Citat:
Ursprungligen postat av
koppen85
En liten undran hur ni gör. Det gäller en matteuppgift i årskurs 8, det vill säga en problemlösningsuppgift där man behöver bryta ner uppgiften och räkna i flera steg. Jag vet hur jag rent stegvis ska göra. Men i en mindre del behöver jag exempelvis dividera 7760000/0,05717 för att kunna gå vidare. Så jäkla omständigt och tidskrävande att behöva förenkla genom förlängning och förkortning tills man kan köra kortdivision rakt av och sen gå vidare till nästa del.
Hur gör ni och har ni några tips?
Du förlänger upp tills du får 5717 i nämnaren. Det kan du sen inte förkorta eftersom 5717 är ett primtal, men att komma fram till det är nog mer arbete än vad du sparar på att bara ställa upp och dividera om det ni är en decimalapproximation som efterfrågas.
I själva verket är algoritmen för att hitta största gemensamma delaren till 776mdr och 5717 att man ställer upp och dividerar dessa och största gemensamma delare är samma som största gemensamma delare mellan 7517 och resten man får och så upprepar man tills man slutligen kommer fram till att det råkar vara 1 och så ser man att bråket 776mdr/5717 inte kan förkortas.