2024-09-01, 18:43
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Det blev i vart fall så ej i vårt försök så jag vet också vad vårt resultat blev!
Du kan väl skriva och snacka med CSN så kanske ditt minne klarnar?

Personen led av psykisk ohälsa och fick sjukpenning. CSN beviljade ej någon avskrivning så kan du köra med vilka grejer du vill men så vart fallet.
Varför ska jag snacka med csn när jag vet vad som hänt?

Båda mina släktningar jag var god man åt fick sjukersättning innan pensionsålder, den ena skulle idag ha varit ålderspensionär men levde inte så länge, men han fick gå bort skuldfri iaf. Den andra är i 60-årsåldern och har än idag inga skulder hos csn eftersom hon fick sina studielån från mitten av 1990-talet avskrivna(ca 65000:- kvar på lånen om jag inte minns fel) efter hennes skuldsanering var klar, det var 2021.

De verkar vara du som lider av psykisk ohälsa som tror jag hittar på vad jag skriver, döm inte andra efter dig själv.
Citera
2024-09-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Googla, CSN, lagen.nu m.fl....

Nu var det du som påstod något, så vad har du för grund?
Du svarar dessutom på ett inlägg där jag länkar till KFM och vad som gäller vid indrivning.

Menar du på allvar att KFM inte kan delge personer som bor utomlands?

Vet du ens för övrigt var saken om preskription betyder?
Citera
2024-09-01, 18:45
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Det förutsätter väl att det därmed bevisligen når fram till mottagaren? För att det skall räknas som preskriptionsavbrott behövs det väl till det, att på något vis gäldenären bekräftar kännedom om kravet, kort och gott att man blir delgiven.

Vad gäller en person som bor i utlandet blir det ju dessutom svårare eftersom man ju inte är folkbokförd i Sverige och senast kända adress enligt folkbokföringen är känd som icke-gällande och på sin höjd finns där väl en not om varthän man flyttat, men det blir ju svårt att spåra, isht om man flyttar via länder som inte har så nogrann ordning på folkbokföringen.

Det räcker med att påminnelse skickats till folkbokföringsadress för att preskriptionsavbrott ska ha skett. Skattemyndigheter har långtgående informationsutbytesavtal så det är inte att man blir helt osynlig när man utvandrar utan i allmänhet kommer det finnas en folkbokföringsadress att skicka påminnelse till och därmed uppstår preskriptionsavbrott. Det finns inget beviskrav att gäldenären ska visa att du har nåtts av påminnelsen utan det räcker med att det skickats till adressen där du är folkbokförd.

Sedan när det gäller CSN-lån som har en så lång preskriptionstid spelar det mindre roll. Det är ju extremt få där CSN inte kan kräva sin fordran för att lånet preskriberas innan låntagaren blir pensionär.
Senast redigerad av Duerf 2024-09-01 kl. 18:47.
Citera
2024-09-01, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Varför ska jag snacka med csn när jag vet vad som hänt?

Båda mina släktningar jag var god man åt fick sjukersättning innan pensionsålder, den ena skulle idag ha varit ålderspensionär men levde inte så länge, men han fick gå bort skuldfri iaf. Den andra är i 60-årsåldern och har än idag inga skulder hos csn eftersom hon fick sina studielån från mitten av 1990-talet avskrivna(ca 65000:- kvar på lånen om jag inte minns fel) efter hennes skuldsanering var klar, det var 2021.

De verkar vara du som lider av psykisk ohälsa som tror jag hittar på vad jag skriver, döm inte andra efter dig själv.

Den enda av oss som troligen lider av psykisk ohälsa och förnekelse är ju du som vägrar inse du inte kan få ditt lån avskrivit hur mycket du än tjatar i tråden.

Jag säger om du vill bevisa att CSN fungerar så idag får också ha bevisbördan att bevisa det går få det avskrivit idag? Du kan väl slänga upp något dokument som bevisar du har rätt då?

Hela fb är fullt med fjantar som tror de vet allt hur det ligger till men i verkliga livet så är sanningen en annan.
Citera
2024-09-01, 18:49
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Den enda av oss som troligen lider av psykisk ohälsa och förnekelse är ju du som vägrar inse du inte kan få ditt lån avskrivit hur mycket du än tjatar i tråden.

Jag säger om du vill bevisa att CSN fungerar så idag får också ha bevisbördan att bevisa det går få det avskrivit idag? Du kan väl slänga upp något dokument som bevisar du har rätt då?

Hela fb är fullt med fjantar som tror de vet allt hur det ligger till men i verkliga livet så är sanningen en annan.
Varför i hela h-e ska jag göra det? Det handlar om att det gått tidigare, nu ändrar du till idag, fåntratt. Ingen idé att försöka argumentera med dig, ditt nick är ironiskt.
Citera
2024-09-01, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Varför i hela h-e ska jag göra det? Det handlar om att det gått tidigare, nu ändrar du till idag, fåntratt. Ingen idé att försöka argumentera med dig, ditt nick är ironiskt.

Men tråden handlade väl om nutid och inte dåtid?
Jag säger du kan inte få det beviljat idag. Verkar det så förbannat svårt för dig fatta det?

Vi ansökte om det för ca 15 år sedan då jag hade personen som kontaktperson samt God man.
Så därför är det väl kanske du som skall hälla käften stängd?
Citera
2024-09-01, 18:55
Avslutad
Om du har sjukersättning upp till garantinivån

CSN kan skriva av ditt studielån om du har hel sjukersättning, men din sammanlagda inkomst får inte vara över garantinivån för hel sjukersättning (2,78 prisbasbelopp). År 2024 är garantinivån 159 294 kronor. Även om du har hel sjukersättning som är högre än garantinivån kan du i vissa fall ha rätt till avskrivning med hänsyn till synnerliga skäl.

Källa: CSN
Citera
2024-09-01, 21:10
Medlem
Om CSNs arbete för att se till att folk betalar:

"CSN försöker kontinuerligt att komma i kontakt med låntagare som är bosatta utomlands och ligger efter med återbetalningen av sina lån. Kontaktförsöken sker via mejl och telefon. Syftet är att prata om återbetalningen av studielånet och eventuella återkrav. CSN informerar även om skuldens storlek samt vilka belopp som är förfallna till betalning. CSN erbjuder personlig kontakt för att hjälpa låntagare att komma i kapp med obetalda årsbelopp. Vid kontakt kommer CSN och låntagaren oftast fram till en godtagbar lösning.

De låntagare som CSN inte får kontakt med eller som inte vill komma fram till en lösning kan få sina studieskulder uppsagda till omedelbar betalning och bli aktuella för rättsliga åtgärder.

CSN driver rättsliga processer i flera länder, främst inom Norden och Europa men även i USA, Kanada och Australien. Nya länder tillkommer kontinuerligt. De rättsliga åtgärderna varierar beroende på vilket land låntagaren bor i."

--
En vän till mig jobbade ett kort tag med att spåra upp folk med studieskulder utomlands. Ofta hittar man dessa via sociala media och sen kan CSN starta juridiska åtgärder enligt ovan för att kräva in pengarna. Så det blir nog till hålla sig kvar under den där stenen.
Citera
2024-09-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Nu var det du som påstod något, så vad har du för grund?
Du svarar dessutom på ett inlägg där jag länkar till KFM och vad som gäller vid indrivning.

Menar du på allvar att KFM inte kan delge personer som bor utomlands?

Vet du ens för övrigt var saken om preskription betyder?

Det var du som frågade var jag fick de där 25 åren, jag svarade på det:

https://www.csn.se/partner/hjalper-och-vagleder/betalningssvarigheter.html#expand:svid10_5ccd0ac51 6277e85f0a1bcc

https://lagen.nu/1999:1395#K6P12S1
Citera
2024-09-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det räcker med att påminnelse skickats till folkbokföringsadress för att preskriptionsavbrott ska ha skett. Skattemyndigheter har långtgående informationsutbytesavtal så det är inte att man blir helt osynlig när man utvandrar utan i allmänhet kommer det finnas en folkbokföringsadress att skicka påminnelse till och därmed uppstår preskriptionsavbrott. Det finns inget beviskrav att gäldenären ska visa att du har nåtts av påminnelsen utan det räcker med att det skickats till adressen där du är folkbokförd.

Sedan när det gäller CSN-lån som har en så lång preskriptionstid spelar det mindre roll. Det är ju extremt få där CSN inte kan kräva sin fordran för att lånet preskriberas innan låntagaren blir pensionär.

Men det förutsätter ju att man har en folkbokföringsadress att skicka till. Att skicka till en gammal folkbokföringsadress ställer jag mig ganska tveksam till att det skulle duga för preskriptionsabvrott.
Citera
2024-09-01, 22:14
Medlem
Citat:
Men det förutsätter ju att man har en folkbokföringsadress att skicka till. Att skicka till en gammal folkbokföringsadress ställer jag mig ganska tveksam till att det skulle duga för preskriptionsabvrott.

Nu vet vi ju inte vart i Världen TS Kusin befinner sig eller vilka möjligheter det finns att hitta vart hen befinner sig och vilka sätt man kan kontakta hen på.
Post, e-post, SMS eller ett telefonsamtal funkar ju faktiskt fint enligt KFM och Sveriges Domstolar.
Citera
2024-09-02, 00:08
Medlem
Android2000s avatar
Det var bra att jag som är 64 år, 65 i höst, har betalat troget de tröttsamma månadsinbetalningarna på över en tusenlapp. Nu i januari skrevs resten av, vilket syns i plånboken (jag jobbar inom vården).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in