2024-09-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Det där stämmer faktiskt väldigt dåligt jag vet inte om det bara är dåligt påläst eller om du medvetet ljuger.
Jag flyttade ut från landet och jag fick dock betala av alla mina skulder till csn.
Vad gäller sjukpensionärer och andra så är de fortfarande tvingar att betala tillbaka oavsett vad din kompis gömmer sig någonstans så kommer han skuld.

Det är tråkigt läge den dagen han får ärva någonting i Sverige för att komma Kronofogden att ta det.

Skuldsanering fungerar inte heller när det gäller studie eller skulder som begås genom kriminalitet.

Annars tycker jag din vän gjort rätt. Jag hade själv gjort samma sak om jag varit lite yngre.
Att betala tillbaka studielån med mera vem fan tackade mig för det.

Jag gissar kriminalitet är att dra och inte betala det man ska... för skuldsanering
Skulle själv inte göra det för det någon skrev,arv i Sverige eller framtid behov av att komma tillbaka är stängd. Och att troligen grips man på flygplatsen
Citera
2024-09-01, 17:23
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Fast det beror på vilket studielån du hade. En äldre släkting som tog lån i slutet på 1990-talet fick lånet avskrivet i början av året han fyllde 65 år.
Citatet kommer direkt från CSN, men du kanske vet bättre…
Citera
2024-09-01, 17:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Citatet kommer direkt från CSN, men du kanske vet bättre…
De jag hjälpte med avskrivning hade båda tagit sina lån före 2001. Jag kollade på csn's sida och där finns inte längre något alternativ vad man gör om man tagit lån före 2001, bara efter 2001 eller efter 2022, det var för 6-7 år sedan de jag hjälpte fick sina avskrivna och då fanns inte alternativet "efter 2022" bara före 2001 och efter 2001. Blir man ålderspensionär nu kan man mycket troligt tagit lån på 80 och 90-talet.
Citera
2024-09-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Menar du att KFM inte kan driva in en skuld om den är mer än 25 år gammal?

Nej, inte nödvändigtvis, men om gäldenären gömt sig under en sten och inte "synts till" på 25 år så kan det vara lite klurigt. Det finns iofs sätt att delge folk kravet som inte förutsätter att man hittar gäldenären, men de är nog rätt ovanligt använda i sådana här fall.
Citera
2024-09-01, 18:01
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är 25 års preskriptionstid på studielån. Han får alltså sitto och trycka under sin sten i 15 år till med andra ord...

CSN kommer ju skicka en påminnelse till senaste kända adress och då blir det ett preskriptionsavbrott och de 25 åren börjar ticka från 0 igen.
Citera
2024-09-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, inte nödvändigtvis, men om gäldenären gömt sig under en sten och inte "synts till" på 25 år så kan det vara lite klurigt. Det finns iofs sätt att delge folk kravet som inte förutsätter att man hittar gäldenären, men de är nog rätt ovanligt använda i sådana här fall.

Jag undrar ändå vad du fått dom 25 åren ifrån?
Och vad säger att man måste "hitta" personen?
https://kronofogden.se/download/18.13245aab1811f80c6b3350/1717482118150/Delgivningshandboken.pdf
Citera
2024-09-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Jag undrar ändå vad du fått dom 25 åren ifrån?
Och vad säger att man måste "hitta" personen?
https://kronofogden.se/download/18.13245aab1811f80c6b3350/1717482118150/Delgivningshandboken.pdf

Googla, CSN, lagen.nu m.fl....
Citera
2024-09-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
CSN kommer ju skicka en påminnelse till senaste kända adress och då blir det ett preskriptionsavbrott och de 25 åren börjar ticka från 0 igen.

Det förutsätter väl att det därmed bevisligen når fram till mottagaren? För att det skall räknas som preskriptionsavbrott behövs det väl till det, att på något vis gäldenären bekräftar kännedom om kravet, kort och gott att man blir delgiven.

Vad gäller en person som bor i utlandet blir det ju dessutom svårare eftersom man ju inte är folkbokförd i Sverige och senast kända adress enligt folkbokföringen är känd som icke-gällande och på sin höjd finns där väl en not om varthän man flyttat, men det blir ju svårt att spåra, isht om man flyttar via länder som inte har så nogrann ordning på folkbokföringen.
Citera
2024-09-01, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av betty.boop.flow
Jag gissar kriminalitet är att dra och inte betala det man ska... för skuldsanering
Skulle själv inte göra det för det någon skrev,arv i Sverige eller framtid behov av att komma tillbaka är stängd. Och att troligen grips man på flygplatsen

Japp. Dörren kommer vara definitivt stängd. Men vem är egentligen så särskilt intresserad av att komma tillbaka ändå när de sista av ens släktingar dött?
Vad har man liksom kvar och vad kan man förlora?

Det är ju knappat så att Svärje skickar sina stormtrupper till tex Asien för tro de kan hämta hem någon pga en skatteskuld eller studieskuld.
Det är i vart fall så mina egna tankar går.

Saker som man begått sch blivit dömd att betala skadestånd för är saker som man aldrig kan få skuldsanering beviljad med. Slår du Nisse på käften så kommer den skulden aldrig att slängas eller preskriberas. Det var så jag menade.
Citera
2024-09-01, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
I så fall har dom ändrat de senaste åren. Jag har varit god man åt två släktingar som båda blev sjukpensionärer(sjukersättning) och som båda endast behövde skicka in ett brev till csn om avskrivning av lånet. Tog en dryg månad så fick vi brev att skulden var 0. Jag blev deras god man i samband med att skuldsanering söktes och det dom var skyldiga fram till skuldsaneringen avslutades blev avskrivet, resten skulle dock ha betalats om vi inte ansökte om avskrivning av lånen.

Stämmer fortfarande ej då jag också satt som både God man och förvaltare åt personer i Sverige innan.
De där skulderna till CSN kommer icke att skrivas av och det gjorde de inte till den ena "brukaren" jag också hade hand om.
Citera
2024-09-01, 18:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Stämmer fortfarande ej då jag också satt som både God man och förvaltare åt personer i Sverige innan.
De där skulderna till CSN kommer icke att skrivas av och det gjorde de inte till den ena "brukaren" jag också hade hand om.
Det stämmer fortfarande då jag vet vad jag gjort och vad det fått för resultat! Som jag skrivit skrevs alla tidigare skulder vid skuldsanering och det blev inga kommande efter att vi skickat in avskrivningsblanketten. Bådas lån var tagna innan 2001 och det var inget snack då, det skrevs av direkt.
Citera
2024-09-01, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det stämmer fortfarande då jag vet vad jag gjort och vad det fått för resultat! Som jag skrivit skrevs alla tidigare skulder vid skuldsanering och det blev inga kommande efter att vi skickat in avskrivningsblanketten. Bådas lån var tagna innan 2001 och det var inget snack då, det skrevs av direkt.

Det blev i vart fall så ej i vårt försök så jag vet också vad vårt resultat blev!
Du kan väl skriva och snacka med CSN så kanske ditt minne klarnar?

Personen led av psykisk ohälsa och fick sjukpenning. CSN beviljade ej någon avskrivning så kan du köra med vilka grejer du vill men så vart fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in