2024-09-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hoppas trådens alla tomtar och troll nu lärt sig det de flesta av oss förstår i tonåren.

OM det är livsviktigt för ditt välbefinnande med 25-30 grader och sol under semestern så ÅK UTOMLANDS. Oddsen för att du ska få detta väder merparten av en 4-veckors period i sträck i Sverige är kanske 15-20% at best.

Inte så dyrt att vara borta i flera veckor om du bokar redan under hösten och hyr lgh via airbnb.

Om du nu av någon outgrundlig anledning inte kan lämna landet så håll dig på ostkusten. Håll dig långt borta från såväl västkust som inre landet.

Sitt inte här och var bitter nästa år över en överlag normal sommar.

När denna sommar sammanfattas av smhi inom kort kommer de på det hela taget säga att den varit normal.

Men det vill ju inte åka hem till sina hemländer just på sommaren, det gör de ju under vintern
Citera
2024-09-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnurreSnorreman
Sammanfattningen är redan här. Den som önskat sig nåt utöver det normala skulle inte ha valt ostkusten eller utlandet, det bästa hade istället varit en tripp till våra allra nordligaste metropoler

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-vader/sommaren-2024-rekordvarm-langst-i-norr-1.209615

Jo fast högst temperatur, mest sol och minst regn var ändå på ostkusten. Norrland har ju låg normaltemp
Citera
2024-09-01, 19:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Jävligt irriterande att högtrycket kommer NU istället för i juni eller juli då man vill ha vädret. Väldigt ojämn fördelning av värme i år, varmt i maj och slutet av augusti men därimellan en lång kall och regnig period.
Är det här sommarhalvåret med den sämsta fördelningen av varma dagar som vi har sett? Vi har haft usla juli förr, men inte under år med högsommarvärme i maj och september vad jag kan minnas.
Citera
2024-09-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Är det här sommarhalvåret med den sämsta fördelningen av varma dagar som vi har sett? Vi har haft usla juli förr, men inte under år med högsommarvärme i maj och september vad jag kan minnas.

Mjo, nog fan är det så. Jag tkr vädret numera har en benägenhet att låsa fast sig i ett läge under långa perioder som det inte var förut. Förut var det mer skiftande med låg och högtrycksperioder.
Citera
2024-09-02, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Påminner lite om sommaren 2016 tycker jag. Tidig värme det året i maj/juni och en kortare värmebölja i slutet juli och sedan varmt från slutet av augusti in i september. Den här sommaren har dock varit mycket regnigare än 2016 så det kanske inte är en klockren jämförelse.
Senast redigerad av Jal16 2024-09-02 kl. 00:35.
Citera
2024-09-02, 04:24
Medlem
Det ska visst bli varmt i Uppsala i början av september (över +20), men efter 10/9 mer höst, med under 20.
Citera
2024-09-02, 13:53
Medlem
Fangfaces avatar
Värme-rekorden för september lär ryka all världens väg på onsdag verkar det som. Usch!
Citera
2024-09-02, 16:27
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Värme-rekorden för september lär ryka all världens väg på onsdag verkar det som. Usch!

Blir ju så när SMHI inte orkar vänta på värmerekord så de känner sig tvingade att mixtra med sina egna stationer så de kommer visa varmare, i verkligheten kommer det vara 6-8c kallare än värdena vi får in på Onsdag men det kommer aldrig att komma fram.
Citera
2024-09-02, 16:50
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Blir ju så när SMHI inte orkar vänta på värmerekord så de känner sig tvingade att mixtra med sina egna stationer så de kommer visa varmare, i verkligheten kommer det vara 6-8c kallare än värdena vi får in på Onsdag men det kommer aldrig att komma fram.
Vad du hittar på. Du har livlig fantasi.
Citera
2024-09-02, 16:54
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Vad du hittar på. Du har livlig fantasi.

Det är verkligheten, jag har full förståelse för att en totalt slutkörd stockholmare inte ska fatta bättre men så är det. Man får ha rejält skydd mot strålningen i form av extra spikplatta/hålplatta på privata väderstationer idag så inte SMHI tillsammans med Met office påverkar värdena med signaler.
Citera
2024-09-02, 19:21
Medlem
Citat:
Det är verkligheten, jag har full förståelse för att en totalt slutkörd stockholmare inte ska fatta bättre men så är det. Man får ha rejält skydd mot strålningen i form av extra spikplatta/hålplatta på privata väderstationer idag så inte SMHI tillsammans med Met office påverkar värdena med signaler.

På tal om strålning har jag hört att en foliehatt ska vara det bästa skyddet

Jösses vad du har tappat det… Tror du verkligen att någon kommer ta dina gräspundar-teorier på allvar?
Senast redigerad av Jal16 2024-09-02 kl. 19:40.
Citera
2024-09-03, 10:32
Medlem
Citat:

Sant. SMHI är numera ett klimatalarmist propagandaorgan i samma stil som Aftonbladet och SVT. Dess agenda är att driva myten om att det blir varmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in