2024-09-04, 17:15
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Visst, man ska hålla koll på samtliga vätskenivåer i en bil och på 5-10 år kanske man behöver fylla på en skvätt då naturlig avdunstning alltid förekommer. Men det är inte så att det finns en lampa liknande den till oljenivån som berättar: nu behöver du fylla på kylvätska utan den tänds om temperaturen blir för hög. Och då kan det i värsta fall redan vara för sent.

På nyare bilar brukar datorn säga "fyll på kylarvätska".
Tro mig.
Citera
2024-09-04, 18:07
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
"motortemperaturen" har ju en egen mätare tillsammans med Hastighet, varvtal samt bensinmätare. Nålen skall stå i "mittläget".

Han säger ju att den inte har det?? Många bilar som inte har en temperaturmätare utan bara varningar för låg/hög temperatur?

Uttala dig inte om sånt du inte vet nåt om
Citera
2024-09-04, 18:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Japp.. min A4a 2009 har ingen sticka..
Och kylvätskemätaren rör sig inte, mer än att den går upp till arbetstemp, sen står den fast.
Även om den skulle gå upp eller ner 10-20 grader under färd, så rör den sig inte, eftersom den är låst med mjukvara.
,Skulle den gå utanför den normala temperaturintervallen, får du ett varningsmedddelande.
Citera
2024-09-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Och kylvätskemätaren rör sig inte, mer än att den går upp till arbetstemp, sen står den fast.
Även om den skulle gå upp eller ner 10-20 grader under färd, så rör den sig inte, eftersom den är låst med mjukvara.
,Skulle den gå utanför den normala temperaturintervallen, får du ett varningsmedddelande.
Ok...visste inte.
Citera
2024-09-04, 18:55
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Värdelöst med mätare då. En lampa fyller funktionen lika bra och ger inte falsk information heller
Citera
2024-09-04, 18:56
Medlem
Bilar är olika ju...min hobbybil har mätare för allt..plus digitalt på en skärm.
Citera
2024-09-04, 21:12
Medlem
CygneRouges avatar
Min nuvarande bil har en analog tempereraturmätare, men det är egentligen en idiot-gauge. Den jobbar sig upp mot 91 C efter fyra km och sen står den där, blickstilla. Det betyder att "kylsystemet fungerar, kör du bara".

Min SAAB 900 från bronsåldern (-83) hade dock en riktig temperaturmätare, den åkte jojo upp och ned när man fastnade i trafik eller bara gled på landsväg. Min nuvarande kunde ersätta nålen med ett målat streck.
Citera
2024-09-04, 21:16
Medlem
Citat:
Bilar är olika ju...min hobbybil har mätare för allt..plus digitalt på en skärm.

Samma på min, kan se både kylvätsketemp, oljetemp, oljetryck, temperatur i diffen, generatorns laddning, däck temperatur mm
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-09-04 kl. 21:35.
Citera
2024-09-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Samma på min, kan se både kylvätskeytemp, oljetemp, oljetryck, temperatur i diffen, generatorns laddning mm
diffen finns inte med på min...men är ändå rätt impad eftersom den är 30 år nu.
Citera
2024-09-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Nu finns det uppenbarligen ingen mätare i ts bil, därav frågeställningen....
Det lär det göra, sitter väl i princip alla bilar. I min mammas Golf sitter en tex.
Citera
2024-09-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Han säger ju att den inte har det?? Många bilar som inte har en temperaturmätare utan bara varningar för låg/hög temperatur?

Uttala dig inte om sånt du inte vet nåt om
Hmmm min mamma har en likadan och den har en....
Har för övrigt aldrig sett en bil utan, har ändå jobbat 24år i bilbranschen...
Citera
2024-09-04, 21:28
Medlem
Citat:
diffen finns inte med på min...men är ändå rätt impad eftersom den är 30 år nu.

Ja, det är bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in