Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
Leif GW Persson kommenterar Jon Jordås bok, Den sista boken om mordet på Olof Palme, i ”Veckan med Camilla och Leif GW”:
Leif GW har ju trots allt ett visst inflytande över hur saker och ting faller på plats, även om han ibland glider på orden och detaljerna i själva berättelsen. Han uttalar hela namnet i SVT ”Christer Andersson” och vi kör här delar av förhöret i dialogform:
Camilla: Hur trolig är Christer A som gärningsman om man jämför med de andra?
Leif: Jämfört med Skandiamannen och Christer Pettersson vill jag nog påstå att han är den mest troliga.
Camilla: Och varför är han den mest intressanta av dessa?
Leif: Han bor i närheten av brottsplatsen, han kan tänkas ha befunnit sig där, och han har inte presenterat en motsatt förklaring var han var. Han har dessutom ett vapen av aktuell typ, omständigheter som saknas både hos Skandiamannen och Christer Pettersson.
Camilla: Men tror du att det är Christer A som är gärningsmannen?
Leif: Nej, jag skulle nog vilja ha något mer substantiellt att gå på.
Jag tycker att GW ånyo visade upp viss okunskap gällande CA.
Överhuvudtaget så synes det som om GWs intresse för MOP falnat betydligt sista tio åren.
Det var dock annat ljud i skällan nu jämfört med när GW kategoriskt uttalade sig om hypotes CA i samband med Paul Smiths bok för cirka 12 år sedan.
Då sågade han,nu hade GW ingen substansiell kritik emot hypotesen alls att förtälja.
Konstaterandet att han önskar mera substans gäller ju för allt och alla rörande MOP.Det är en önskan som GW delar med alla andra.
GW gav ett lojt intryck.Han uppvisar en stadig avveckling i sitt intresse för MOP.
Jämfört med GWs "uppvisning" i Veckans Brott där GW kommunicerande att han trodde på en materiellt sett helt ogrundad liten konspiration och där han för mindre än tio år sedan trodde att GM fortfarande levde så gav han nu uttryck för en individ som helt enkelt gett upp.