2024-09-02, 21:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Om det är Mongoliet det talas om så törs dom inte tror jag. Stackars vackra fridfulla Mongoliet som måste leva på nåd mellan Russland och Kina.

Troligtvis är det inte deras plan som det verkar.

https://omni.se/expert-mongoliet-atalas-om-de-inte-griper-putin/a/B0raeQ
Citera
2024-09-02, 21:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Troligtvis är det inte deras plan som det verkar.

https://omni.se/expert-mongoliet-atalas-om-de-inte-griper-putin/a/B0raeQ

Det är ett sådant värld ryssfittan vill ha: En självständig stat ska inte kunna ta egna beslut om grannen (ryssen/kinesen/koreanen och liknande skurkstater) har synpunkter både på inrikes-, utrikes- och säkerhetspolitik.
Citera
2024-09-02, 21:39
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Siffrorna är något större i länken än varifrån jag hämtat mina uppgifter, men klart är dock att Ukraina har stora demografiska problem, vilket är huvudsaken. Man kan förstås säga att det är Rysslands fel, men att områden är ockuperade i Ukraina beror ju till stor del på att det bor ryssar där som vad jag förstått är oönskade i Ukraina. Du menar väl inte att dessa ryssar ska lämnas tillbaka till Ukraina?

Något större…
Du missade med 40%.
Så din sk källa är inte ett skit värd, om du fattar baktanken.
Citera
2024-09-02, 21:40
Moderator
Schlesiens avatar
Tips:
SVT Agenda har denna vecka ett längre filminslag med tortyr- och våldtäktsoffer från de fd invaderade delarna av Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Tack!...
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Tack! ...Jag hade missat branden i kontorshuset.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Bra initiativ. Som jag förstått det så har Gammelsvenskbyn fått utstå en del bombningar trots att de inte varit en aktiv plats för den ukrainska militären. En tid hade jag misstankar att de fick ta skiten för att Sverige var uppstudsiga mot Ryssland, bara för att byn har historisk svenskanknytning.
Min gissning är att Gammalsvenskby/Zmiivka artilleribeskjutits helt enkelt för att byn syns från andra sidan dammbädden, och att ryska armén placerat pjäser där som ska berättiga sin kapacitet som ammunitionsförbrukare.
Citera
2024-09-02, 21:45
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Något större…
Du missade med 40%.

Du missade att siffrorna i din länk angavs vara väldigt osäkra. Fattar inte vart du vill komma. Försök att vara lite tydligare.
Citera
2024-09-02, 21:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Något större…
Du missade med 40%.

Det är svårt att tolka datakällorna för de är notoriskt otydliga med vad de definierar som "Ukraina", säkert med bra avsikter. De är rädda för kritik om att de "har accepterat Putins gränser" om de säger exakt hur de har räknat. Det man vill ha ett otvetydigt svar är ju: hur många människor är nu i "väst-ukraina"?

F ö läste jag idag att 400 000 beräknas fly Ukraina nu i vinter. På grund av strömbrist. Men sen kommer de tillbaka i sommar. Antar att det är kvinnor, barn och gamla. Jag har aldrig hört talas om sådana sässongsflyktingar i något annat krig, intressant.
Citera
2024-09-02, 21:54
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du missade att siffrorna i din länk angavs vara väldigt osäkra. Fattar inte vart du vill komma. Försök att vara lite tydligare.

Du läser dåligt, hittar på eller vill allmänt sprida dynga.
Ditt påstående stinker.
Citera
2024-09-02, 21:58
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är svårt att tolka datakällorna för de är notoriskt otydliga med vad de definierar som "Ukraina", säkert med bra avsikter. De är rädda för kritik om att de "har accepterat Putins gränser" om de säger exakt hur de har räknat. Det man vill ha ett otvetydigt svar är ju: hur många människor är nu i "väst-ukraina"?

F ö läste jag idag att 400 000 beräknas fly Ukraina nu i vinter. På grund av strömbrist. Men sen kommer de tillbaka i sommar. Antar att det är kvinnor, barn och gamla. Jag har aldrig hört talas om sådana sässongsflyktingar i något annat krig, intressant.

Båda länderna får naturligtvis befolkningsproblem som påverkar funktioner och strukturer i samhället. Ukrainas problem är ju att cirka 25% av arbetskraften försvunnit. Rysslands problem har redan nämnts idag.
Citera
2024-09-02, 21:58
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Kan du inte tolka dina ”datakällor” ska du vara försiktig med framstå som säker.
Ev avstå från att kommentera alls.

Vi kan alla hitta på källor och hoppas att ingen gör fact check.
Skulle någon vara edgy och börja kolla upp fakta, kan man alltid hävda att det var suddigt.
Skräp och skitsnack.
Citera
2024-09-02, 22:28
Medlem
Citat:

Sedan Ryssland invaderade Ukraina 2022 har även mellan 500 000 - 1 000 000 ryssar flytt Ryssland trots att de inte våldtas av sitt grannland. Intressant...
Senast redigerad av Russofob 2024-09-02 kl. 22:43.
Citera
2024-09-02, 22:31
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Åh fyfan vilket vapen. Ja, som kommentarer säger i reddit så påminner de om eldsprutande drakar som sätter hela skogsdungen längs med vägen i brand eller skyttegravarna också för den delen. Kan bli ett oerhört effektivt vapen om inga motvapen sätts in mot det.

Det var otäcka saker.
Precis som när ryssarna regnade termit över Bahkmut.
Eller när man bombar med termobariska raketer.

Otäcka saker. Men det är payback time.
Ukrainarna är påhittiga må man ge de.
Citera
2024-09-02, 22:33
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Dokumentation av sammanhållningen i "allsmäktiga" ryska armén.

Är ryssar djur eller barbarer? Några professionella soldater är dom inte i alla fall.

En ryss (wagnerit?) "motiverar" en berusad kamrat med en primitiv rysk sammanhållningsaktivitet.

https://nitter.privacydev.net/albafella1/status/1830490481349841303
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-09-02 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in