2024-09-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananasflickan
Familjerätten har som riktlinje att försöka få fram vem pappan är under cirka ett års tid innan de går vidare till domstol eller ”lägger ner”. Under denna period så ska de kalla mamman cirka var tredje månad för att ligga på om mamman fått någon mer uppgift om vem pappan kan vara. Det finns ingen krav på hur lång/kort tid familjerätten ska försöka utreda men de har som riktlinje ungefär ett år innan det går vidare. Så med det sagt så har kanske Ekerö kommun inte skickat till domstol än.
Utredningen ska ju enligt en medlem vara klar. På vilket det lät som att man fastställt faderskapet redan.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-09-02 kl. 14:18.
2024-09-02, 14:15
Medlem
Ananasflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoNotGetItTwisted
Tack och lov att hon inte gör🙏

Får jag fråga, vad är det som tar tid i detta fallet tro? Med tanke på att eventuella fadern vill ta en test men mamman nekar till test.
Fast att hon i nästa andetag säger att det är han och samtidigt skriver fader okänd till skattemyndigheten (om hon inte skriver på as vi speak)
Får det verkligen gå till så? Undrar vad är det som kan tid och varför?

Familjerätten har som riktlinje att försöka få fram vem pappan är under cirka ett års tid innan de går vidare till domstol eller ”lägger ner”. Under denna period så ska de kalla mamman cirka var tredje månad för att ligga på om mamman fått någon mer uppgift om vem pappan kan vara. Det finns ingen krav på hur lång/kort tid familjerätten ska försöka utreda men de har som riktlinje ungefär ett år innan det går vidare. Så med det sagt så har kanske Ekerö kommun inte skickat till domstol än.
2024-09-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungerCut
Asch, det var inte detta jag skrev nu . Jag skrev en lång radda och skickade och så kommer nåt jag skrivit innan upp.
Provar igen lite senare med svar på det du undrar i inlägget.
Till UpptillBevis alltså
Om du är genuint intresserad av hur det går till alltså. Blir dock tveksam om du är det så kanske är bättre att jag fortsätter att göra mina egna inlägg om hur man jobbar.
Vill inte riskera att det spårar ur igen, vilket man ser tendenser på .
Okej såg det sen. Jo jag är genuint intresserad hur det går till.
2024-09-02, 14:22
Avstängd
Citat:
Tack och lov att hon inte gör🙏

Får jag fråga, vad är det som tar tid i detta fallet tro? Med tanke på att eventuella fadern vill ta en test men mamman nekar till test.
Fast att hon i nästa andetag säger att det är han och samtidigt skriver fader okänd till skattemyndigheten (om hon inte skriver på as vi speak)
Får det verkligen gå till så? Undrar vad är det som kan tid och varför?
Mkt bra fråga tänker exakt som du . Undrar oxå hur länge N kan hålla på att Neka osv sen undrar jag varför vill man inte sitt barns bästa. Är väl C som ska bedöma i framtiden om vill ha kontakt el ej inget N ska påverka kan ju även bli så att C väljer pappa framför Mamman

Citat:
Ursprungligen postat av Ananasflickan
Tack så jättemycket för informationen då vet vi att detta kan ta ev ännu längre tid som Hulken52 har varit inne på vid flera tillfällen
2024-09-02, 14:24
Medlem
Citat:
Det är precis det N gjort, nekat test!
Så fort han vill lösa det så kommer
en anmälan mot honom från henne.

De kör med att han inte ville ha barn, och?
Alla har sagt saker man inte menar och vid
närmare eftertanke ändrar sig men det
godtas inte av N. Även soc (?) verkar
det som🤷‍♀️ jättemärkligt att de tagit
den subjektiva inställningen.

Han är ung och ville vänta medans N (och J)
ville skynda. Han fick en chock till en början.
Han har skrivit på sin instagram att han vill
vara delaktig och ser fram emot att träffa
deras dotter, då utesluts han helt och nya
anmälningar haglar in så lägligt.

Som vi alla skrivit, hon har gjort allt för
att utesluta honom trots att han sagt
att han vill vara delaktig. Och som vi
alla sett och skrivit att han började
tvivla efter allt han fick utstå från N
och hennes familj, inte konstigt alls
han vill ha faderskapstest efter det.

Ändå vill någon påskina med familj att
det är han som förhalar fast det är N
som nekar till att ta test. (Och de kallar
honom vidrig för att han önskar det)

Jag anser att socialtjänsten har brustit i sitt jobb att föra Chiaras talan. Det är de med N i spetsen som dröjer och inte ser till att Chiara rätt till att få veta vem som är hennes pappa.
(för N går inte att lita på som vi nu vet).

Först vill jag säga att jag tycker du skriver riktigt bra
Det är flera som skriver liknande men jag vill inte ta upp alla här, det blir lite mkt då
Jag har inte skrivit något på ett bra tag, blev lite för mycket tjafs för mig (bra det blev en varning där)

Men nu skriver jag på detta inlägg fast det finns många andra som också är bra.

Något som ingen har tagit upp (vad jag har sett iaf), och jag vet inte om jag har förstått det rätt, jag har googlat mkt fast det många ggr är svårt att hitta vad som gäller.

Det är väl A som har begärt att det ska göras ett faderskapstest?
Då får man väl anta att han har gjort sin del och lämnat sitt prov. Den andra delen av testen torde ju vara ett prov på lilla C och det är väl där som det inte händer något.
N som står som ensam förälder och ensam vårdnadshavare och har då ensam rätt att ta beslut om sin dotter. Med sitt ofta överdrivna och säkert övertygande sätt (kanske tillsammans med mamma J som ju alltid är med överallt) har hon förmodligen nekat att låta dom ta detta på prov på C för deras "säkerhet" och då verkar det bli stopp där

Är jag helt fel ute?

Som jag förstått det har en pappa (som inte finns registrerad) ingen rättighet att begära (kräva) att det tas ett prov på barnet om inte den som är vårdnadshavare godkänner det.

Hittade gammal motion till Riksdagen om att få till en ändring i lagen men motionen avslogs....
Här är en läng till motionen https://data.riksdagen.se/fil/FD8A556B-812E-4E79-B3B8-70E59BB20D5D

N har säker massor av skäl som hon anser är godkända anledningar att vägra att man tar prov på tösen, även om hon därmed inte har rätt att få någon form av ekonomisk ersättning av vare sig pappan eller försäkringskassan. Vad vi sett verkar N vara duktig på att vara övertygande i alla avseenden.

Detta är mina egna tankar om denna långdragna historia.
2024-09-02, 14:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hoppfulltant
Det är flera som skriver liknande men jag vill inte ta upp alla här, det blir lite mkt då
Jag har inte skrivit något på ett bra tag, blev lite för mycket tjafs för mig (bra det blev en varning där)

Något som ingen har tagit upp (vad jag har sett iaf), och jag vet inte om jag har förstått det rätt, jag har googlat mkt fast det många ggr är svårt att hitta vad som gäller.

Då får man väl anta att han har gjort sin del och lämnat sitt prov. Den andra delen av testen torde ju vara ett prov på lilla C och det är väl där som det inte händer något.
N som står som ensam förälder och ensam vårdnadshavare och har då ensam rätt att ta beslut om sin dotter. Med sitt ofta överdrivna och säkert övertygande sätt (kanske tillsammans med mamma J som ju alltid är med överallt) har hon förmodligen nekat att låta dom ta detta på prov på C för deras "säkerhet" och då verkar det bli stopp där

Är jag helt fel ute?

Som jag förstått det har en pappa (som inte finns registrerad) ingen rättighet att begära (kräva) att det tas ett prov på barnet om inte den som är vårdnadshavare godkänner det.

Hittade gammal motion till Riksdagen om att få till en ändring i lagen men motionen avslogs....
Här är en läng till motionen https://data.riksdagen.se/fil/FD8A556B-812E-4E79-B3B8-70E59BB20D5D

N har säker massor av skäl som hon anser är godkända anledningar att vägra att man tar prov på tösen, även om hon därmed inte har rätt att få någon form av ekonomisk ersättning av vare sig pappan eller försäkringskassan. Vad vi sett verkar N vara duktig på att vara övertygande i alla avseenden.

Mkt bra tankar och funderingar, tycker det bra att du tar upp det 😊 Tyvärr kunde jag ej dock öppna länken . Men som du skriver så tolkar jag samma som du
Men allt blir så luddigt då ett barn har rätt till båda sina föräldrar och ett faderskap måste fastställas . Blir helt snurrig av allt kanske nån med kunskap el vet något om detta förklara

Oj glömde säga välkommen tillbaka du har varit saknad 🫶🙏
2024-09-02, 14:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hoppfulltant

Är jag helt fel ute?

Nu gick det som jag tolkar det har ej pappan någon rätt men socialnämnden kan begära att A ska ta ett därifrån går det vidare

Men som du säger N har väl tusen saker att se till att detta ej blir gjort och hittar på olika anledningar
2024-09-02, 14:42
Medlem
I den här sortens utredningar som det gäller nu är det ytterst sällan man använder sig av test.
Däremot kan A bekräfta faderskapet och göra ett eget hemmatest den dag han träffar sitt barn. Visar testet att det inte är han så har han all rätt att häva faderskapet. (En procedur, som dock är enklare , om han inte är far, än den han håller på med nu)
Ju snabbare han bekräftar ju snabbare har han sitt svar.
Nu har han redan missat närmare året. Lite ego att gå den vägen han gör nu.

Väldigt vanligt, ser man alldeles för ofta, att män som inte vill vara pappa väljer att dra ut på det och män som hemskt gärna vill vara pappa till barnet gör allt dom kan så fort det bara går.
Senast redigerad av HungerCut 2024-09-02 kl. 14:54.
2024-09-02, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HungerCut
I den här sortens utredningar som det gäller nu är det ytterst sällan man använder sig av test.
Däremot kan A bekräfta faderskapet och göra ett eget hemmatest den dag han träffar sitt barn. Visar testet att det inte är han så har han all rätt att häva faderskapet. (En procedur, som dock är enklare , om han inte är far, än den han håller på med nu)
Ju snabbare han bekräftar ju snabbare har han sitt svar.
Nu har han redan missat närmare året. Lite ego att gå den vägen han gör nu.

Väldigt vanligt, ser man alldeles för ofta, att man som inte vill vara pappor väljer att dra ut på det och män som hemskt gärna vill vara pappa till barnet gör allt dom kan så fort det bara går.
Ursäkta förstår inte. Enligt ditt resonemang så skulle alla pappor som är osäkra skriva på bara för att få det att gå fortare och träffa barnet .
Men vad händer om det sen visa sig att personen ej är pappa och knytit sig an barnet.

Det blir ju inte schysst vare sig för pappan el barnet .
Tycker att man ska göra ett test om man är osäker så ser inget konstigt I det
Och vem som helst hade gjort som A att gå den vägen genom soc och ev domstol pga vad han har fått gått igenom efter Ns alla påhitt & lögner
Senast redigerad av Millan75 2024-09-02 kl. 15:00.
2024-09-02, 15:05
Avstängd
Citat:
Såg inte detta förrän nu, kan bara
instämma i allt du säger. 🫶

Har du sett hur lika A och Davide är?
Inte konstigt alls att han tvivlar.

Kolla på Davides instagram, där ser
man det tydligare. Bla på ett
tidningsomslag och någon
filmsnutt om tennis så ser man
ansiktsdragen och håret inte så
tillrättalagt som på bild.
Är villig att hålla med dig och tyvärr så nu när man jämför så har chiara samma form på ögon och mun som Davide . Tror även Millan75 och Artmovie och du har varit inne på det varför reagerar hon så stark på att A ifrågasätter saker el att han gick ut med text på IG men jag har även tänkt på en sak varför tar man med sig sin mamma på ultraljud för att få det bekräftat att man är gravid .
Varför tog hon ej med sig A 🤔 som vore det mest naturliga .
Och varför ringa och berätta detta som både hon och sin mamma har sagt i podden att hon är gravid varför inte ta det personligen och varför lägga upp det på TT YT innan man säger något till A blir met och mer säker på att A kanske ej är pappan särskilt att man byter bort det namn dom bestämt och tar ett Italienskt namn och sen träffa Davide ganska snabbt inpå
Senast redigerad av Aragon467 2024-09-02 kl. 15:09.
2024-09-02, 15:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Millan75
Ursäkta förstår inte. Enligt ditt resonemang så skulle alla pappor som är osäkra skriva på bara för att få det att gå fortare och träffa barnet .
Men vad händer om det sen visa sig att personen ej är pappa och knytit sig an barnet.

Och vem som helst hade gjort som A att gå den vägen genom soc och ev domstol pga vad han har fått gått igenom efter Ns alla påhitt & lögner
Exakt kan bara hålla med 👍🙏
2024-09-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millan75

Håller helt med dig där, verkar ju jättekonstigt att skriva på något sådant om man är tveksam.
Däremot är det märkligt gjort av den som nekar att det görs ett test för att bekräfta vem som är fadern.
Det sticker iaf i mina ögon, vill man inte att det ska komma fram hur det ligger till eller är man så självisk och vägrar låta barnet ha både mamma och pappa?

Tack förresten vad snällt sagt, är så glad att du orkar fortsätta

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in