2024-09-05, 13:49
Medlem
Vitiss avatar
Detta går dåligt.
Lexbase svar:

Hej,

Lexbase är en rättsdatabas som speglar offentliga handlingar från Svenska myndigheter. Lexbase har utgivningsbevis för sin databas och den publicering som sker däri. Detta innebär att Lexbase databas och publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar till syvende och sist om att Lexbase (och övriga aktörer) agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Lexbase publicerar - i oförändrat skick. Polisens satta gallringsregler har ingen bäring på offentlighetsprincipen och de offentliga handlingar som kan begäras ut från domstolar och myndigheter och som av våra kunder kan ta del av i vår databas. Bedömningen görs alltid hos våra kunder och Lexbase är endast en aktör som samlar in och synliggör offentliga handlingar på ett smidigt och tidseffektivt sätt.

I övrigt hänvisar Lexbase till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)

Med vänliga hälsningar
Lexbase Support
Citera
2024-09-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Går det inte den vanliga vägen så skriv ett mer seriöst mail. Därefter även om jag inte förespråkar det måste du ju tänka att det är bara att skapa mer problem för någon enskild person bakom hemsidan som vägrar ta bort dig så den tycker det är värt att göra ett undantag och bara ta bort dig. Är typ så vägen är? I Sverige kan vara rätt dryg mot någon bara att kunna dennes uppgifter.

Spelar ingen roll hur seriös man är. Skickat mallen från IMY, hotat med stämning etc. Inget funkar med Krimfup och Lexbase. Ratsit, MrKoll etc har det gått ganska fort att ta bort en.
Citera
2024-09-05, 15:14
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Spelar ingen roll hur seriös man är. Skickat mallen från IMY, hotat med stämning etc. Inget funkar med Krimfup och Lexbase. Ratsit, MrKoll etc har det gått ganska fort att ta bort en.

Hur lång tid tog det innan respektive webbplatser började agera med borttagningen? Jag har följt beskrivningen och skickat in allt för ca 16 timmar sedan men inget svar eller borttagning på Upplysning eller MrKoll.
Citera
2024-09-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sacredsecretion
Hur lång tid tog det innan respektive webbplatser började agera med borttagningen? Jag har följt beskrivningen och skickat in allt för ca 16 timmar sedan men inget svar eller borttagning på Upplysning eller MrKoll.

Kan nog ta någon dag eller två, kanske mer om du har otur.
Citera
2024-09-05, 15:34
Medlem
Jag uppgav mitt telefonnummer till en av sidorna. Några timmar senare får jag spam-sms från ”finansbuddy”. Det var här jag uppgav mitt telenummer.
https://www.upplysning.se/kontakta-oss
Citera
2024-09-05, 15:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tackar, nu är man bortplockad på de flesta ställen som jag inte anser behöver min information på deras sida.

Sånt här gillas👍
Citera
2024-09-05, 15:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Kan nog ta någon dag eller två, kanske mer om du har otur.

De kanske har fått en hel del förfrågningar under senaste dagarna med tanke på denna tråd😂😂
Citera
2024-09-05, 15:56
Medlem
Vitiss avatar
Nu har jag provat några.
Biluppgifter och Lexbase - nix.
Citera
2024-09-05, 16:55
Medlem
Hur lång tid tog mrkoll? Skrev igår kväll, fortfarande inte borta. Den enda som inte tagit bort mig. Syns även indirekt via sambo på merinfo, måste man ha bankid för att bli borttagen där? Sjukt, rätt många gamla som inte har det, just de mest utsatta för bedrägerier osv..! ett steg i rätt riktning iaf.
Citera
2024-09-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Jag är helt borta och ej sökbar på mrkoll, har även tagit bort mina släktingar. Du får skicka in mail och hota med stämning, så är man borta inom 24timmar.
Skrev du rakt upp och ner "jag stämmer er om ni inte tar bort mina uppgifter" eller använde du någon mall? Är det anmälan till IMY som gäller i första hand?
Citera
2024-09-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tempmail2
Hur lång tid tog mrkoll? Skrev igår kväll, fortfarande inte borta. Den enda som inte tagit bort mig. Syns även indirekt via sambo på merinfo, måste man ha bankid för att bli borttagen där? Sjukt, rätt många gamla som inte har det, just de mest utsatta för bedrägerier osv..! ett steg i rätt riktning iaf.

Undrar också, antar de har mycket att göra nu eftersom många mailar, men de igår fick jag uppfattningen av att de tog någon timme bara?
Citera
2024-09-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tempmail2

Oj såg nu jag vart borttagen, de tog 1 timme ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in