2024-09-04, 21:17
Medlem
Så länge man genom ett enkelt telefonsamtal till Skatteverket får ut folkbokföringsadress är det lite grand slöseri med tid att hålla på och radera sig på dessa sajter.
Citera
2024-09-04, 21:19
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BongoBongoKongo
Precis, möjligen att dessa har missuppfattat saken.

Alternativt har du missuppfattat saken?

Förr var det mycket riktigt så att MrKoll endast dolde någons adress om personen i fråga bad om det och jag vill minnas att den endast doldes en viss tidsperiod åt gången. Nu tycks dock MrKoll helt plocka bort personer från sökresultaten om man kontaktar dem och begär det.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Så länge man genom ett enkelt telefonsamtal till Skatteverket får ut folkbokföringsadress är det lite grand slöseri med tid att hålla på och radera sig på dessa sajter.

Det beror väl lite på vad man vill åstadkomma? Vill man undkomma någon som gör allt i sin makt för att spåra upp en är det ganska meningslöst att be olika sidor att radera uppgifter då Skatteverket ändå lämnar ut information på en direkt begäran. Vill man däremot göra det lite svårare för diverse nyfikna grannar, bekanta, kriminella som trålar, är det väl alldeles utmärkt att göra sig lite mindre synlig på nätet.
Senast redigerad av Vintergrisen 2024-09-04 kl. 21:24.
Citera
2024-09-04, 21:20
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Jag mailade lex base för kanske 4 månader sen o bad dom ta bort mig eftersom det hade gått 10+ år sedan dom och så.
O dem tog bort mig, iaf så syns jag inte där mer
Citera
2024-09-04, 21:21
Medlem
Så om jag har fattat detta rätt, så blir det som att man inte är sökbar från google och dylikt och får lite som en "skyddad identitet"?
Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2024-09-04, 21:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoxMingo
Så om jag har fattat detta rätt, så blir det som att man inte är sökbar från google och dylikt och får lite som en "skyddad identitet"?
Eller är jag ute och cyklar?

Visst, du blir inte sökbar på de sidor som går med på att ta bort dig ur sin databas, exempelvis Ratsit, MrKoll, etc. men som någon annan precis påpekade kan någon som verkligen är intresserad av just dig fortfarande kontakta Skatteverket och få samma information från dem. Med faktiskt skyddade personuppgifter blir det ett nej även från Skatteverket om någon privatperson hör av sig till dem med frågor.
Citera
2024-09-04, 21:30
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst, du blir inte sökbar på de sidor som går med på att ta bort dig ur sin databas, exempelvis Ratsit, MrKoll, etc. men som någon annan precis påpekade kan någon som verkligen är intresserad av just dig fortfarande kontakta Skatteverket och få samma information från dem. Med faktiskt skyddade personuppgifter blir det ett nej även från Skatteverket om någon privatperson hör av sig till dem med frågor.

Man kan utvandra också eller skriva sig hos en vän, som sen kontaktar skatteverket och säger att man inte bor där, så plockar skatteverket bort en. Glöm inte att skaffa en särskild post adress / poste restante.
Citera
2024-09-04, 21:33
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Man kan utvandra också eller skriva sig hos en vän, som sen kontaktar skatteverket och säger att man inte bor där, så plockar skatteverket bort en. Glöm inte att skaffa en särskild post adress / poste restante.

Men blir man då utan folkbokföringsadress?
Citera
2024-09-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen

Det beror väl lite på vad man vill åstadkomma? Vill man undkomma någon som gör allt i sin makt för att spåra upp en är det ganska meningslöst att be olika sidor att radera uppgifter då Skatteverket ändå lämnar ut information på en direkt begäran. Vill man däremot göra det lite svårare för diverse nyfikna grannar, bekanta, kriminella som trålar, är det väl alldeles utmärkt att göra sig lite mindre synlig på nätet.

Sant. Själv skulle jag helst vilja slippa koppling mellan min bils reg nr och mitt namn. Visst kan man väl få ut det genom att ringa Trafikverket men det är ju ändå ett litet motstånd jämfört med att snabbt googla.
Citera
2024-09-04, 21:35
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men blir man då utan folkbokföringsadress?

Ja. Det är ju det som är själva poängen med det hela.
Citera
2024-09-04, 21:35
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Jo, visst kan man det och man kan även fejka sin egen död och smita från folkbokföringen den vägen, men det är kanske inte helt praktiska lösningar för personer som fortfarande vill kunna leva ett någorlunda normalt liv även om de inte vill vara så synliga på nätet.
Citera
2024-09-04, 21:36
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ja. Det är ju det som är själva poängen med det hela.

Intressant!
👍
Och om man inte har Poste restante, eller särskild postadress, då “förvinner“ man?
Citera
2024-09-04, 21:40
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Intressant!
👍
Och om man inte har Poste restante, eller särskild postadress, då “förvinner“ man?

Om du utvandrar, så gallras du ur Statens personadressregister efter 5år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in