2024-09-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Siffrorna är något större i länken än varifrån jag hämtat mina uppgifter, men klart är dock att Ukraina har stora demografiska problem, vilket är huvudsaken. Man kan förstås säga att det är Rysslands fel, men att områden är ockuperade i Ukraina beror ju till stor del på att det bor ryssar där som vad jag förstått är oönskade i Ukraina. Du menar väl inte att dessa ryssar ska lämnas tillbaka till Ukraina?

Skilj på ryssar och rysktalande. Ryssarna är i minoritet i samtliga områden som Ryssland lagt beslag på (förutom Krim).
Citera
2024-09-02, 13:28
Medlem
Ryssland skrapar ihop trupper för att kunna hålla stånd i Kursk men Ukrainas mål är nog begränsade. Detta innebär ändå att Ryssland tvingas använda nya utbildade som annars kanske om ett halft år hade hamnat i Donbass.

Så på lång sikt tror jag att Ukraina gör något bra. Det verkar som om man trots att man är inom en begränsad del rör på sig hela tiden och attackerar.

Detta ser rätt bra ut för framtiden.

Men så patetiskt, Ryssland försöker lära befolkningen att det är "normalt" att delar av Ryssland är "ockuperade".
Citera
2024-09-02, 13:30
Medlem
Citat:
Siffrorna är något större i länken än varifrån jag hämtat mina uppgifter, men klart är dock att Ukraina har stora demografiska problem, vilket är huvudsaken. Man kan förstås säga att det är Rysslands fel, men att områden är ockuperade i Ukraina beror ju till stor del på att det bor ryssar där som vad jag förstått är oönskade i Ukraina. Du menar väl inte att dessa ryssar ska lämnas tillbaka till Ukraina?

Framförallt så har Ryssland ÄNNU större problem.
Citera
2024-09-02, 13:33
Medlem
Citat:
Demografiska bekymmer är det inte bara Ryssland som står inför utan något som gäller generellt. Men det är som vanligt i denna tråd alltså att man slänger vilken skit som helst om kring sig. Hur ser den demografiska situationen för Ukraina ut om vi nu ska hålla oss till kombattanterna? Stora förluster och en massa lemlästade personer, samtidigt som många lämnat landet antagligen för gott. De var väl uppemot 40 miljoner för tiotalet år sedan och idag strax över 20 miljoner.

32 miljoner har jag hört. Vem tänkte så mycket på Ukraina före 24 februari 2022 och i viss mån 2014? Nu är verkligen Ukraina berömt för att ta fighten och dessutom för att ha modet att gå in i Ryssland.

Vem kunde se detta komma?

Jag såg att Japan ger ekonomisk hjälp till Ukraina. Storsint.
Citera
2024-09-02, 14:08
Medlem
Taggads avatar
Får ett svenskt hjärta att slå ett extra slag.
Citat:
Gammalsvenskby i Ukraina får miljonstöd av Sverige
Gammalsvenskby i Ukraina får två miljoner kronor i stöd av Sverige, meddelar regeringen. Stödet ska täcka akuta behov under vintern och innebär att barnen i byn kan åka på sommarläger på Gotland nästa år.

Regeringen ser stödet som ett första steg för att stärka kulturarvet i byn på sikt.
https://omni.se/t/rysslåka-invasionen/dae22163-5e5e-4c76-97e3-6bdfb5fd99d3
Ett första steg låter som det bästa av musik
Citera
2024-09-02, 14:14
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Jag tycker det är synd att väst låter ukrainska medborgare vara sköldar mot det ekonomiska hotet de ser från Ryssland.
Pissryssland har aldrig och kommer aldrig att bli något ekonomiskt hot. Den ekonomiska misskötseln var ju anledningen till att sovjet föll. Det ryska mongolerna är barbariska och saknar all form av framåtskridande och innovations kraft. All tekniska utveckling som skedde i sovjet var ju antingen stulet ifrån väst eller så uppkom dem i de ockuperade vasallstaterna. Pissryssland som sådant har ju aldrig lyckats skapa något överhuvudtaget utom död, misär och lidande. Kontentan är att det pissryska folket inte klarar av att ta upp dem ekonomiska kampen mot väst, därav att de går över till det enda de kan, förstöra, våldta och döda.
Citera
2024-09-02, 14:18
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Finns inget i den artikeln om att Putin lovat och sagt att kriget inte ska drabba civilbefolkningen.

In a televised speech, he said that the draft was needed to protect the country and its territorial integrity.

Det är det jag menade med citatet "broken promise of Putin’s foreign policy” – that his foreign military adventures would not enter Russian homes" att han - som ryssens överkucku - ska se till att gemene Olga och Ivan inte skulle drabbas av kriget. Detta löfte är nu bruten när Ukraina tog kriget till rodina.
Citera
2024-09-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Får ett svenskt hjärta att slå ett extra slag. https://omni.se/t/rysslåka-invasionen/dae22163-5e5e-4c76-97e3-6bdfb5fd99d3
Ett första steg låter som det bästa av musik

Bra initiativ. Som jag förstått det så har Gammelsvenskbyn fått utstå en del bombningar trots att de inte varit en aktiv plats för den ukrainska militären. En tid hade jag misstankar att de fick ta skiten för att Sverige var uppstudsiga mot Ryssland, bara för att byn har historisk svenskanknytning.
Citera
2024-09-02, 14:24
Medlem
CanisMinors avatar
Wow. A Ukrainian drone carrying a combustible mixture, literally burning Russian positions in a tree line. Drone flamethrower.

https://t.me/noel_reports/16930
Citera
2024-09-02, 14:27
Medlem
Citat:

Ukrainaryssarna har i allt väsentligt blivit oönskade sedan Putin smyginvaderade 2014. Vad fan hade du väntat dig å andra sidan? Ryssen är ju dessutom oönskad i princip överallt utanför Ryssland, och ingen utom mikro-satan i Kreml finns att skylla på.
Citera
2024-09-02, 14:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Wow. A Ukrainian drone carrying a combustible mixture, literally burning Russian positions in a tree line. Drone flamethrower.
https://t.me/noel_reports/16930

På X: https://x.com/GirkinGirkin/status/1830569240992137524

Ja ett konstigt vapen, sprutar eld längs med hela den ryska skyttegraven.
Citera
2024-09-02, 14:39
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Ukrainaryssarna har i allt väsentligt blivit oönskade sedan Putin smyginvaderade 2014. Vad fan hade du väntat dig å andra sidan? Ryssen är ju dessutom oönskad i princip överallt utanför Ryssland, och ingen utom mikro-satan i Kreml finns att skylla på.

Ryssar i London påstår numera att dom kommer från ex. Ukraina, Polen, Litauen. Allt för att slippa spott och spe och i värsta fall stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in