2024-07-13, 09:17
Medlem
Finns det något bibliotek i Sverige som är anslutet till overdrive och där man kan låna e-böcker utan att behöva hämta ut det fysiska bibliotekskortet? Några tips? Är så mycket enklare att låna via overdrive till läsplattan, men verkar som att få bibliotek använder sig av det.
Citera
2024-07-13, 09:38
Medlem
Nja verkar inte helt enkelt Libby verkar vara det som gäller nu Men den är inte för läsplattor. Jag tröttnade på att testa och skaffade lånekort (det behöver du i overdrive med) Så några extra steg med nedladdning samt överföring, men tar bara 2 minuter
Citera
2024-07-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggeragg
Finns det något bibliotek i Sverige som är anslutet till overdrive och där man kan låna e-böcker utan att behöva hämta ut det fysiska bibliotekskortet? Några tips? Är så mycket enklare att låna via overdrive till läsplattan, men verkar som att få bibliotek använder sig av det.

Sthlms stadsbibliotek har iallafall, men det borde väl de flesta ha eller?
Citera
2024-07-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Sthlms stadsbibliotek har iallafall, men det borde väl de flesta ha eller?

Du noterade "låna e-böcker utan att behöva hämta ut det fysiska bibliotekskortet?" också?
Citera
2024-07-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Du noterade "låna e-böcker utan att behöva hämta ut det fysiska bibliotekskortet?" också?

Det hämtar man bara en gång, så det kan väl inte va ett problem?
Citera
2024-07-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det hämtar man bara en gång, så det kan väl inte va ett problem?

Jo, om man bor långt bort.

Har och använder du digitalt lånekort? För låna elektroniska böcker?
Om ja, så kanske du har noterat att de har en gräns för hur många böcker man kan låna, olika beroende på bibliotek.
Hur som, läser du snabbt, eller bara vill fylla upp din e-bok-läsare så är det praktiskt att låna från flera bibliotek. Jag har 5 bibliotek i min lista, där det längst bort ligger i Malmö, jag bor i mälardalen. Så, nej, jag har inte varit till Malmö för att skaffa det fysiska kortet, och kommer inte göra det heller.

Därav frågan om det finns bilbiotek där man INTE behöver infinna sig fysiskt.
Samt att detta bibliotek har Overdrive.

Skaraborg var ett, men de har numera krav på uthämtning av fysiskt kort-
Citera
2024-08-11, 12:09
Medlem
För att det ska vara möjligt att låna en digital bok så måste, mig veterligen, den boken vara en NFT på en blockkedja.
Den tekniska möjligheten finns säkert redan. Men jag har inte hört talas om att den används i någon större utsträckning.
Citera
2024-09-03, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
För att det ska vara möjligt att låna en digital bok så måste, mig veterligen, den boken vara en NFT på en blockkedja.
Den tekniska möjligheten finns säkert redan. Men jag har inte hört talas om att den används i någon större utsträckning.

Som jag har fattat det, så laddar du hem boken och den är taggad med ett sista-läs-datum. Efter detta datum så vägrar läsaren/programmet/appen, what-ever, att öppna filen.
Ja, det är enkelt att ta sig förbi, NFT är kanske ofelbart. Men ebok-lösningen kanske är good-enough?
Citera
2024-09-03, 20:05
Medlem
aldrig funderat på ljud böcker
Citera
2024-09-15, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Som jag har fattat det, så laddar du hem boken och den är taggad med ett sista-läs-datum. Efter detta datum så vägrar läsaren/programmet/appen, what-ever, att öppna filen.
Ja, det är enkelt att ta sig förbi, NFT är kanske ofelbart. Men ebok-lösningen kanske är good-enough?

Kanske det. Men du kan som sagt varken låna eller för den delen låna ut en digital bok som du har ”köpt”. Och det gäller ju för både bibliotek, skolor, eller privatpersoner. Eller hur? Men det vore väl väldigt trevligt om det gick?
Citera
2024-09-15, 10:44
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Kanske det. Men du kan som sagt varken låna eller för den delen låna ut en digital bok som du har ”köpt”. Och det gäller ju för både bibliotek, skolor, eller privatpersoner. Eller hur? Men det vore väl väldigt trevligt om det gick?
Trevligt om vad gick? Att låna ut en fil? Är det filhanteringen som är problemet, att kidsen inte kan kopiera filer längre utan bara fota dem med sin mobil?

Det är väl inte så svårt? Informationen vill ju vara fri. Plocka ner en epub från nätet, ge den till dina vänner. Om du måste "låna" den från biblioteket så ta bort skyddet först.
Citera
2024-09-15, 11:27
Medlem
Citat:

Du kan inte låna ut en film du har köpt hos Netflix heller, så.

Welcome to the digital world of rights. Du har köpt rätten att spela upp/visa/what-ever fil på en viss enhet tills försäljaren säger nu-räcker-det, sen har du inte tillgång längre.

Hur som, när det gäller filmer och dataspel finns det vägar runt, och tänka sig; även med böcker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in