2024-09-03, 17:23
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Har varit och kollat på en 3år gammal firmabil för ca 400k där, dagtid mitt i veckan, i Botkyrka. Blev inte imponerad av bemötandet, två blattar varav den som hjälpte oss såg ut att ha vaknat precis, en stund senare kom han nästan på tårna, extremt på och tjatig, tuggandes och smackandes (uppenbart varit inne på toa och dragit en lina). Visste inte ett skit om bilen vi ville kolla på, bara extremt på att vi skulle absolut köpa den.

Blev en likadan modell köpt hos en annan firma istället.

Har precis samma erfarenhet från Riddermark i Botkyrka. Var ett helt gäng med kaosblattar (en av dom var den där extremt dryga och otrevliga Andreas startklar) som stod och gapade högljutt med personalen och blängde otrevligt. Vi vände fort som tusan!
Citera
2024-09-03, 17:23
Medlem
Ni som köpt bil på Riddermark. Har ni kikat i bilens servicebok? Finns det en stämpel i serviceboken: "Riddermark bil AB i samarbete med Meca". ? Då ska ni räkna med att bilen inte blivit servad. Tro mig.
Citera
2024-09-03, 17:34
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajnfelt
Ni som köpt bil på Riddermark. Har ni kikat i bilens servicebok? Finns det en stämpel i serviceboken: "Riddermark bil AB i samarbete med Meca". ? Då ska ni räkna med att bilen inte blivit servad. Tro mig.

Jo tack är väldigt skeptiskt till deras service så gjorde en egen för 15K efter nån månad. Stod i annons att dom servat den nyligen så frågade säljaren som kollade upp detta och han sa att dom hade bland annat fyllt på olja och kylarvätska, frågade vad som menas med fyllt på, är den bytt eller har dom toppat upp lite bara? Han svarade att han antog att dom bytt oljan men var inte säker. Körde nån månad sen gjorde jag en stor service även fast lampan ej lyste.

Ville gärna ha just den bilen så fick nöja mig med det. Tror många som köper via Riddermark är lite blåögda och tror att dom köper en bil av en bilhandlare som är mycket seriösare än alla andra när det egentligen bara handlar om att dom är en snabb mellanhand.
Citera
2024-09-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Precis, och av den anledningen tror jag faktiskt inte Riddermark kommer lida någon större skada av reportaget. I den prisklassen eller lägre finns bara bilhandlare i olika grader av helvetet. Saknar den tiden när man av en privatperson kunde köpa en välskött bil till ett ok pris. Nästan omöjligt idag.

Riddermark, Kamux samt ett oändligt antal små beg-bilhandlare (främst med MENA-personer som ägare) har helt tagit över den marknaden. De dammsuger blocket på alla billiga privatbilar.

Personligen har jag inte köpt en begagnad bil på många år förutom ett par entusiastbilar. Jag håller mig till nytt sedan många år.
Citera
2024-09-03, 17:42
Medlem
Har inga synpunkter på Riddermarks eftersom jag aldrig haft med dem att göra. Däremot tycker jag att 200 sekunder borde göra ett reportage om R Aschberg. Det hade varit intressant.
Citera
2024-09-03, 17:55
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Klart VDn vet om det, han har ju sålt bilar själv. Klart han luras.
Citera
2024-09-03, 18:10
Medlem
Min bror som är väldigt bilintresserad var på intervju där som "säljare" han tackade nej för allt verkade såå oseriöst.
Han sa att man bara behöver vara en bra säljare inte veta något om bilar. Allt handlar om sälj sälj sälj. Min bror sa att det inte fanns något bilintresse alls inom branchen. I alla fall där han sökte.

Men den gången jag sökte bil och nästan köpte en av riddermark så kändes detta med min "säljare"
De hade inget kontor, allt verkade såå oseriöst
Citera
2024-09-03, 18:14
Medlem
Som sagt. Finns det en stämpel i Serviceboken: "Riddermark bil AB i samarbete med Meca". Räkna då med att bilen inte är servad. Dem anger att alla bilar är nyservade och stämplar själva i boken och ger ut ett falskt serviceintyg. Alexander Riddermark vet mycket väl vad Aftonbladets granskning handlade om. Jag vet en del.
Citera
2024-09-03, 18:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Det var en krockskada av en art som resulterade i att Riddermark köpte tillbaka bilen. Eller hur?
Ja men vad är en "krockskada"? Det kan ju vara precis vad som helst?

Citat:
Men du försöker ändra fokus till journalistiken, istället för att hålla med om att det är jävligt fult att dölja väsentliga fel för en tilltänkt köpare.
Det beror väl helt på vad det var för slags krockskada. Om det var en trasig strålkastare som byttes ut så kanske det inte var någon större "krockskada" att tala om? Men eftersom vi inte får reda på vad det var för slags skada så är ju journalistiken helt värdelös. Säljaren fick inte heller komma till tals.

Citat:
Hur många dokument tror du inte Riddermark har gjort sig av med innan försäljning och som aldrig har kommit en köpare till kännedom om instruktionerna till säljare är att göra sig av med "onödiga" dokument?
Jag tror inte de är så dumma att de köper krockade bilar. Någon slags självbevarelsedrift har de nog. I dessa "onödiga" dokument kan det ju stå "krockskada" och då blir ju kunden förstås orolig när hen läser det. Men det kan ju vara precis vilken bagatell som helst. Många bilar har krockskador, det behöver inte betyda ett skit med avseende på bilens funktion och säkerhet.
Citera
2024-09-03, 18:35
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Svenskarna är ju livrädda att köpa en bil privat och då uppstår sådana här fluff firmor.
Citera
2024-09-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21.savage
Aftonbladet 200 sekunder har nyligen gjort ett reportage om Riddermark Bil.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eyl3oK/chattar-avslojar-sa-lurar-riddermark-sina-kunder

Diskutera om Riddermarks, har du köpt bil där?
Eller har du någon annan erfarenhet av dom?

Bilföretag som lurar , sjukaste jag hört 🤣🤣🤣🤣
Citera
2024-09-03, 18:46
Medlem
Såg videon med VDn på Youtube.

Tycker inte man ska sitta och le, fnysa och allmänt spela överlägsen reportern i det läget.

Framstår som en riktig fjant ärligt talat. Patetiska försök att släta över något som är uppenbart utifrån det reportern säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in