2024-09-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervik
Jag fick stryk som barn av min far. Det påverkar mig nog än idag, och har format mig till den jag är idag även om jag kanske inte är helt bekväm med att säga att så är fallet.

Jag kan förstå frustrationen som man som vuxen kan känna över barn som kan vara svåra, jag har ingen riktig uppfattning om huruvida jag var svår eller inte - men jag tror att jag åtminstone fått med mig vikten av att lyssna och uppföra mig. Jag kan själv se liknande drag hos mig själv som vuxen idag, jag har aldrig slagit ett barn men jag har inte några samvetskval över att kunna göra det, varför vet jag inte..

Jag har svårt för högtider och större sammankomster än idag, är det jul, nyår eller födelsedagar vill jag mest av allt sova bort dagarna. Spelar ingen roll huruvida man försöker att ta tillbaka ägandeskap över dem, och göra till någonting "positivt" som man själv äger och kontrollerar.

Det mest frustrerande och bestående idag är väl att man mer eller mindre tvingas berätta om sin barndom när man träffar nya partners, det är svårt att navigera huruvida man skall orka berätta igen och igen - även om jag kan känna att ens nya partner(s) förtjänar att åtminstone ha någorlunda bra uppfattning om var man kommer ifrån. Det är tråkigt när man enkelt kan få det vänt emot sig, har t.ex haft tidigare partners som påpekat att det "rent statistiskt är stor sannolikhet att du som själv farit illa skulle låta dina egna smaka på samma medicin".

Har fortfarande kontakt med min far idag, och trots allt så är min inställning till det som varit att farsan alltid ändå är farsan, även om vi inte har någon djupare relation.

Jag är barnlös och vill delvis inte skaffa några på grund utav mina egna erfarenheter, inte för att jag skulle brista i mina förmågor att uppfostra eller älska min avkomma utan snarare utav rädslan som kommer ur att jag inte känner att en hård tillrättavisning eller aga är direkt fel, även om jag vet mycket väl vilka långtgående effekter det får. Jag skulle självklart aldrig direkt misshandla mina barn, eller några barn, men när man får sådant som ovan slängt i ansiktet så är det väl klart att man börjar ifrågasätta sin egna etiska och moraliska kompass något. Jag är ju otroligt färgad av min dysfunktionella uppväxt, och tanken på att omedvetet föra det vidare är jag inte bekväm med..

Edit:

Som någon skrev här tidigare, den psykiska påfrestningar är nog värre. Jag upplevde mycket nedsättande behandling, och det har format mig mycket. Att inse sitt eget värde och att inte känna sig totalt likgiltig inför livet är svårt än idag. Det har definitivt bidragit till att jag kan uppfattas som känslokall och nonchalant, och lever med dystymi idag.

Välkommen till klubben! Jag prickar hela listan över dina upplevelser,barnlösheten likväl relationen med min far. Man ska heller icke förglömma den psykiska misshandeln som pågick konstant förutom den fysiska.. Glömmer aldrig när jag som liten grabb på sommarlovet hade råkat hälla ut en tallrik med flingor på golvet varpå farsgubben kommer inrusande i köket och i ren raseri skriker något i stil med -"Slicka upp resterna från golvet för annars ska du få smaka på knytnävarna". Käkade hellre cornflakes från golvet än att smaka på nävarna så det var bara att krypa ner under bordet och börja slicka. När man var klar blev det fotbollslir på planen med kompisarna som kom från familjer av normalgraden, man levde minst sagt i en parallell värld.. Det har onekligen format mig till den jag är idag. Som grädde på moset var man luspank hela barndomen (den tog slut alldeles för fort). Växte upp till en man som idogt hamstrar pengar och arbetar på tok för mycket. Vet inte vad som driver mig riktigt, en längtan eller en känsla om att någon gång i livet få känna tryggheten som saknades när man var en liten parvel?
Citera
2024-09-02, 13:42
Medlem
Jag kunde få en örfil för att jag inte klarade matten tex i skolan...tror ni han någonsin hjälpte mig hemma när jag satt vid köksbordet å inte fattade nått av matten...nä då.
Citera
2024-09-02, 13:52
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Var som liten pys nere och lekte på bangården.
Min dagmamma tog fram rottingen och sedan gick jag aldrig dit mer.

Jumpade på isflak i en å.
Brallorna åkte ner och fick smisk.
Sista gången i mitt långa liv som jag jumpade på isflak.

Finns fler saker.
Två av mina lärare hade förmodligen blivit polisanmälda idag.
Två av de bästa lärare jag haft kan tilläggas.

Hur jag känner idag?
Fint liv och en god uppfostran är det jag känner idag.

/VV
Citera
2024-09-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
De är döda sen 15 år...han tyckte uppfostran var lika med våld å en innställning att han bestämde allt...helt sjukt..tillåmed släktingar skrämde sina barnmed hot om min far...våld var det enda han förstod...när jag var 18 tog jag honom i kragen å lovade slå ihjäl honom om han slog min mor igen.
hans uppväxt var på landet å jag fattar inte än idag hur han blev sådan...jag tror de blir så bara för att ingen säger till helt enkelt..
vi är ju 5 barn å ingen har blivit som han.

Psykopati behöver inte ha någon anledning att göra andra illa. Och ser de att det fungerar för något så kör de bara på
Citera
2024-09-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Jag ser att du är inne på lite samma spår som jag.
Folk har pekat psykiskt ohälsa på gammaldags uppfostran och många köpte det. Men det kanske inte är så..

Eller så finns det olika skäl till att folk drabbas av psykisk ohälsa? Det behöver inte vara antingen eller
Citera
2024-09-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Psykopati behöver inte ha någon anledning att göra andra illa. Och ser de att det fungerar för något så kör de bara på
De lustiga är att han hade 4 bröder...ingen av dom var sådan..samma uppväxt. nu känner jag bara hat.
Citera
2024-09-02, 14:41
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Var som liten pys nere och lekte på bangården.
Min dagmamma tog fram rottingen och sedan gick jag aldrig dit mer.

Jumpade på isflak i en å.
Brallorna åkte ner och fick smisk.
Sista gången i mitt långa liv som jag jumpade på isflak.

Finns fler saker.
Två av mina lärare hade förmodligen blivit polisanmälda idag.
Två av de bästa lärare jag haft kan tilläggas.

Hur jag känner idag?
Fint liv och en god uppfostran är det jag känner idag.

/VV

Du tyckte det var fint att de slog dig som barn? Låter som Stockholmssyndrom.
Citera
2024-09-02, 14:46
Medlem
Jag blev utsatt för våld som barn utav vuxna. Vilket ledde till att jag var livrädd mer eller mindre hela uppväxten och fick utbrott. Värst var när någon tog i mig utan att jag var beredd eller kramade om mig eller höll fast mig. Då exploderadet det fullständigt och jag fick panik.

Har känt ett fullkomligt jävla hat hela livet och har haft jättesvårt för att prata om det. Till slut tog jag tag i saken och pratade med de som varit våldsam mot mig. Det rensade ut mycket, men jag kommer ju aldrig kunna förlåta.

Stundtals kan jag känna mig jävligt bitter och ledsen för det. Har svårt för att lita på andra människor och är livrädd för att det ska hända igen.
Citera
2024-09-02, 15:10
Medlem
ScorchPipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
All form av slag är ju helt oacceptabelt, tyder på dålig impulskontroll och konsekvenstänk som man förknippar med samhällets bottenskrap.

Att hålla fast eller dra tag i en arm lite grann är så långt man kan sträcka sig, men då ska det finnas en anledning bakom och endast användas sparsamt när ord inte biter och när man tydligt måste visa vad gränsen går. Funkar det fortfarande inte... Ja då är det svårt, kanske bör man söka råd hos de som jobbar med "utåtagerande" barn.

Vissa barn kan ju såklart få tålamodet att sina, samtidigt är ju barn just barn med allt vad det innebär... Det är ditt ansvar att ta hand om dem och lära dem hur man blir en bra människa. Det gör man inte med våld.

Exakt.

Ibland läser man om de som försvarar slag/örfilar/smisk osv för att "jag förtjänade det" eller "det är så man lär sig".
Eh ne du hade bara dåliga föräldrar helt enkelt.
Citera
2024-09-02, 15:13
Medlem
Intressant och framförallt vill tacka människor som delar med sig av sina erfarenheter.

Personligen så är jag inte riktigt klar över vilket som är värst? Den fysiska misshandeln med tillkommande psykiska problem eller den psykiska misshandeln som är har ett kapitel för sig själv.

Jag blev våldtagen av 2 ädre grabbar när jag var runt 5 år gammal och hade problem i några dagar att gå på toaletten. Det är rätt illa att man tyckte ändå "att det var ju inte så farligt, varit med om värre" och tystnadskulturen man växte upp med innebar att jag aldrig ens nämt detta till någon förutom min fru och det 15 år senare in i relationen. Och det pga att en kvinna ville tysta mig när jag försökte förklara för en annan varför jag har noll tolerans runt mina barn och vilka friheter andra människor tar sig runt dem gällande blöjbyten etc. Så nu är man ju rätt "taggad" och jättejobbigt för alla i situationen. Hon tyckte att jag skulle sluta prata om övergrepp för att det påminde henne om saker i det förflutna varpå jag svarade med att hon minsann inte är ensam om att blivit utsatt för det ena eller det andra och jag skiter fullständigt hur jobbigt hon upplever situationen för att jag tycker att ingen har rätt att "tysta" mig.

Ett rätt räligt sätt att finna ut att ens partner sedan 15 år tillbaka bär runt på denna typ av minnen.

Problemen jag upplever med mig själv idag som jag kan peka på bottnar i min uppväxt är många och det har blivit väldigt mycket "hönan eller ägget" av ens skit man bär runt på.

Har idag inga vänner kvar för att man inte fixar att någon ljuger framförallt till sig själva och människor har man fått erfara är inte ett dugg intresserade av att höra någon sanning. Det här har jag kommit fram till hos mig själv bottnar i min barndom. Manipulation och lögner. Utslaget i vuxen ålder har blivit att man inte bara bränner broar man har bakom sig, utan även eldar upp rubbet i tid och otid. Man kan liksom inte bara hålla käften och ilskan man upplever koka inombords är såpass illa att man kan fråga sig hur gammal man ens kommer att bli just pga blodtryck etc..

Men vill lista några saker jag själv upplever kopplat till min barndom som både förstör och underlättar vardagen idag:

1) Tillit? Nada! Litar inte på någon inkl min fru och räknar med att dagen kommer då jag blir knivad i ryggen. Negativt i den mån att jag har väldigt svårt att komma in någon på livet och skulle tro att min fru känner att hon emellanåt "är luft värd" då jag fullkomligen skiter i vad hon gör eller inte gör. Självklart tolererar jag inga "snedsteg" från hennes håll, men kan inte säga att jag skulle bli speciellt förvånad om så skedde och det har inget med henne som person eller mitt val av partner. Något är trasigt inom mig helt enkelt. Positivt? Räknar man med det värsta så lär man sig också hantera svåra perioder i sitt liv på ett mer konstruktivt sätt.

2) Nonchalant och kall. Det värsta är inte att folk upplever en som sådan, det värsta är att man har blivit nonchalant och kall inför andra människor och andra människors problem. Ett åtrekommande problem jag har med mina egna barn, något jag är fullt medveten om och har en överenskommelse med min fru är att hon har veto när det kommer till våra barn och diverse problem som kan uppstå under deras uppväxt. Ramlat och gjort illa tummen? "Kan du röra på tummen? Få se? Tummen är inte bruten vilket betyder att det bara är att bita ihop och med tiden så kommer det bli bra vilket kan ta veckor". Frugan lägger in sitt veto och antingen får jag själv ta barnet till VC eller så sköter hon den biten.

3) Väldigt väldigt arg och bitter inombords. Folk har ingen aning hur jävla förbannad jag är och hur mycket energi det går åt för mig att "bita ihop och hålla käften" om saker och ting. "System76 är ju inte klok på en fläck... Hur är det möjligt att någon kan vara så öppenhjärtlig, genuint snäll samtidigt kan bli helt nattsvart i ögonen och skrämma skiten ur allt och alla runtomkring han". Inser själv att det kanske inte är så normalt eller hälsosamt att välja att "klyva rätt igenom" en grupp bråkiga grabbar i 20års åldern bara för att "ingen bestämmer över mig och jag går vart jag vill" och samtidigt jag gör något sådant här så har jag bara våld i huvudet. Typ "petar någon på mig så bryter jag armen på han och sen fullt ös medvetslös. Stryk kommer jag garanterat åka på och risken finns att jag misster livet....men..."

"Hönan eller ägget"

Saker som dessa förstör väldigt mycket då folk tror sig veta vem jag egentligen är beroende vilkent sida av mig dom fått uppleva. Fått höra väldigt ofta "vem tror du att du är?!" och "jag önskar jag vore mer som dig". Sanningen är att jag inte alls har höga tankar om mig själv och kan höfta rakt av att ingen önskar vara mer som mig. Kostnaden var stor till att börja med och kostnaden fortlöper hela livet. Allt är lögn och mycket också en ren konstruktion (vilket med tiden blir verklighet). Rädsla har motsatt effekt på mig. Jag är så "störd" att desto mer rädsla jag upplever desto mer blir jag tvunget att "ta tjuren i hornen" och rädslan omvandlas till ren skär ilska.

Verkar som om att jag inte är ensam om det här... Ser fram emot att få ta del av andra människors erfarenheter och livsöden.

Slår inte mina barn och aldrig gjort. Däremot så försöker jag uppfostra barnen till att respektera mig som förälder och inte mina nävar.
Senast redigerad av System76 2024-09-02 kl. 15:18.
Citera
2024-09-02, 15:14
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Alltså, får lite svårt att sätta fingret härinne på saker.
Pratar vi om misshandel eller att man gjort något dumt och fått en lös lavett eller drag i örat?
Jag förstår om någon gick loss med bältespänne eller knytnävar, eller skendränkningar m.m. Detta är nog horribla saker för barn att växa upp med.

Men att bli tillrättavisad när man gjort något dumt har aldrig satt några spår hos mig, tvärtom fattade jag då nivåerna på allt.

Lite knytnävsslag, lavetter, strypgrepp, kasta saker på en, m.m.

Men jag gav igen allt jag kunde fastän jag bara var 12,13,14 år... Värsta jag gjorde var väl den gång jag tog en (mini) biljardkö och drämde till farsan rätt över skallen när han kom emot mig.. Spräckte skallen på han så han fick åka till akuten och sy.
Efter det tog han det lungt ett tag..
Citera
2024-09-02, 15:26
Medlem
Jag fick 3 örfilar en gång när jag var 8 år av min mamma. Orsaken var att vi var hemma hos min mammas kille och han tyckte stt jag duschade för länge och min mor skälde ut mig på kvällen när vi kom hem.
Jag har PTSD idag och asperger. Jag mår dåligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in