2024-09-02, 15:22
Medlem
Trodde faktiskt att det här med nekandet av test var en trådsanning men eftersom ingen protesterar som folk kan vara bra verkar det vara sant.

Håller också med om att det såklart är bättre att gå rätt väg än bara skriva på faderskapet. Det är ju galet att träda in i ett barns liv som pappa för att senare ev häva faderskapet.

Skulle jag som potentiell pappa be om ett test som mamman nekar blir ett test än mer aktuellt och en bekräftelse är ju inte att tala om.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-09-02 kl. 15:33.
2024-09-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppfulltant
Först vill jag säga att jag tycker du skriver riktigt bra
Det är flera som skriver liknande men jag vill inte ta upp alla här, det blir lite mkt då
Jag har inte skrivit något på ett bra tag, blev lite för mycket tjafs för mig (bra det blev en varning där)

Men nu skriver jag på detta inlägg fast det finns många andra som också är bra.

Något som ingen har tagit upp (vad jag har sett iaf), och jag vet inte om jag har förstått det rätt, jag har googlat mkt fast det många ggr är svårt att hitta vad som gäller.

Det är väl A som har begärt att det ska göras ett faderskapstest?
Då får man väl anta att han har gjort sin del och lämnat sitt prov. Den andra delen av testen torde ju vara ett prov på lilla C och det är väl där som det inte händer något.
N som står som ensam förälder och ensam vårdnadshavare och har då ensam rätt att ta beslut om sin dotter. Med sitt ofta överdrivna och säkert övertygande sätt (kanske tillsammans med mamma J som ju alltid är med överallt) har hon förmodligen nekat att låta dom ta detta på prov på C för deras "säkerhet" och då verkar det bli stopp där

Är jag helt fel ute?

Som jag förstått det har en pappa (som inte finns registrerad) ingen rättighet att begära (kräva) att det tas ett prov på barnet om inte den som är vårdnadshavare godkänner det.

Hittade gammal motion till Riksdagen om att få till en ändring i lagen men motionen avslogs....
Här är en läng till motionen https://data.riksdagen.se/fil/FD8A556B-812E-4E79-B3B8-70E59BB20D5D

N har säker massor av skäl som hon anser är godkända anledningar att vägra att man tar prov på tösen, även om hon därmed inte har rätt att få någon form av ekonomisk ersättning av vare sig pappan eller försäkringskassan. Vad vi sett verkar N vara duktig på att vara övertygande i alla avseenden.

Detta är mina egna tankar om denna långdragna historia.

Först vill jag säga tack så mycket
och detsamma till dig🙏🫶

Förstår att tjafset blev för mycket och
skönt att någon sa till.
Kan också förstå frustationen
när någon mobbar, ljuger och gör det
karaktärsmord på A. Svårt att vara tyst då

Ja du har rätt, det är han som frågat om det.
Därav frustrationen hos oss alla att en socionom som ska se till att barnet även ska träffa sin pappa A oavsett vad mamma N tycker.
Att en socionom på sociala media
sitter och säger att det är vidrigt av honom
(hon har raderat det nu tror jag) för att han
vill ha ett test, då kan man undra om personen är på rätt plats faktiskt.

Allt du säger stämmer bra.
Det är en anledning till varför
hon inte vill skriva vem fadern är.
För då kan hon som du säger styra.
Fast att myndigheten vet ju enligt
socionomen att "han" är det🤷‍♀️så vad
är problemet? Att det ens får gå till så är över mitt förstånd.
2024-09-02, 15:33
Medlem
I princip alla fäder kliver in i barnets eller barnens liv utan bevis med blodprov. Same same but different.
2024-09-02, 15:43
Medlem
Ananasflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Utredningen ska ju enligt en medlem vara klar. På vilket det lät som att man fastställt faderskapet redan.

Om faderskapet är fastställt så hade det stått vem Cs pappa är. Är det fortfarande blankt så är det ej fastställt.
2024-09-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millan75
Ursäkta förstår inte. Enligt ditt resonemang så skulle alla pappor som är osäkra skriva på bara för att få det att gå fortare och träffa barnet .
Men vad händer om det sen visa sig att personen ej är pappa och knytit sig an barnet.

Det blir ju inte schysst vare sig för pappan el barnet .
Tycker att man ska göra ett test om man är osäker så ser inget konstigt I det
Och vem som helst hade gjort som A att gå den vägen genom soc och ev domstol pga vad han har fått gått igenom efter Ns alla påhitt & lögner

Verkligen håller helt med dig, 🙏
(vi tänker ganska lika)
så otroligt sjukt tänkt att
den eventuella pappan
inte får rätt till test
Som du påpekar inte
schysst mot vare sig C eller A
Senast redigerad av DoNotGetItTwisted 2024-09-02 kl. 15:46.
2024-09-02, 15:53
Medlem
Min man säger att han är pappa oavsett om testerna visar nåt annat, och visst är det så. Våra barn är vuxna och han är den som funnits där. Att vara pappa handlar inte om vad som står på pappret.

Men ingen kan väl tycka att det är riktigt att bekräfta faderskap redan från start när man varken lever i en relation och att det finns tvivel? Sen att mamman nekar till test.
2024-09-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananasflickan
Om faderskapet är fastställt så hade det stått vem Cs pappa är. Är det fortfarande blankt så är det ej fastställt.
Ok, har inte kollat men då ska det dyka upp sen i så fall.
2024-09-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aragon467
Är villig att hålla med dig och tyvärr så nu när man jämför så har chiara samma form på ögon och mun som Davide . Tror även Millan75 och Artmovie och du har varit inne på det varför reagerar hon så stark på att A ifrågasätter saker el att han gick ut med text på IG men jag har även tänkt på en sak varför tar man med sig sin mamma på ultraljud för att få det bekräftat att man är gravid .
Varför tog hon ej med sig A 🤔 som vore det mest naturliga .
Och varför ringa och berätta detta som både hon och sin mamma har sagt i podden att hon är gravid varför inte ta det personligen och varför lägga upp det på TT YT innan man säger något till A blir met och mer säker på att A kanske ej är pappan särskilt att man byter bort det namn dom bestämt och tar ett Italienskt namn och sen träffa Davide ganska snabbt inpå

Jasså, det har gått mig förbi om att det skett
ett namnbyte. Dessutom ett italienskt. Fint namn men kopplingen till Davide blir ännu starkare utifrån sett.
Jag vet bara att de uteslutit förutom A alla gudförädrar och familj på hans sida. Tror egot J har ett finger med i spelet där
Ja du, jag hoppas på ett sätt att lilla C är A's dotter, så hon får lite normala människor i sitt liv. På annat sätt att hon inte är det så A får slippa vara i deras klor. Ryser på riktigt så obehagliga jag tycker de är. Stackars barn😔
Senast redigerad av DoNotGetItTwisted 2024-09-02 kl. 16:16.
2024-09-02, 16:06
Medlem
Citat:
Nej.
Men så här:
Om pappan inte vill bekräfta faderskapet kan domstolen fastställa faderskapet genom dom, förutsatt att det är utrett att mannen är barnets biologiska far (1 kap. 5 § FB). En talan om fastställande av faderskap kan väckas av barnet. Även barnets mamma kan väcka talan om hon har vårdnaden om barnet

Och han vill ju inte bekräfta faderskapet och därför finns ingen far reggad på C.
Senast redigerad av HungerCut 2024-09-02 kl. 16:12.
2024-09-02, 16:18
Medlem
Ananasflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungerCut
Nej.
Men så här:
Om pappan inte vill bekräfta faderskapet kan domstolen fastställa faderskapet genom dom, förutsatt att det är utrett att mannen är barnets biologiska far (1 kap. 5 § FB). En talan om fastställande av faderskap kan väckas av barnet. Även barnets mamma kan väcka talan om hon har vårdnaden om barnet

Nej.
Men så här:
Om det fortfarande inte finns någon pappa registrerat på barnen så är faderskapet inte fastställt än. Det finns ingen pappa reggad på C. Domen är det som fastställer faderskapet då och det har alltså inte kommit någon dom.

Den lagparagraf du citerade är utifrån om pappan inte samarbetar ja. Men om det är så att mamman inte samarbetar så kan nämnden också gå till domstol och begära att faderskapet fastställs, genom tex tvång av DNA test.

Jag vet inte om det är A eller N som gör att det behöver ske via domstol, min gissning är dock att det är N med anledning av det jag skrivit tidigare.
2024-09-02, 16:19
Medlem
Ananasflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Ok, har inte kollat men då ska det dyka upp sen i så fall.

Kollade precis, står ingen pappa.
2024-09-02, 16:33
Medlem
Citat:
Nej.
Men så här:
Om det fortfarande inte finns någon pappa registrerat på barnen så är faderskapet inte fastställt än. Det finns ingen pappa reggad på C. Domen är det som fastställer faderskapet då och det har alltså inte kommit någon dom.

Den lagparagraf du citerade är utifrån om pappan inte samarbetar ja. Men om det är så att mamman inte samarbetar så kan nämnden också gå till domstol och begära att faderskapet fastställs, genom tex tvång av DNA test.

Jag vet inte om det är A eller N som gör att det behöver ske via domstol, min gissning är dock att det är N med anledning av det jag skrivit tidigare.
Stämmer inte.
Man reggae inte en far för att senare ta bort honom.
Det går till domstol för att fadern inte bekräftar vad utredningen kommit fram till.
Han har inte bekräftat och då går det vidare så man kan fastställa och regga ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in