennessee-based media company TENET Media. TENET Media is best-known for their promotion of Russian narratives and for strong support for Donald Trump in the upcoming 2024 US elections.

First, it’s worth stating that the funding originated from Kremlin-controlled RT, and that the funding was masked through shell companies in countries like Turkey, the United Arab Emirates, and Mauritius, with the money being described as payments for electronics.

TENET was founded in 2022 by Lauren Chen and Liam Donovan, who is also the president of the company. Chen is a contributor to Charlie Kirk’s non-profit Turning Point USA and she also wrote opinion pieces for RT between 2021 and 2022.

Next, let’s look at the people involved in TENET media. Tim Pool, Benny Johnson, Dave Rubin and Lauren Southern are probably the biggest names in the bunch, and this group alone has a combined follower count on X of around 7 million. They also produce content on YouTube.

In the case of Lauren Southern, the Russian connection is more evident - in 2018, she visited Moscow to meet with Aleksandr Dugin, a political philosopher who provided the blueprint for Russian imperialism in his 1997 book Foundations of Geopolitics.

x.com/P_Kallioniemi/status/1831613044746580260

Tim Pool. Vad förvånad jag är... inte.
Här är lite mer gott om detta:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010678012.html
Citat:
Justitiedepartementet citerade ett icke namngivet Tennessee-baserat företag som RT använde för att producera pro-ryska videor, enligt utredningen. Enligt justitieministeriet kanaliserade RT nästan 10 miljoner dollar till företaget genom olika backstage-företag från oktober 2023 till augusti i år. Remitteringarna maskerades bland annat som elektronikköp.
CNN rapporterade på torsdagen att de har bekräftat från flera källor att företaget är Tenet Media. De högerextrema mediepersonligheter som är kopplade till den har miljontals tittare på YouTube. Tenet Medias innehåll har twittrats till hans följare av bland andra Elon Musk, ägare till meddelandetjänsten X.
...
Rapporten bygger på ryska dokument som FBI kommit över. Bakom informationsoperationen står enligt dem en "byrå för social planering" under ledning av Sergej Kirijenko, biträdande stabschef i den ryska presidentadministrationen. I rapporten används den engelska akronymen SDA.
...
Typiska manipulationsmeddelanden som publiceras på sociala medier ställer enligt rapporten frågor som "behöver vi verkligen hjälpa Ukraina" eller påståenden om att "amerikaner verkligen är skitstövlar".
...
Enligt dokumenten ansåg planerarna av informationsoperationen att Tyskland var ett särskilt sårbart objekt för påverkan. SDA-dokument som FBI kommit över beskriver kampanjens mål, bland annat: "Först och främst måste vi misskreditera USA, Storbritannien och Nato", står det i dokumentet som citeras av Politico.

Det sista stycket låter bekant. Var har jag sett liknande text förr? Kan inte minnas riktigt. Just ja, nu kommer jag ihåg. Sitter ju några nötter och sprider samma saker här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in