2024-09-01, 14:00
Medlem
Hej,

Jag har en kusin som lämnade landet med CSN skuld och smslån. Det var 10 år sedan ungefär han lämnade Sverige och har sedan dess inte betalat tillbaka.

Avskrivningar av skuld, sker det efter ett viss antal år?
Drar myndigheterna från pensionen i så fall?
Citera
2024-09-01, 14:02
Medlem
VoktorDodkas avatar
Är man pensionär behöver man bara skicka in en begäran om att resten av csn-skulden ska avskrivas, gäller både sjukersättning och ålderspension, kommer man inte jobba mer behöver man inte betala mer till csn.
Citera
2024-09-01, 14:18
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Är man pensionär behöver man bara skicka in en begäran om att resten av csn-skulden ska avskrivas, gäller både sjukersättning och ålderspension, kommer man inte jobba mer behöver man inte betala mer till csn.

Nja, det är inte riktigt så.
CSN skriver av ditt studielån i början av det år du fyller 68 år. Om du inte har betalat till CSN enligt din betalningsplan under de sista tre åren innan du fyller 68 år, kommer vi inte att skriva av beloppen för dessa tre år.
Citera
2024-09-01, 14:52
Medlem
sebastian66s avatar
Varför skulle man ens skriva av skulder? Det finns absolut INTE i detta landet.
Så han får nog gömma sig till han hamnar i graven med sina skulder,
Troligen har skulden ökat till ett paar mille.
Preskribera finns det något som heter. men i regel så förlänger banker eller långivare såna saker.

Får man utslag på Kronis så sitter skulden i röva tills du dör.
Citera
2024-09-01, 14:58
Medlem
https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/betala-en-skuld/det-har-galler-for-en-preskriberad-skuld
Citera
2024-09-01, 15:08
Medlem
DubbelDipparens avatar
Vilken land sitter kusinen och trycker i?

I dagsläget är man väl bara safe i länder som Somalia och MENA (gissningsvis).
Har läst fall där man anlitar lokala myndigheter för att driva in Svenska skulder - det blir inte trevligt när de knackar på, så att säga.
Citera
2024-09-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betty.boop.flow
Hej,

Jag har en kusin som lämnade landet med CSN skuld och smslån. Det var 10 år sedan ungefär han lämnade Sverige och har sedan dess inte betalat tillbaka.

SMS lånen finns såklart kvar så länge företaget som äger skulden låter den ligga hos KFM
Så här säger CSN

"Det händer om du inte betalar
Om du inte betalar ditt årsbelopp enligt din betalningsplan händer följande:

Vi skickar en påminnelse till dig. Du måste då betala 450 kronor i påminnelseavgift.

En månad senare skickar vi ännu en påminnelse. Du måste betala 450 kronor ytterligare.

Om du inte betalar trots två påminnelser, skickar vi ett kravbrev.

Beroende på var du bor skickar vi kravet till Kronofogden eller ett inkassoföretag.
Om du bor i Sverige skickar vi kravet vidare till Kronofogden. Kronofogden kan ta ut en avgift.
Om du bor utomlands skickar vi kravet vidare till ett inkassoföretag. Inkassoföretaget kan ta ut en avgift. Din studieskuld kan även bli uppsagd till omedelbar betalning och aktuell för rättsliga åtgärder i landet du är bosatt i."

"Betala ikapp
Om du har ett belopp att betala till Kronofogden ska du betala till dem, enligt deras instruktioner. CSN återkallar normalt inte beloppet. Betala så snabbt som möjligt, kontakta Kronofogden för frågor om vad som händer om du inte betalar.

Tänk på att du kan ha fler belopp att betala till CSN, utöver beloppet som skickats till Kronofogden. Kontrollera på Mina sidor hur mycket du ska betala och när, så undviker du fler onödiga påminnelseavgifter, krav och nya belopp hos Kronofogden."

"Svårt att betala
CSN får ingen automatisk information om att du har betalningssvårigheter. Du behöver själv ansöka om att betala mindre (nedsättning) om du inte kan betala enligt den betalningsplan som CSN har skickat till dig.

Du kan ansöka om nedsättning även om delar av eller hela årsbeloppet skickats till Kronofogden. Om du får ett beslut om hel nedsättning av årsbeloppet, återkallar vi motsvarande belopp från Kronofogden automatiskt. Tänk på att Kronofogdens avgifter kan finnas kvar, de måste du betala till dem även om du får nedsättning. CSN kan dock inte påverka om du har fått en betalningsanmärkning. "

https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/om-du-inte-betalar.html

Jag minns en bekants syster som får många herrans år sedan drog till UK och trodde hon skulle slippa sina studielån. Problemet var bara att på den tiden så var UK med i EU så det gick lätt för KFM att driva in skulden.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
CSN skriver av ditt studielån i början av det år du fyller 68 år. Om du inte har betalat till CSN enligt din betalningsplan under de sista tre åren innan du fyller 68 år, kommer vi inte att skriva av beloppen för dessa tre år.

Se ovan.
Citera
2024-09-01, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Det där stämmer faktiskt väldigt dåligt jag vet inte om det bara är dåligt påläst eller om du medvetet ljuger.
Jag flyttade ut från landet och jag fick dock betala av alla mina skulder till csn.
Vad gäller sjukpensionärer och andra så är de fortfarande tvingar att betala tillbaka oavsett vad din kompis gömmer sig någonstans så kommer han skuld.

Det är tråkigt läge den dagen han får ärva någonting i Sverige för att komma Kronofogden att ta det.

Skuldsanering fungerar inte heller när det gäller studie eller skulder som begås genom kriminalitet.

Annars tycker jag din vän gjort rätt. Jag hade själv gjort samma sak om jag varit lite yngre.
Att betala tillbaka studielån med mera vem fan tackade mig för det.
Citera
2024-09-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betty.boop.flow
Hej,

Det är 25 års preskriptionstid på studielån. Han får alltså sitto och trycka under sin sten i 15 år till med andra ord...
Citera
2024-09-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är 25 års preskriptionstid på studielån. Han får alltså sitto och trycka under sin sten i 15 år till med andra ord...

Menar du att KFM inte kan driva in en skuld om den är mer än 25 år gammal?
Citera
2024-09-01, 16:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Det där stämmer faktiskt väldigt dåligt jag vet inte om det bara är dåligt påläst eller om du medvetet ljuger.
Jag flyttade ut från landet och jag fick dock betala av alla mina skulder till csn.
Vad gäller sjukpensionärer och andra så är de fortfarande tvingar att betala tillbaka oavsett vad din kompis gömmer sig någonstans så kommer han skuld.

Det är tråkigt läge den dagen han får ärva någonting i Sverige för att komma Kronofogden att ta det.

Skuldsanering fungerar inte heller när det gäller studie eller skulder som begås genom kriminalitet.

Annars tycker jag din vän gjort rätt. Jag hade själv gjort samma sak om jag varit lite yngre.
Att betala tillbaka studielån med mera vem fan tackade mig för det.
I så fall har dom ändrat de senaste åren. Jag har varit god man åt två släktingar som båda blev sjukpensionärer(sjukersättning) och som båda endast behövde skicka in ett brev till csn om avskrivning av lånet. Tog en dryg månad så fick vi brev att skulden var 0. Jag blev deras god man i samband med att skuldsanering söktes och det dom var skyldiga fram till skuldsaneringen avslutades blev avskrivet, resten skulle dock ha betalats om vi inte ansökte om avskrivning av lånen.
Citera
2024-09-01, 17:15
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Fast det beror på vilket studielån du hade. En äldre släkting som tog lån i slutet på 1990-talet fick lånet avskrivet i början av året han fyllde 65 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in