2024-09-02, 08:55
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag har besvarat den upprepade gånger nu.
Klarar du/ni/någon/alla inte att läsa gensvar/samtycke så får du/ni/någon/alla fråga.
Vare sig du/ni/någon/alla har frikort att tafsa för att du/ni/någon/alla inte klarar utläsa gensvar/samtycke.

Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Detta tycker jag besvarar din fråga.

"Fixar du inte att läsa av om du får gensvar eller inte så får du fråga."

P.S. Flashback har en inbyggd stavningshjälp. Kan vara bra när man ska dryga sig lite och då använda svårstavade ord.

Nej det är inte svaret på min fråga.

Min fråga är: hur ska människor i förväg veta ifall de besitter förmågan att läsa av andra människor eller inte?
Det svar jag fått förutsätter att man själv vet ifall man kan läsa av andra människor eller inte, och är alltså inte vad jag frågar efter.

Ifall ni klarar av att svara på två frågor så kommer här nästa fråga:
Att läsa av ett gensvar antyder att man gjort något först och därefter inväntar ett svar. Vad är det för handling man gjort och väntar gensvar på? Exempel tack.
Citera
2024-09-02, 09:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nu får du ge dig. Tror du ärligt att det finns många som egentligen tycker att man ska kunna springa runt och ta vem som helst varsomhelst på kroppen närsomhelst?
Läs tråden. Uppenbarligen är de alltför många.

Citat:
Även fast du tror att du är världsmästare på att läsa av signaler så garanterar jag dig att du har läst av fel ganska många gånger.

Det har ju ingen betydelse hur många gånger jag kan ha läst signaler fel eftersom jag inte springer runt och tafsar på folk.
Det är liksom det som är grejen - tafsa inte om du inte är säker på att det är okej.

Citat:
Du måste förstå att det inte alltid är helt lätt att läsa av signaler eller uteblivna signaler.
Med alkohol inblandat blir det ännu svårare. Hur väl man läser av signaler beror ju också på flera orsaker. Den viktigaste är väl hur väl man känner personen t.ex. Sedan finns det personer som av olika anledningar har svårare att läsa av signaler (diagnoser). Ska dessa personer inte få ha något intimt kärleksliv enligt dig?
Vare sig alkohol eller diagnoser är ursäkter för att tafsa. Det finns inga frikort.

Citat:
Låt säga att dessa två personer i detta fall hade varit på fest kvällen innan detta hände. De känner till varandra sedan tidigare eftersom de går på samma skola och har varit på fester o flirtat med varandra förut (strulat eller vad det nu kallas). De har en riktigt kul festkväll och kvällen slutar med att de har sex med varandra. Dagen efter ses de på fest igen. De står ute i köket och snackar och han håller henne om midjan. Ingen reaktion från hennes sida. Han tycker om henne och vill gärna ha en relation med henne. Med gårdagskvällen i färskt minne så börjar han smeka henne på rumpan.
Är det enligt dig en rimlig tolkning från hans sida att det är OK för honom att ta det steget eller är detta ett tydligt övergrepp från hans sida?
Eller låt oss anta att det INTE gått till så - eftersom det INTE finns någonting som talar för det.

Citat:
Jag förstår inte hur du kategoriskt kan hävda att allt som inte är "välkommet" är ett övergrepp. När man inte vet hur det verkligen har gått till, hur situationen har sett ut, inte vet deras tidigare relation är det väl otroligt svårt att uttala sig om att något övergrepp har begåtts.
Nej, det är inte svårt att uttala sig om att det handlat om en icke önskvärd fysisk beröring som når upp till sexuellt ofredande. Både anmälan och åtal säger det.

Citat:
Kan du hålla med om att den "nya" sexualbrottslagen" i större proportion riskerar att drabba killar/män än tjejer/kvinnor eftersom det fortfarande verkar vara killar/män som i största utsträckning förväntas ta initiativ i det intima "samspelet"?
Det drabbar i högre grad killar/män eftersom alltför många killar/män inbillar sig att det föreligger någon typ av rättighet att klafsa på kvinnor.
Citera
2024-09-02, 09:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nej det är inte svaret på min fråga.

Min fråga är: hur ska människor i förväg veta ifall de besitter förmågan att läsa av andra människor eller inte?
Det svar jag fått förutsätter att man själv vet ifall man kan läsa av andra människor eller inte, och är alltså inte vad jag frågar efter.
Det är ju väldigt ointressant i sammanhanget. Det finns inget frikort för att personen vill testa sin egen förmåga att läsa av.
Fråga om du inte är säker helt enkelt.

Citat:
Ifall ni klarar av att svara på två frågor så kommer här nästa fråga:
Att läsa av ett gensvar antyder att man gjort något först och därefter inväntar ett svar. Vad är det för handling man gjort och väntar gensvar på? Exempel tack.
Nej, jag tänker inte sitta och ge exempel. Är du osäker så fråga helt enkelt.,
Citera
2024-09-02, 09:06
Medlem
Sånt här ska inte rättsväsendet betungas med. När jag var ute sist var det en brud som tog mig ballen, jag sa till att det inte var ok då bad hon om ursäkt och saken var löst.
Inte fan springer man till polisen med en sån skitsak!
Citera
2024-09-02, 10:06
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Det är fullt rimligt att kräva att de som inte klarar att avläsa andra människor och gensvar istället frågar verbalt.
Gör de inte det så får de givetvis finna sig i risken att bli anmäld. Det är helt absurt att anse att man skall tvingas utstå fysisk kontakt man inte vill ha.

Eller, blickar...
Citera
2024-09-02, 10:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Eller, blickar...
Det är fortfarande inte åtalbart så det går inte att anmäla till åtal - nej.
Däremot kan det vara sexuella trakasserier och i andra miljöer ge konsekvenser.

Känns det jobbigt för dig?
Citera
2024-09-02, 10:25
Avstängd
Citat:

Nej, känns inte jobbigt för mig men troligtvis för dig, ditt rabiata kärringhelvete! Du må känna dig sexuellt trakasserad ofta då mången personer kan tänkas stirra på dig och din oerhörda dumhet. Jag är glad att jag inte har dig i min närhet, Karen. Tyvärr, sprider sig slika åsikter som du innehar i samhället och utgör ett problem och det kommer enkom bli mycket värre. Du är en fara för samhällsutvecklingen med dina sjuka och sexualiserande tankar.
Citera
2024-09-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snallahjalp
Hur skulle du reagera om en bög eller en väldigt oattraktiv kvinna kom fram till dig och började "klämma både här och där" på dig?

För 12 000kr får bögen suga av mig med kondom om han vill.
Citera
2024-09-02, 10:32
Avstängd
Citat:

Låt oss säga att någon råkar lägga blicken på dig i mer än tre sekunder, eller vad du nu yrar om skall kunna utgöra en "onormalt" lång tid, och du känner dig plötsligt sexuellt trakasserad - hur skall du kunna veta vad den som tittar på dig har för avsikter? Måste du fråga denne om detta? "Du, Sven - såg att du kikade på mig i mer än tre sekunder - ville du sexuellt trakassera mig, eller dagdrömmer du bara...?".
Citera
2024-09-02, 10:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Låt oss säga att någon råkar lägga blicken på dig i mer än tre sekunder, eller vad du nu yrar om skall kunna utgöra en "onormalt" lång tid, och du känner dig plötsligt sexuellt trakasserad - hur skall du kunna veta vad den som tittar på dig har för avsikter? Måste du fråga denne om detta? "Du, Sven - såg att du kikade på mig i mer än tre sekunder - ville du sexuellt trakassera mig, eller dagdrömmer du bara...?".
Jag har inte nämnt någon tidsgräns, så vad babblar du om?
Resten får du grubbla vidare på själv.
Citera
2024-09-02, 10:41
Avstängd
Citat:
Jag har inte nämnt någon tidsgräns, så vad babblar du om?
Resten får du grubbla vidare på själv.

Om du nu anser att även blickar kan utgöra sexuella trakasserier så måste du ha en tankar och idéer om hur omständigheterna kring ett slikt scenario må kunna se ut för att kunna utgöra just sexuella trakasserier, eller hur? Eller, går du bara på "känsla"?
Citera
2024-09-02, 11:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om du nu anser att även blickar kan utgöra sexuella trakasserier så måste du ha en tankar och idéer om hur omständigheterna kring ett slikt scenario må kunna se ut för att kunna utgöra just sexuella trakasserier, eller hur? Eller, går du bara på "känsla"?
Det är INTE jag som "anser"

SEKO
Definitioner - vad är sexuella trakasserier?
Några exempel är:
Komplimanger som ges i stället för ett professionellt bemötande.
Tafsa utan att röra, till exempel stirra på könsdelar.
Den vänliga klappen, direkt och ovälkommen beröring, till synes oskyldigt men kan vara kränkande.
På gränsen-tafsande, att råka stryka sig mot någon eller plocka bort ett hårstrå från någons bröst.
Tafsande och andra övergrepp, sexuella ord eller handlingar som är uppenbart kränkande.
Sexuella anspelningar eller krav på sexuella tjänster.

https://www.seko.se/press-och-aktuellt/kampanjer/arbetsmiljoveckan-2021/definitioner/

Det förekommer fler handlingar i målet - med det som särskilt sägs om blickar citerar jag.
Läs gärna hela domen - du kanske lär dig något.

S.Å. har beskrivit hur M.A. kunde komma fram till henne och stirra ner på hennes bröst. Enligt Arbetsdomstolens mening är det klarlagt att det inte varit fråga om att han råkat rikta blicken åt S.Å:s håll eller att han försökt göra det i smyg, utan han har genom sitt agerande demonstrativt stirrat på hennes bröst. Arbetsdomstolen sätter även här tilltro till S.Å:s uppgifter om att hon har sagt ifrån och klargjort för M.A:s att hans stirrande varit oönskat. Enligt Arbetsdomstolens mening har det varit fråga om ett agerande av sexuell karaktär som kränkt S.Å:s värdighet. Arbetsdomstolen kommer till slutsatsen att även det förhållandet att M.A., på det sätt som skett, stirrat på S.Å:s bröst har utgjort sexuella trakasserier mot S.Å.
https://lagen.nu/dom/ad/2016:56
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in