2024-09-01, 23:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Enligt Albert Bachtizin, chef för ekonomi- och matematikinstitutionen på Ryska vetenskapsakademin, råder det ingen tvekan om att Ryssland går mot demografisk kollaps.

Läget var illa redan innan Putins speciella militäroperation, och nu är det nattsvart.

https://marcusoscarsson.se/stor-oro-i-ryssland-helt-nytt-sakerhetshot/
Den ryska befolkningen står inför en situation som är allvarligare än tidigare, och Bachtizin är mycket oroad. Han beskriver situationen som “katastrofal”.

– Vi förlorar 500 000 till 600 000 personer om året. Det skapar ett nationellt säkerhetshot med tanke på landets storlek och behovet av många människor för att säkerställa tillväxt, säger han.

Samtidigt som det föds allt mindre barn i landet så förlorar Ryssland hundratusentals män i kriget med Ukraina.

Ja-a.., man kan väl lugnt anta att Ryssland kommer att få större problem med islamister söderifrån inom de närmaste åren, som pushar på. Detta är även en indikation, att tiden inte talar för Putin (o han vet det). Han måste få ett avslut med detta krig. För när katten är borta..

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag vet inte hur fort det går. Men senast Q1 2025 tror jag Pokrovsk har fallit. Störst risk det faller i januari, och så sannolikheten utspridd runt om det datumet. Kanske 10% risk att vi faktiskt bevittnar en kollaps just nu, som bara eskalerar.

Jag har bra track record, så vi kan säga att jag slutar skriva i tråden om Pokrovsk inte har fallit ultimo Q1 2025.

Se där ja. Faktiskt hyggligt att du sätter ett litet "bet".

För stunden sätter jag faktiskt inte emot dig, sedan är frågan : Om Pokrovsk faller, kommer det att bli avgörande ? (vet att det blir svårare.., men avgörande på något sätt ?)
Citera
2024-09-01, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Dessvärre är inte heller Sveriges gränser mer erkända än Ukrainas (förutom att Åland tillhör Finland, det finns det beslut på). Jag menar, situationen har ju förändrats sedan freden i Brömsebro 1645 och de efterkommande gränsjusteringarna under 1700-1800-talen.....

Om du anser att det inte är någon större skillnad på gränser etablerade på 1990 talet på och 1700- talet så har du naturligvis en poäng... men jag tror inte Ukraina vill gå tillbaka till gränserna på 1800 talet heller?
Citera
2024-09-01, 23:25
Medlem
Snapcounts avatar
Förresten psycic.

Hävdar att striderna vid Pokrovsk för Rysslands del.., är det bästa som Ryssland får till. På alla andra ställen : Ekonomi, resten av samhället, och även inom försvaret etc...

..så är det en kräftgång. En långvarig sådan som kommer att ge mycket stora återverkningar för Rysslands framtid. Så stora att man inte vet hur det går. (Afghanistan sänkte Sovjet)

Är du enig i detta ?
Senast redigerad av Snapcount 2024-09-01 kl. 23:37.
Citera
2024-09-01, 23:28
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Verkar som de har rejäla problem med riktiga gräs och naturbränder i Rostov.

Dokumentation från någon som åker i lokal buss och bussen kör rakt egenom ett eldhav.

https://x.com/albafella1/status/1830338268983874022
Citera
2024-09-01, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Det där låter som hjärntumör. Hur får du ens ihop det där? Iofs synd vi gick med i Nato så vi är första måltavla men aja.

Quislingar som dig hade man bättre ordning på under ww2. Arbetsläger i Norrland tills dess att Putins regim fallit borde staten överväga, precis som de spanienfrivilliga togs omhand.
Citera
2024-09-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Vad är kommentarerna om att Ryssland nu trycker in mil efter mil i Ukraina nedan Ukraina är fast i Kursk?

Att dom är "fast" i Kursk tyder på att dom är där för att stanna. Detta kunde jag inte se komma.
Citera
2024-09-02, 00:03
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Dansken är tillbaka med en analys.

How is the war going? — September 2024
https://www.youtube.com/watch?v=T_W0FWiJmM8
Citera
2024-09-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Om du anser att det inte är någon större skillnad på gränser etablerade på 1990 talet på och 1700- talet så har du naturligvis en poäng... men jag tror inte Ukraina vill gå tillbaka till gränserna på 1800 talet heller?

Men nu är det så att Ukrainas gränser i nord, öst och syd fastställdes i Sovjetunionen av Sovjetunionen. Under Sovjets existens var alla inrikes gränser bara administrativa gränser. Precis som vi i Sverige har kommun och länsgränser så hade man i Sovjet också en massa interna gränser, bl a mellan de olika delrepublikerna.

När de sovjetiska delrepublikerna blev självständiga på 1990-talet behöll man de gränser som gällt när man var delrepublik i Sovjet. De interna gränserna inom Sovjet var beslutade på högsta möjliga beslutande nivå och de måste därför anses vara legalt giltiga. Och är de ogiltiga så gäller det självklart inte bara gränsen mellan Ukraina och Ryssland utan samtliga gränser inom f d Sovjetunionen. Samt också flera av de yttre gränserna, för var Sovjets högsta beslutande organ inte behörigt att besluta om interna administrativa gränser så är det ju tveksamt om de hade rätt att ingå avtal med andra stater om sina yttre gränser.

Den sista gränsjusteringen rörande Ukraina skedde 1954 när Högsta Sovjet beslöt överföra bl a Krim till Ukraina och Belgorod från Ukraina till Ryssland.

Jag förutsätter att du inte ifrågasätter att Högsta Sovjet (Sovjets Riksdag) var behörig att besluta om interna gränser i Sovjet. Alltså är Ukrainas gränser helt korrekt fastställda och lagliga.

Däremot kan man ju ifrågasätta grunderna för olika beslut i Sovjet. Men det är en helt annan sak. Man kan tycka att Ukrainas gränser är satta godtyckligt, men de är korrekta. Och så återigen: gränserna för Ukraina är inte från 1991 utan från 1954.
Citera
2024-09-02, 00:22
Medlem
Ibland är den ryska byråkratin lite roligt faktiskt. Väg E38 och trafiken där är alltmer utsatt för attacker. Det klassiska knepet att komma undan attacker är att köra fortare men så hittar jag detta citat:

"Despite the dangers, Russian drivers trying to avoid being attacked have received speeding tickets. That’s because traffic cameras on the highway have recorded them exceeding the limit. Some motorists have tried covering their license plates to avoid the tickets, but traffic police are forcing them to remove them."
Citera
2024-09-02, 00:50
Medlem
Snapcounts avatar
Artikel om den avlidna Ukrainska piloten Oleksii Mes, som spakade F16.

https://www.nrk.no/urix/ulike-teoriar_-granskar-arsaka-til-f-16-styrt-i-ukraina-1.17025734

Det jag finner intressant är att han var en tidigare MiG-29 pilot. Har ju hävdats att piloter som är i denna "öst-doktrin" får det svårare att "tänka om" när det blir svårare. Blir en ryggmärgsreflex och man går tillbaka till ett tidigare "tänk/inlärning". Tydligtvis blev han tränad i Danmark. Man går även in på att det kan vara ett misstag, med en egen patriot.
Citera
2024-09-02, 04:14
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://x.com/front_ukrainian/status/1830345783838683617?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

155 är mer än 122.
Trevligt att våra Archer skjuter sönder ryskt artilleri! Man blir stolt som svensk👌❤️
Citera
2024-09-02, 04:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

För stunden sätter jag faktiskt inte emot dig, sedan är frågan : Om Pokrovsk faller, kommer det att bli avgörande ? (vet att det blir svårare.., men avgörande på något sätt ?)

Pokrovsk tror jag gör att södra Donbass är kört i så fall för Zelensky. I princip skulle de kunna hålla en bit av sydvästra Donbass närmast Dniepr. Det gör också att det blir för "smalt" för att AFU ska kunna göra sin magiska offensiv som skär av landkoppingen till Krim.

Hela kriget avgörs ju egentligen av hur mycket Nato(länder) proppar in i Ukraina, och av rysk ekonomi, inte av städers fall. Med nuvarande läge så kommer AFU att förlora efter Pokrovsk, ja. Men där finns nästan inga enskilda städer som är alltavgörande riddarborgar i östra Ukraina. Det är inte så att AFU automatiskt tappar 25% av sin stridskraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in