Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Nu får du ge dig. Tror du ärligt att det finns många som egentligen tycker att man ska kunna springa runt och ta vem som helst varsomhelst på kroppen närsomhelst?
Läs tråden. Uppenbarligen är de alltför många.
Citat:
Även fast du tror att du är världsmästare på att läsa av signaler så garanterar jag dig att du har läst av fel ganska många gånger.
Det har ju ingen betydelse hur många gånger jag kan ha läst signaler fel eftersom jag inte springer runt och tafsar på folk.
Det är liksom det som är grejen - tafsa inte om du inte är säker på att det är okej.
Citat:
Du måste förstå att det inte alltid är helt lätt att läsa av signaler eller uteblivna signaler.
Med alkohol inblandat blir det ännu svårare. Hur väl man läser av signaler beror ju också på flera orsaker. Den viktigaste är väl hur väl man känner personen t.ex. Sedan finns det personer som av olika anledningar har svårare att läsa av signaler (diagnoser). Ska dessa personer inte få ha något intimt kärleksliv enligt dig?
Vare sig alkohol eller diagnoser är ursäkter för att tafsa. Det finns inga frikort.
Citat:
Låt säga att dessa två personer i detta fall hade varit på fest kvällen innan detta hände. De känner till varandra sedan tidigare eftersom de går på samma skola och har varit på fester o flirtat med varandra förut (strulat eller vad det nu kallas). De har en riktigt kul festkväll och kvällen slutar med att de har sex med varandra. Dagen efter ses de på fest igen. De står ute i köket och snackar och han håller henne om midjan. Ingen reaktion från hennes sida. Han tycker om henne och vill gärna ha en relation med henne. Med gårdagskvällen i färskt minne så börjar han smeka henne på rumpan.
Är det enligt dig en rimlig tolkning från hans sida att det är OK för honom att ta det steget eller är detta ett tydligt övergrepp från hans sida?
Eller låt oss anta att det INTE gått till så - eftersom det INTE finns någonting som talar för det.
Citat:
Jag förstår inte hur du kategoriskt kan hävda att allt som inte är "välkommet" är ett övergrepp. När man inte vet hur det verkligen har gått till, hur situationen har sett ut, inte vet deras tidigare relation är det väl otroligt svårt att uttala sig om att något övergrepp har begåtts.
Nej, det är inte svårt att uttala sig om att det handlat om en icke önskvärd fysisk beröring som når upp till sexuellt ofredande. Både anmälan och åtal säger det.
Citat:
Kan du hålla med om att den "nya" sexualbrottslagen" i större proportion riskerar att drabba killar/män än tjejer/kvinnor eftersom det fortfarande verkar vara killar/män som i största utsträckning förväntas ta initiativ i det intima "samspelet"?
Det drabbar i högre grad killar/män eftersom alltför många killar/män inbillar sig att det föreligger någon typ av rättighet att klafsa på kvinnor.