2024-09-04, 17:23
  #11173
Avstängd
pojkpingiss avatar
https://www.friatider.se/inget-nytt-i-ny-bok-om-mordet-pa-olof-palme

Det verkar vara precis som jag trott, inget nytt och sensationellt öht i Jordås bok om CA. Vad det verkar i tråden, av de (få) som läst den, har inget nytt alls framkommit. Bara ett impotent AI-experiment som inte ger, eller berättar någonting alls.

Frågan jag nyfiket ställer mig - vem hade Jordås tänkt sig vara mottagaren för boken? Att boken skulle locka till sig nya intressenter för MOP tror jag inte en sekund på, den är för nischad. Att den skulle vända sig till CA-anhängare, känns inte heller det särskilt troligt - med tanke på att intet nytt framkommer i den, utan snarare tvärtom; den innehåller gammal skåpmat som florerat i CA-tråden i flera år.

Det ter sig i mina ögon som en mycket mycket märklig och onödig utgivning.
Citera
2024-09-04, 22:16
  #11174
Medlem
omigas avatar
Leif GW Persson kommenterar Jon Jordås bok, Den sista boken om mordet på Olof Palme, i ”Veckan med Camilla och Leif GW”:

Leif GW har ju trots allt ett visst inflytande över hur saker och ting faller på plats, även om han ibland glider på orden och detaljerna i själva berättelsen. Han uttalar hela namnet i SVT ”Christer Andersson” och vi kör här delar av förhöret i dialogform:

Camilla: Hur trolig är Christer A som gärningsman om man jämför med de andra?
Leif: Jämfört med Skandiamannen och Christer Pettersson vill jag nog påstå att han är den mest troliga.

Camilla: Och varför är han den mest intressanta av dessa?
Leif: Han bor i närheten av brottsplatsen, han kan tänkas ha befunnit sig där, och han har inte presenterat en motsatt förklaring var han var. Han har dessutom ett vapen av aktuell typ, omständigheter som saknas både hos Skandiamannen och Christer Pettersson.

Camilla: Men tror du att det är Christer A som är gärningsmannen?
Leif: Nej, jag skulle nog vilja ha något mer substantiellt att gå på.
__________________
Senast redigerad av omiga 2024-09-04 kl. 22:19.
Citera
2024-09-04, 22:27
  #11175
Avstängd
pojkpingiss avatar
Boken om CA hastades (och slarvades) igenom väldigt fort av GW, han nämnde inte ett ord om att CA utreddes (och skuggades) under ett antal år, att han förhördes osv. Det märktes att GW var tämligen ointresserad av att göra något vettigt av boken. Hade varit intressant om de gett CA och boken iaf 10 minuter, så det hade blivit något seriöst utav det hela. Nu blev det pliktskyldigt och totalt ointressant. Trist.
Citera
2024-09-04, 23:05
  #11176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
https://www.friatider.se/inget-nytt-i-ny-bok-om-mordet-pa-olof-palme

Det verkar vara precis som jag trott, inget nytt och sensationellt öht i Jordås bok om CA. Vad det verkar i tråden, av de (få) som läst den, har inget nytt alls framkommit. Bara ett impotent AI-experiment som inte ger, eller berättar någonting alls.

Frågan jag nyfiket ställer mig - vem hade Jordås tänkt sig vara mottagaren för boken? Att boken skulle locka till sig nya intressenter för MOP tror jag inte en sekund på, den är för nischad. Att den skulle vända sig till CA-anhängare, känns inte heller det särskilt troligt - med tanke på att intet nytt framkommer i den, utan snarare tvärtom; den innehåller gammal skåpmat som florerat i CA-tråden i flera år.

Det ter sig i mina ögon som en mycket mycket märklig och onödig utgivning.

Du får nog höja blicken över palmeriet. Den har ju onekligen fått uppmärksamhet. Flera personer i min omgivning som annars bara följer fallet flyktigt har kommenterat den och kan nog tänka sig att plocka upp den ur ett pocketställ om nåt år.

Skulle nog vilja påstå att det finns en ganska stor slumrande läsekrets som bläddrar sig igenom en MOP-bok så där vart tionde år. Den här är behändig till formatet med ett tydligt fokus och kräver noll förkunskap.

Vem får en bok utgiven som vänder sig till "CA-anhängare"? Ser du något förlag som nappar på den idén?
Citera
2024-09-04, 23:22
  #11177
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du får nog höja blicken över palmeriet. Den har ju onekligen fått uppmärksamhet. Flera personer i min omgivning som annars bara följer fallet flyktigt har kommenterat den och kan nog tänka sig att plocka upp den ur ett pocketställ om nåt år.

Skulle nog vilja påstå att det finns en ganska stor slumrande läsekrets som bläddrar sig igenom en MOP-bok så där vart tionde år. Den här är behändig till formatet med ett tydligt fokus och kräver noll förkunskap.

Vem får en bok utgiven som vänder sig till "CA-anhängare"? Ser du något förlag som nappar på den idén?

Visst har den fått viss uppmärksamhet, så är det. Dock hafsades och slarvades ju boken bort av GW i kvällens "Veckan", hade den innehållet något "substantiellt" hade den ju fått betydligt mer rampljus i programmet?

Nu har jag inte läst boken (och kommer inte att göra det heller, eftersom den inte lär innehålla något nytt), men vad det verkar så framkommer det intet nytt (av värde) om CA för människor som redan är inlästa på CA-tråden. Därav tänker jag att den egentligen är ganska så ointressant. Hade boken innehållit (ett visst) sprängstoff hade den ju per automatik vänt sig till CA-anhängare? Med tanke på att det är Jordås som står som avsändare på boken, så hade den kommit ut oavsett. Tvivlar starkt på att någon velat ge ut boken, om det inte var just Jordås som var författaren? Det finns ju som bekant ett par tre böcker redan om CA på marknaden, dock har ingen av dem översatts till svenska, varför?

Självklart har du rätt, att det finns en liten klick slumrande läsekrets som kan rycka ett exemplar. Dock tvivlar jag på att den kommer att sälja som boken om SE. Men det är min personliga reflektion.
Citera
2024-09-04, 23:24
  #11178
Medlem
MurderOnes avatar
Veckan med Camilla och Leif GW 48.25 in i avsnitt nr 4
https://www.svtplay.se/video/8orzqLQ/veckan-med-camilla-och-leif-gw/avsnitt-4?video=visa&position=2889
Tycker tyvärr GW slarvar vid genomgången om vad som gör CA intressant.
GW nämner t.ex. inte alls ammunitionen och beteendet som ändras efter mordet. Det är som att han har tappat intresset.
Citera
2024-09-04, 23:43
  #11179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Visst har den fått viss uppmärksamhet, så är det. Dock hafsades och slarvades ju boken bort av GW i kvällens "Veckan", hade den innehållet något "substantiellt" hade den ju fått betydligt mer rampljus i programmet?

Nu har jag inte läst boken (och kommer inte att göra det heller, eftersom den inte lär innehålla något nytt), men vad det verkar så framkommer det intet nytt (av värde) om CA för människor som redan är inlästa på CA-tråden. Därav tänker jag att den egentligen är ganska så ointressant. Hade boken innehållit (ett visst) sprängstoff hade den ju per automatik vänt sig till CA-anhängare? Med tanke på att det är Jordås som står som avsändare på boken, så hade den kommit ut oavsett. Tvivlar starkt på att någon velat ge ut boken, om det inte var just Jordås som var författaren? Det finns ju som bekant ett par tre böcker redan om CA på marknaden, dock har ingen av dem översatts till svenska, varför?

Självklart har du rätt, att det finns en liten klick slumrande läsekrets som kan rycka ett exemplar. Dock tvivlar jag på att den kommer att sälja som boken om SE. Men det är min personliga reflektion.

Den är inte skriven för folk som hänger i den här tråden. Det gick väl att förstå från första början. Den säljs in som det bortglömda spåret. Det är också som sådant det uppfattas av målgruppen. Denna har noll förväntningar på nåt "nytt" kring CA. Den visste knappt vem han var.

Sen hade det så klart varit kul för oss om den sköt in nåt nytillkommet med mer substans än AI-prylen. Men som sagt. Syftet är ju rent uppenbart inte att lägga nya bitar till CA-pusslet utan att uppmärksamma spåret.

Men läs den vetja. Det är en prydlig sammanfattning man plöjer på några timmar.

Vad som är en storsäljare i sammanhanget kan väl diskuteras men uppenbarligen når den ut hyffsat trots att den är för ytlig för MOP:are och för nischad för massorna. Det är Adlibris fjärde bäst säljande titel i augusti.
Citera
2024-09-05, 06:17
  #11180
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Den är inte skriven för folk som hänger i den här tråden. Det gick väl att förstå från första början. Den säljs in som det bortglömda spåret. Det är också som sådant det uppfattas av målgruppen. Denna har noll förväntningar på nåt "nytt" kring CA. Den visste knappt vem han var.

Sen hade det så klart varit kul för oss om den sköt in nåt nytillkommet med mer substans än AI-prylen. Men som sagt. Syftet är ju rent uppenbart inte att lägga nya bitar till CA-pusslet utan att uppmärksamma spåret.

Men läs den vetja. Det är en prydlig sammanfattning man plöjer på några timmar.

Vad som är en storsäljare i sammanhanget kan väl diskuteras men uppenbarligen når den ut hyffsat trots att den är för ytlig för MOP:are och för nischad för massorna. Det är Adlibris fjärde bäst säljande titel i augusti.

Tja, varför inte.

Trodde i min enfald, att den var riktade mot båda läger, där den bjussade på något sensationellt och nytt, för de mer inbitna.
Citera
2024-09-05, 08:40
  #11181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Leif GW Persson kommenterar Jon Jordås bok, Den sista boken om mordet på Olof Palme, i ”Veckan med Camilla och Leif GW”:

Leif GW har ju trots allt ett visst inflytande över hur saker och ting faller på plats, även om han ibland glider på orden och detaljerna i själva berättelsen. Han uttalar hela namnet i SVT ”Christer Andersson” och vi kör här delar av förhöret i dialogform:

Camilla: Hur trolig är Christer A som gärningsman om man jämför med de andra?
Leif: Jämfört med Skandiamannen och Christer Pettersson vill jag nog påstå att han är den mest troliga.

Camilla: Och varför är han den mest intressanta av dessa?
Leif: Han bor i närheten av brottsplatsen, han kan tänkas ha befunnit sig där, och han har inte presenterat en motsatt förklaring var han var. Han har dessutom ett vapen av aktuell typ, omständigheter som saknas både hos Skandiamannen och Christer Pettersson.

Camilla: Men tror du att det är Christer A som är gärningsmannen?
Leif: Nej, jag skulle nog vilja ha något mer substantiellt att gå på.

Jag tycker att GW ånyo visade upp viss okunskap gällande CA.
Överhuvudtaget så synes det som om GWs intresse för MOP falnat betydligt sista tio åren.
Det var dock annat ljud i skällan nu jämfört med när GW kategoriskt uttalade sig om hypotes CA i samband med Paul Smiths bok för cirka 12 år sedan.
Då sågade han,nu hade GW ingen substansiell kritik emot hypotesen alls att förtälja.

Konstaterandet att han önskar mera substans gäller ju för allt och alla rörande MOP.Det är en önskan som GW delar med alla andra.

GW gav ett lojt intryck.Han uppvisar en stadig avveckling i sitt intresse för MOP.
Jämfört med GWs "uppvisning" i Veckans Brott där GW kommunicerande att han trodde på en materiellt sett helt ogrundad liten konspiration och där han för mindre än tio år sedan trodde att GM fortfarande levde så gav han nu uttryck för en individ som helt enkelt gett upp.
Citera
2024-09-05, 08:52
  #11182
Medlem
I övrigt gällande genomslag hypotes Christer Andersson,och i samband med Jordås bok..så blir ju den kommande dokumentären viktig.
Något nytt lär inte presenteras i den för det lilla antal som är ordentligt insatta i problembilden runt Christer..men lite mera kött på benen angående olika uppgifter som kommit från exempelvis släkt runt Christer torde kunna erhållas.
Dessutom så verkar det som om personer med tyngd i namnet kommer att underbygga den redan kända hypotesbilden.
Supersnuten Jan Olsson och den person som arbetat längst inom PU..Lennart Gustafsson..kan det förväntas intervjuer med vad som synes.

Det är namn som ytterligare kommer att skänka trovärdighet till hypotes CA i lite bredare lager än vad som nu finnes.

Skada dock att dokumentären endast kommer via streamingtjänst,men då Jordås bok faktiskt fått ett förhållandevis stort genomslag torde möjligheterna vara goda att dokumentären köps in av något större TV bolag.Detta skulle i sådant fall innebära ytterligare publicitet för hypotes Christer A.
Citera
2024-09-05, 09:00
  #11183
Medlem
Utöver detta så finns det en uppenbar faktor till som skulle kunna driva hypotes CA ytterligare in i ett mera allmänt ljus.
Denna faktor är om Mårten Palme skulle konstatera det alla insatta redan har sett,Christer As påtagliga likhet med fantombilden av den s.k Grandmannen.
Detta konstaterande från Mårten Palme skulle ge visst genomslag i media,utan tvivel..så lite paradoxalt ligger bollen nu delvis i Mårtens hörn.
Citera
2024-09-05, 14:27
  #11184
Medlem
En sak som eventuellt kan vara värd att notera,av flera,från det tredje förhöret med Christer A av datum 17 Januari 1995(IVA 16636-D),är att Christer påstår att han aldrig berättat för den påstådde köparen av hans revolver vilket fabrikat det skulle röra sig om..vilket möjligen gör den otroliga vapenförsäljningshistorian ännu lite mera osannolik.
Ovanstående kan man sluta sig till genom att läsa de rättelser som Christer A gör gällande ovanstående tredje förhör i ett senare förhörsmaterial..IVA 16636-I.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in