2024-09-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Heroinmissbrukare har en tendens att göra brott för att finansiera sitt missbruk, det stämmer.

Sida 90-96 i rapporten jag länkat i mitt tidigare inlägg tar upp Cannabisanvändning och brott.
Har du nått på svenska ?
Citera
2024-09-03, 15:23
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har du nått på svenska ?

Ingen svensk rapport, då Sverige har en tendens att inte göra egna studier på stor skala.

Om du vill kan jag återkomma med en summering av rapporten på svenska, så får du tolka den med en nypa salt.

(Först ska jag leta rätt på och läsa Lundqvist. T. Haschguiden (2011))
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det jag tänker på är väl att de gör brott för att finansiera det.

Vilket även det är en direkt konsekvens av att det är just olagligt. Marknaden styrs av kriminella och drogen är svindyr. Människor som hamnat i ett svårt missbruk kan ofta inte finansiera det på annat sätt än genom brott. Det problemet hade vi kunnat få bort mycket enkelt, precis som man gjort i andra europeiska länder som exempelvis Schweiz, där man hjälper sjuka människor i stället för att kriminalisera dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Ingen svensk rapport, då Sverige har en tendens att inte göra egna studier på stor skala.

Om du vill kan jag återkomma med en summering av rapporten på svenska, så får du tolka den med en nypa salt.
ok
Citera
2024-09-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter

Cannabis stannar kvar längre (minst 6 veckor) i kroppen och påverkar omdömet och prestationsförmågan även om brukaren inte känner det själv. Källa: Lundqvist. T. Haschguiden (2011)

Tänk om man skulle resonera såhär om andra saker.
Att gå till gymmet måste förbjudas för det finns exempel på att folk slitit sönder muskelfästen. Livsfarligt!
Kaffe måste förbjudas, det finns exempel på dödsfall av koffeinförgifning.
Springa maraton? I helvete heller. Man kan få hjärtattack.
Snabbmat? Nej, fängelse direkt. Går inte ens räkna antalet dödsfall till följd av matmissbruk.
Fallskärmshoppning. Behöver jag ens säga något här?
Att sova mindre än 8 timmar per natt borde resultera i hårda straff. Här kan vi snacka om att påverka prestationsförmågan på riktigt. Mycket mer än cannabis.

Vore inte det allra bästa för rikets säkerhet att vi helt enkelt förbjuder samtliga aktiviteter med hänvisning till att det medför vissa risker? Att bara förbjuda vissa godtyckligt utvalda droger verkar som en farlig väg att gå. Var konsekvent och förbjud ALLT! Det är ju såhär man ska resonera när man stiftar lagar, eller hur?
Citera
2024-09-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Bra. Då jämför vi cannabis och alkohol och konstaterar att den lagliga drogen utav dessa orsakar 4 miljoner dödsfall per år medans cannabis orsakar 0. Det går inte att överdosera på cannabis, det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända. På alkohol överdoserar folk med dödlig utgång i skrivande stund.
Alkohol är potentiellt livsfarligt att sluta med och kan orsaka krampanfall och delirium tremens vid ett fysiskt beroende, medan cannabis har abstinenssymtom på samma nivå som nikotin och koffein. Helt ofarligt att sluta med även om du använt cannabis varje dag 50 år i sträck.
Även moderat konsumtion av alkohol ökar risken för cancer, leversjukdomar, njursjukdomar, tarmsjukdomar, hjärtsjukdomar och alzheimers medan cannabis inte har dessa konsekvenser ens vid mycket hög konsumtion. En mycket hög konsumtion av alkohol är däremot en säker väg till rejäla problem med hälsan och troligtvis en för tidig död om det pågår länge nog.

Cannabis är helt enkelt inte farligare än alkohol oavsett vilka parametrar man väljer att titta på och därav är ditt tröttsamma svammel om att droger förbjuds för att de är för farliga, motbevisat. Du har bevisligen fel, det är dags att inse det.

Cannabispundaren vill alltid jämföra med alkohol. Slår aldrig fel. Cannabispundaren fattar inte att cannabis är farligt oavsett om alkohol är farligare.
Citera
2024-09-03, 16:39
Medlem
Citat:
Så svenska statens inställning till cannabis är det som bevisar att cannabis är för farligt? Det är sannerligen ett väldigt lamt argument i stil med ”det bara är så”.

Nej, det säger att svenska staten har tagit det beslutet. Inget annat.
Citera
2024-09-03, 16:42
Medlem
Citat:
Varför presenterar du inte dessa då? Du kan börja med att ge en källa på att majoriteten som brukar cannabis är missbrukare. ”Hjärndöda zombies utan empati”, eller hur var det nu? Sätt igång.

Cannabis är knark. Alltså är de knarkare. Substantivet blir ett verb.
Citera
2024-09-03, 16:48
Medlem
Citat:
Dåså, då kan du svara på frågan.
Vilken av dessa är det som är olaglig? Och vilken av dem är det som orsakar krampanfall, delirium tremens och död? Är det cannabis?

Själv är jag osäker på vilken av dem som är cannabis, då abstinenssymptomen är väldigt lika de för nikotin, koffein och socker. Vilket rimmar ganska illa med ditt påstående att cannabis är så mycket farligare än de lagliga alternativen, eller hur?

Det går inte att jämföra farligheten mellan två så olika droger. Alkohol är kanske mer ohälsosamt än cannabis när det gäller fysiska skador. I flera andra avseenden är cannabis en värre drog. Alkoholens skadeverkningar är i vilket fall inget argument för att cannabis ska legaliseras.
Citera
2024-09-03, 16:48
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Nej, det säger att svenska staten har tagit det beslutet. Inget annat.

Svenska Staten tog inte det beslutet, det gjorde Sveriges befolkning via en folkomröstning 1922.

Dessutom ville Staten förbjuda alkoholen.
Senast redigerad av TongLongLC 2024-09-03 kl. 16:55.
Citera
2024-09-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Låter mer som din privata åsikt än ett seriöst argument.

Det kan du tycka men det kommer inte att rädda dig.
Citera
2024-09-03, 16:51
Medlem
Citat:
Cannabispundaren vill alltid jämföra med alkohol. Slår aldrig fel. Cannabispundaren fattar inte att cannabis är farligt oavsett om alkohol är farligare.
Jag använder inte varken cannabis eller alkohol FYI. Mina och dina personliga preferenser är fullkomligt irrelevanta.

Du verkar oförmögen att förstå det jag skriver, hur tydlig jag än är. Alternativt låtsas du missuppfatta med flit för att slippa svara på det som faktiskt står.

Det som diskuteras är ditt påstående att cannabis är och ska vara olagligt för att det är för farligt. Alkohol är lagligt och bevisligen mycket farligare än cannabis. Därav blir den logiska slutsatsen att drogers legala status inte utformas efter hur farliga de olika drogerna är. Förstår du vad jag säger?
Är du kapabel att förstå grundläggande logik?

Du kan ju fortsätta tjata om att cannabis ska vara olagligt för att det är farligt om du så vill, men då får du finna dig i att jag påpekar att du är en hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in