2024-09-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
https://www.polisforbundet.se/rad-och-stod/hot-och-vald-mot-poliser/minska-din-synlighet-pa-internet/

Här kan man få veta hur man gör för att få bort dina uppgifter. Vissa är inte så självklara hur man gör så det kan vara värt att gå in här o läsa tbh.
Bra länk! Hoppas allting går smidigt nu, jag vet inte själv vart jag står i denna frågan längre faktiskt. Tyckte från början att det är sinnessjukt hur det kan vara så transparent med allting. Men tänker även att vi nu kan räkna med mera brott då alla är anonyma.

Är ju rätt enkelt att hitta folk, om man tex vet att någon heter Erik och bor runt Södermalm och är mellan 20-25 så kan man luska fram rätt person. Just Erik lär ge många träffar men mindre vanliga namn hittar man ju direkt. detta gäller även släktingar MedMera. Detta tror jag faktiskt har hållit en del folk i schack på så sätt att folk inte vågar agera med risk för att bli upphittad snabbt.

Tror vi definitivt lär se många blåsningar framöver på knarkfronten.... Om det inte längre går att hitta Jonte från Östermalm mellan 20-25 som kritat ladd för 50lax så öppnas det för bedrägliga beteenden.
2024-09-03, 20:02
Medlem
Tack så mycket! Alltså äntligen kan man få bort sina uppgifter från den skitsajten. Jag försökte detta redan för några år sedan men då vägrade de ta bort mina uppgifter.
2024-09-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BongoBongoKongo
Bra länk! Hoppas allting går smidigt nu, jag vet inte själv vart jag står i denna frågan längre faktiskt. Tyckte från början att det är sinnessjukt hur det kan vara så transparent med allting. Men tänker även att vi nu kan räkna med mera brott då alla är anonyma.

Är ju rätt enkelt att hitta folk, om man tex vet att någon heter Erik och bor runt Södermalm och är mellan 20-25 så kan man luska fram rätt person. Just Erik lär ge många träffar men mindre vanliga namn hittar man ju direkt. detta gäller även släktingar MedMera. Detta tror jag faktiskt har hållit en del folk i schack på så sätt att folk inte vågar agera med risk för att bli upphittad snabbt.

Tror vi definitivt lär se många blåsningar framöver på knarkfronten.... Om det inte längre går att hitta Jonte från Östermalm mellan 20-25 som kritat ladd för 50lax så öppnas det för bedrägliga beteenden.

Fast går väl alltid att söka upp någons address genom folkbokföringen antar jag ändå?
2024-09-03, 20:32
Medlem
Silltunnas avatar
Skulle vara kul med statistik på hur många som tar bort sig.
2024-09-03, 20:34
Medlem
Tackar! Tog bort mig direkt. Helt sjukt att det ens får finnas. Väntar på att få försvinna ifrån fler integritetskränkande sajter 😀
2024-09-03, 20:37
Medlem
Fast jag finns fortfarande kvar
2024-09-03, 20:37
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Skulle vara kul med statistik på hur många som tar bort sig.

Snart kanske Ratsit blir helt meningslöst om tillräckligt många plockar bort sig.
2024-09-03, 20:49
Medlem
area50s avatar
"Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem."

Gör man inte saker & ting mer komplicerat för sig själv samtidigt? Även fast jag är för att kunna vara så anonym som möjligt
2024-09-03, 20:50
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Tas bara ens uppgifter bort men en behåller sina prenumerationer som följer person eller företag etc? Eller försvinner hela kontot? Jag har lagt in följfunktion på 2 rasister så att jag vet om dom flyttar, försvinner följ om jag raderar mig själv?

"Vet att dom flyttar" shit vilken obehaglig funktion! Den passar din röda fana dock.
2024-09-03, 20:53
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
"Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem."

Gör man inte saker & ting mer komplicerat för sig själv samtidigt? Även fast jag är för att kunna vara så anonym som möjligt

Klockrent ju. ”Energibolag” - ta bort dig från Ratsit, slipp få elräkning

Naturligtvis använder Landstinget osv INTE Ratsit.
2024-09-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Fast går väl alltid att söka upp någons address genom folkbokföringen antar jag ändå?
Tror inte det är lika enkelt utan att veta fullständigt namn. folkbokföringen har väl ingen hemsida? På ratsit kan man ju söka på bara "Erik" inom en viss ort och ålder och leta sig fram
2024-09-03, 20:55
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalVision
https://www.ratsit.se/tabort

Förut kunde du bara dölja dig själv i det öppna söket i 12 månader. Men nu verkar det finnas en möjlighet att ta bort sig själv helt och hållet med länken ovan!

Hatar såna här sidor och tycker dom inte borde finnas! Så hoppas det här hjälper någon!

Men vad är det man tar bort egentligen? Tas man bort från taxeringskalendern och Ratsitkatalogen och från att folk kan betala för att se ens inkomstuppgifter från förra deklarationen? Isåfall är det kanske något att komma med.

I annat fall är hela tråden helt missbildad och efterbliven. Vad fan är poängen om man ändå kan skaffa en katalog med alla Sveriges deklarationsuppgifter och alla Sveriges företags årsredovisningar...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in