2024-08-31, 15:21
Avslutad
Är det nån som vet om Essie har hittads och om hen lever? Jag har inte hängt helt med vet bara att flickan A bor idag på ett boende.
Citera
2024-08-31, 16:56
Medlem
Miltonnis avatar
Här kommer mina korta sammanfattningar av del 3 och 4 i EP:s serie om Essies försvinnande (hela artiklarna jag tidigare postade blev borttagna på grund av brott mot regel 1.02 (upphovsrättsskyddat material) - ber om ursäkt för överträdelsen, Moderatorerna).
Sammanfattningarna kan innehålla eventuella missuppfattningar från min sida, men jag tror att jag har fått med väsentligheterna. Inget direkt nytt vad jag kunnat se. Ursprungsartiklarna är självklart längre och mer detaljerade med datum, citat med mera. Fråga om det är något specifikt ni undrar över som ev. kan finnas med i artiklarna så kollar jag och återkommer.

Sammanfattning av artikel av SP i EP 2024-08-30:

Artikeln handlar om försvinnandet av assistanshunden Essie från en inhägnad bakgård i Enköping, vilket väckte enormt engagemang och starka känslor på sociala medier. Efter att Essie försvann i juli skapades Facebook-gruppen "Essie ska hem", där tusentals medlemmar hjälpte till i sökandet. När länsstyrelsen mottog en anmälan om att Essie blivit illa behandlad av en familjemedlem och tidigare anställda kritiserade familjen, exploderade intresset på sociala medier.

Familjen höjde hittelönen till 100 000 kronor, men detta ledde till spekulationer och konspirationsteorier kring vad som egentligen hade hänt Essie. Vissa trodde att familjen själva var inblandade i hundens försvinnande, medan andra misstänkte att en före detta anställd kidnappat hunden för att skydda den. Dessa teorier, tillsammans med hatkommentarer och spridning av familjens adress, tvingade familjen att stänga av kommentarsfälten i gruppen.

Trots att familjen försökte bemöta kritiken och dra sig tillbaka från sociala medier, fortsätter spekulationerna och nya grupper bildas som diskuterar vad som kan ha hänt Essie. Försvinnandet har blivit en av sommarens mest omtalade historier, och intresset verkar inte avta.

Sammanfattning av artikel av SP i EP 2024-08-31 (verkar vara sista delen):

Assistanshunden Essie, en svart labrador, försvann spårlöst för sju veckor sedan från familjens gräsmatta. Trots intensiva sökinsatser från både polis och frivilliga har hon ännu inte hittats. Övervakningskameror som var igång slutade plötsligt spela in, och det enda fysiska spåret efter en eventuell förövare är bilspår på gräsmattan. Spekulationer och konspirationsteorier har spridits i sociala medier, men inga konkreta spår har dykt upp, varken i Sverige eller utomlands.

Essie var dotterns assistanshund, speciellt tränad för att vara präglad på henne, vilket gör det osannolikt att hon skulle ha stulits för att säljas vidare. Familjen utfäste en hittelön på 100 000 kronor, men bara om Essie återfanns innan den 26 juli, då hon annars troligtvis inte längre skulle fungera som assistanshund.

Utöver Essie har länsstyrelsen fått in orosanmälningar om familjens katt, som fortfarande finns kvar i hemmet. Länsstyrelsen planerade ett oanmält besök, men detta genomfördes aldrig eftersom Essie försvann innan det hann bli av. På grund av detta avslutades ärendet om Essie snabbt.

Familjen har valt att hålla en låg profil i media och har stängt av kommentarsfälten i sin Facebookgrupp "Essie ska hem", som nu är privat. De hoppas fortfarande på att Essie ska komma tillbaka, men i nuläget finns inga nya ledtrådar eller uppslag för polisen att följa.
Citera
2024-08-31, 20:39
Medlem
n0stalgis avatar
Har hon fått tillbaka sin hund ?
Citera
2024-09-01, 15:44
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Silverbane
Någon som åkt hem och konfronterat gubbjäveln?
Det hoppas jag inte eftersom det skulle göra familjen till offret i NPCernas värld.
Citera
2024-09-01, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det hoppas jag inte eftersom det skulle göra familjen till offret i NPCernas värld.

Kanske inte rätt plats att göra det på, när där finns kameror som filmar..
Utom precis när hunden försvann....
Dessutom utanför på gräsmattan...
En störningssändare måste vara i närheten inomhus till huvudstatonen som mottar alla datatrafik...
Vilka har tillgång till att vara inomhus..
Svaret ligger där...
Hade nöten raderat inspelningen så hade polisens tekniker hittat fragment ifrån filmningen...
Jag tror att det är gubben har gjort detta.
Hunden litar på de som ger hunden mat o dryck, mera än så behöver jag nog säga...
Citera
2024-09-01, 19:47
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Motivet tycks vara givet om jag får tro och tycka det jag anser.

Det gällde motiv i anmälan enligt P..det motiv han anger
Vad man själv anser är givet motiv är orelevant..
Citera
2024-09-01, 21:09
Medlem
Nottelitens avatar
Nu har PÖ publicerat ett nytt inlägg i "Essie ska hem" :
https://i.imgur.com/anxjRJN.jpg
Citera
2024-09-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Det gällde motiv i anmälan enligt P..det motiv han anger
Vad man själv anser är givet motiv är orelevant..
Du får givet sitta och ha din tro och försvara familjen. jag har min tro. jag hoppas sanningen kommer fram. då kanske vi kan se vem som hade rätt i sin tro.
Citera
2024-09-01, 22:49
Medlem
Nottelitens avatar
det bara fortsätter och fortsätter :
https://i.imgur.com/Ig6FX1W.jpg
Citera
2024-09-01, 23:20
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Nu har PÖ publicerat ett nytt inlägg i "Essie ska hem" :
https://i.imgur.com/anxjRJN.jpg

Flödet av Swish har väl avtagit så då behöver Pappa Pengakåt påminna sin trogna sekt att han inte är nöjd med inkomsterna ännu.
Citera
2024-09-01, 23:30
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Flödet av Swish har väl avtagit så då behöver Pappa Pengakåt påminna sin trogna sekt att han inte är nöjd med inkomsterna ännu.

dem fortsätter bara att hävda att det inte finns några bevis för något djurmisshandel och tyvärr försvann Essie innan LS kunde göra ett oanmäld besök för att se hur trevligt A och Essie umgicks, annars vill de inte svara på om A har djur nu...
Citera
2024-09-02, 05:01
Medlem
Visselblåsarfunktion som garanterar 100% anonymitet. Visst! Funkar jättebra i små grupper. Man listar ganska snabbt ut vem det handlar om via detaljer som lämnas. Speciellt när man inte är så många anställda hos familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in