2024-09-02, 06:05
Medlem
monken1s avatar
https://youtu.be/QgTJDyxOlJ4?si=MspRWa1oRycRhid0
Vlad Solo och sina skumma polare.
Citera
2024-09-02, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rybar
Kollade in ukrainas karta och det ser fan mörkt ut på östfronten

https://liveuamap.com

Beslutet för en fullskalig terrorattack mot Kursk av zelensky har väckt den Ryska björnen , 100 000 tals anmäler sig till tjänstgöring för att försvara Ryssland.

Kul att du i alla fall inser att Ryssland begår enorm terror i Ukraina.
Den ryska björnen gårt inte att väcka eftersom den redan är död.
Citera
2024-09-02, 07:19
Medlem
Ryssarna tycks tro att när Pokrovsk är taget så är kriget vunnet. De kommer vara upptagna med att bomba staden ett par månader framöver, så då kan Ukraina lika väl passa på att gå in i Kursk och förnedra Putin under tiden. Resten av Ukraina är stort, stort område ett erövra.
Citera
2024-09-02, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Pokrovsk tror jag gör att södra Donbass är kört i så fall för Zelensky. I princip skulle de kunna hålla en bit av sydvästra Donbass närmast Dniepr. Det gör också att det blir för "smalt" för att AFU ska kunna göra sin magiska offensiv som skär av landkoppingen till Krim.

Hela kriget avgörs ju egentligen av hur mycket Nato(länder) proppar in i Ukraina, och av rysk ekonomi, inte av städers fall. Med nuvarande läge så kommer AFU att förlora efter Pokrovsk, ja. Men där finns nästan inga enskilda städer som är alltavgörande riddarborgar i östra Ukraina. Det är inte så att AFU automatiskt tappar 25% av sin stridskraft.

Du som vet allt: när faller Pokrovsk?

Du uppgav igår att du skulle sluta skriva i tråden om Pokrovsk inte fallit under det första kvartalet i 2025..
Citera
2024-09-02, 09:10
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Tog han till extra tid bara för att kunna säga "vad var det jag sa?" Inte svårt att gissa att staden faller på ett halvår liksom. Lång, lång tid. Inte särskilt svårt.
Ja med den takten lär Ryssland kollapsa långt innan de närmar sig nån ukrainsk storstad.
Med de enorma förlusterna de har på både material, manskap mm så kan de knappast hålla på i flera år till.
Citera
2024-09-02, 09:22
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ja med den takten lär Ryssland kollapsa långt innan de närmar sig nån ukrainsk storstad.
Med de enorma förlusterna de har på både material, manskap mm så kan de knappast hålla på i flera år till.

Nu får vi se vad som händer efter amerikanska presidentvalet. Min call hela tiden har varit att ryska armén aldrig kommer till en storstad under kriget. De tar Donbass, och sen gräver de ner sig. Det blir ingen kollaps, där de anfaller och anfaller och sen plötsligt kollapsar. Där är inga storstäder för Ryssland att ta i Donbass, förutom Kramatorsk-Slaviansk agglomerationen, som inte riktigt är en storstad.

Det kan så klart ändra sig om vapnen fortsätter att "välla in" till Ukraina, och om Ukraina har förlusttåligheten (jag tror det sistnämnda blir ett problem). Men det är osannolikt som det ser ut nu.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-09-02 kl. 09:36.
Citera
2024-09-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Drönarattackerna och lägg till det attacker med kryssningsmissiler kommer bara att öka i styrka. Det ligger inte långt borta att Ukraina kan slå mot rysk infrastruktur i samma omfattning som Ryssland har slagit mot Ukrainas. Ryssarna lär väl fortsätta med att göra vad de kan för att slå ut Ukrainas elförsörjning inför vintern, men det är kanske mindre kul om Ukraina släcker stora delar av södra Ryssland. Ju längre kriget pågår desto större blir hotet mot Ryssland.

Japp, ukrainska företag tillverkar nu hundratals beväpnade drönare per månad, till en bråkdel av kostnaden det tar att tillverka en liknande drönare i väst.
https://www.bbc.com/news/articles/c6240qepyppo
Citera
2024-09-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Japp, ukrainska företag tillverkar nu hundratals beväpnade drönare per månad, till en bråkdel av kostnaden det tar att tillverka en liknande drönare i väst.
https://www.bbc.com/news/articles/c6240qepyppo

Jag har förstått att de köper delar för drönartillverkning av Kina. De kallas "hushållsdrönar" och jag vet inte vad det innebär. Men billigt är det och de plockar ihop dem och gör något extra med dem i underjordiska grottor.
Citera
2024-09-02, 09:50
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag har förstått att de köper delar för drönartillverkning av Kina. De kallas "hushållsdrönar" och jag vet inte vad det innebär. Men billigt är det och de plockar ihop dem och gör något extra med dem i underjordiska grottor.

Hur har du förstått detta? För jag antar att du inte har någon källa att dela med dig om detta?
Citera
2024-09-02, 09:50
Medlem
Nya missil- och drönarangrepp mot civila mål i Ukraina. Även om de flesta sköts ned så blev det förstås skador. Igår var tex ett barnhem målet.

Lika lite som Blitzen betvingade GB 1940 kommer dessa vansinnesangrepp och solklara krigsbrott att få Ukraina att ge upp. Det funkar inte så och det kommer Ryssland att få erfara.
Citera
2024-09-02, 09:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu får vi se vad som händer efter amerikanska presidentvalet. Min call hela tiden har varit att ryska armén aldrig kommer till en storstad under kriget. De tar Donbass, och sen gräver de ner sig. Det blir ingen kollaps, där de anfaller och anfaller och sen plötsligt kollapsar. Där är inga storstäder för Ryssland att ta i Donbass, förutom Kramatorsk-Slaviansk agglomerationen, som inte riktigt är en storstad.

Det kan så klart ändra sig om vapnen fortsätter att "välla in" till Ukraina, och om Ukraina har förlusttåligheten (jag tror det sistnämnda blir ett problem). Men det är osannolikt som det ser ut nu.

Hade man inte riktning mot Kharkiv i våras om jag minns rätt. I övrigt håller jag med. Då Rysslands militärindustri till största del är intakt är det den som troligast drar fördel av ett långvarigt krig enligt de flesta bedömare jag lyssnat på.
Citera
2024-09-02, 09:57
Avstängd
Russophobias avatar
NRN.
No Russophobia News.

Kan nu då skriva om att Ryssland nu då gått in i staden Selidovo i Donetsk en stad med lite över 21,000 invånare och där har de nu under natten nått fram till stadens centralsjukhus.

Och vad som då gör staden till strategisk värdefull är att det finns en ganska stor koncentrationen av betongfabriker.

Som i sin tur då är livsviktiga för att Ukraina skall kunna fortsätta att bygga nya befästningar och bunkrar vilket som då pågått i 8 år tillbaka i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in